Mata pelajaran | Sejarah 2 |
Tarikh | 2/3/09 (Isnin) |
Kelas | 6AK1 |
Tajuk | Gerakan Islah |
Objektif |
|
Kaedah/Aktiviti |
|
Kbkk | menganalisis |
Nilai/Unsur patriotisme |
|
Konsep/Istilah | Islah |
Refleksi | Pelajar dapat membandingkan pencapaian gerakan ini dengan Gerakan Menguatkan Diri. |
Mata pelajaran | Sejarah |
Tarikh | 2/3/09 (Isnin) |
Kelas | 5K2 dan 5S3 |
Tajuk | Sistem Jemaah Menteri di Kelantan. |
Objektif | Menghuraikan ciri-ciri Sistem Jemaah Menteri di Kelantan. |
Kaedah/Aktiviti |
|
Kbkk | mencirikan |
Nilai/Unsur patriotisme | muafakat membawa berkat |
Konsep/Istilah | Menteri Pengimarahan Negeri |
Refleksi | Selesai bab 3. |
Mata pelajaran | Sejarah 2 |
Tarikh | 3/3/09 (Selasa) |
Kelas | 6AK1 |
Tajuk | Pemberontakan Boxer, 1900 |
Objektif | Menganalisis sebab-sebab dan kesan-kesan Pemberontakan Boxer. |
Kaedah/Aktiviti |
|
Kbkk | menghubungkait |
Nilai/Unsur patriotisme |
|
Konsep/Istilah |
|
Refleksi | Pelajar dapat menganalisis sebab-sebab dan kesan-kesan Pemberontakan Boxer. |
Mata pelajaran | Sejarah 2 |
Tarikh | 3/3/09 (Selasa) |
Kelas | 6AK3 |
Tajuk | Gerakan Pembaharuan Ching, 1901-1911 |
Objektif | Menilai pencapaian gerakan pemulihan yang dilakukan oleh Dinasti Ching. |
Kaedah/Aktiviti | Menerangkan cara pelaksanaan dan pencapaian gerakan ini berbanding gerakan pemulihan yang dilakukan sebelum ini. |
Kbkk | Membanding beza. |
Nilai/Unsur patriotisme | sedia menerima perubahan demi kemajuan negara |
Konsep/Istilah | unsur-unsur pendidikan Barat |
Refleksi | Pelajar dapat membandingkan cara pelaksanaan dan pencapaian gerakan ini berbanding gerakan pemulihan yang dilakukan sebelum ini. |
Mata pelajaran | Sejarah |
Tarikh | 4/3/09 (Rabu) |
Kelas | 5K2, 5K3 dan 5S3 |
Tajuk | Mula bab 4: Pembinaan negara dan bangsa Malaysia.
|
Objektif |
|
Kaedah/Aktiviti | Membuat penerangan dengan mengimbas kembali corak pentadbiran British di Tanah Melayu sebelum Perang Dunia kedua. |
Kbkk | Mencirikan |
Nilai/Unsur patriotisme | Setia kepada bangsa dan negara |
Konsep/Istilah |
|
Refleksi | Pelajar dapat menyataakan sebab-sebab Malayan Union diperkenalkan dan ciri-cirinya. |
Mata pelajaran | Sejarah |
Tarikh | 5/3/09 (Khamis) |
Kelas | 5K3 |
Tajuk | Reaksi terhadap Malayan Union. |
Objektif |
|
Kaedah/Aktiviti |
|
Kbkk | memberi sebab musabab. |
Nilai/Unsur patriotisme |
|
Konsep/Istilah |
|
Refleksi | Pelajar dapat menyatakan sebab-sebab dan cara-cara orang Melayu menentang Malayan Union . |
Mata pelajaran | Sejarah 2 |
Tarikh | 5/3/09 (Khamis) |
Kelas | 6AK1 |
Tajuk | Gerakan Pembaharuan Ching, 1901-1911 |
Objektif | Menilai pencapaian gerakan pemulihan yang dilakukan oleh Dinasti Ching. |
Kaedah/Aktiviti | Menerangkan cara pelaksanaan dan pencapaian gerakan ini berbanding gerakan pemulihan yang dilakukan sebelum ini. |
Kbkk | Membanding beza. |
Nilai/Unsur patriotisme | sedia menerima perubahan demi kemajuan negara |
Konsep/Istilah | unsur-unsur pendidikan Barat |
Refleksi | Pelajar dapat membandingkan cara pelaksanaan dan pencapaian gerakan ini berbanding gerakan pemulihan yang dilakukan sebelum ini. |
Mata pelajaran | Sejarah 2 |
Tarikh | 5/3/09 (Khamis) |
Kelas | 6AK3 |
Tajuk | Reaksi masyarakat Jepun terhadap Barat. |
Objektif | Menilai keberkesanan langkah-langkah pemodenan yang dilakukan oleh Jepun dalam usaha menangani ancaman kuasa Barat. |
Kaedah/Aktiviti |
|
Kbkk | Menganalisis |
Nilai/Unsur patriotisme | berfikiran terbuka. |
Konsep/Istilah |
|
Refleksi | Pelajar dapat menyenaraikan langkah-langkah pemodenan yang dilakukan oleh Jepun dalam usaha menangani ancaman kuasa Barat |
Mata pelajaran | Sejarah 2 |
Tarikh | 6/3/09 (Jumaat) |
Kelas | 6AK3 |
Tajuk | Mula Tema 3: Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa.
|
Objektif | Menganalisis faktor-faktor yang mencetuskan nasionalisme di kalangan penduduk Asia. |
Kaedah/Aktiviti |
|
Kbkk | Menganalisis |
Nilai/Unsur patriotisme |
|
Konsep/Istilah |
|
Refleksi | Pelajar dapat menyatakan faktor-faktor yang mencetuskan nasionalisme di kalangan penduduk Asia. |