Tarikh | 30/3/09 (Isnin) |
Catatan |
|
Mata pelajaran | Sejarah 2 |
Tarikh | 30/3/09 (Selasa) |
Kelas | 6AK1 |
Tajuk | Perkembangan Kesatuan Tahap sekular di Indonesia |
Objektif | Menganalisis latar belakang dan perkembangan kesatuan tahap ini terutamanya Parti Nasional Indonesia (PNI). |
Kaedah/Aktiviti | Membuat perbandingan dengan parti-parti tahap sosio-budaya dan revolusioner. |
Kbkk |
|
Nilai/Unsur patriotisme | perpaduan |
Konsep/Istilah |
|
Refleksi | Pengajaran berjalan lancar. |
Mata pelajaran | Sejarah 2 |
Tarikh | 30/3/09 (Selasa) |
Kelas | 6AK3 |
Tajuk |
|
Objektif |
|
Kaedah/Aktiviti |
|
Kbkk | Menganalisis |
Nilai/Unsur patriotisme | bersemangat setia negara. |
Konsep/Istilah |
|
Refleksi |
|
Mata pelajaran | Sejarah |
Tarikh | 1/4/09 (Rabu) |
Kelas | 5K2 dan 5S3 |
Tajuk | Persekutuan Tanah Melayu (PTM) 1948 |
Objektif |
|
Kaedah/Aktiviti | perbincangan dan sumbang saran. |
Kbkk |
|
Nilai/Unsur patriotisme | perpaduan |
Konsep/Istilah |
|
Refleksi |
Mata pelajaran | Sejarah |
Tarikh | 1/4/09 (Rabu) |
Kelas | 5K3 |
Tajuk |
|
Objektif |
|
Kaedah/Aktiviti | kuliah dan sumbangsaran. |
Kbkk | mencirikan, mencari maklumat |
Nilai/Unsur patriotisme |
|
Konsep/Istilah |
|
Refleksi | Pelajar dapat menyenaraikan tokoh-tokoh dan sumbangan pemerintah dan rakyat yang terlibat dalam perjanjian PTM. |
Mata pelajaran | Sejarah |
Tarikh | 2/4/09 (Khamis) |
Kelas | 5K3 |
Tajuk | Pergerakan politik di Sabah dan Sarawak. |
Objektif | Menganalisis pergerakan politik di Sabah dan Sarawak semasa ia akan diserahkan kepada kerajaan British iaitu sejurus selepas Perang Dunia ke-2. |
Kaedah/Aktiviti | Kuliah dan sumbangsaran. |
Kbkk |
|
Nilai/Unsur patriotisme | perpaduan. |
Konsep/Istilah | Perlembagaan 1941. |
Refleksi | Pelajar dapat membandingkan pergerakan politik di Sabah dan Sarawak selepas Perang Dunia kedua yang ternyata di Sarawak lebih tegas dan berani dalam menentang kerajaan British. |
Mata pelajaran | Sejarah 2 |
Tarikh | 2/4/09 (Khamis) |
Kelas | 6AK3 |
Tajuk | Peranan Jepun dalam gerakan nasionalisme Indonesia. |
Objektif | Menjelaskan peranan Jepun dalam kebangkitan gerakan nasionalisme Indonesia. |
Kaedah/Aktiviti | kuliah dan sumbangsaran. |
Kbkk | Menganalisis |
Nilai/Unsur patriotisme | bersemangat setia negara. |
Konsep/Istilah |
|
Refleksi | P&P selesai. |
Mata pelajaran | Sejarah 2 |
Tarikh | 2/4/09 (Khamis) |
Kelas | 6AK1 |
Tajuk | Faktor-faktor perpecahan dalam gerakan nasionalisme Indonesia. |
Objektif |
|
Kaedah/Aktiviti |
|
Kbkk | Menganalisis |
Nilai/Unsur patriotisme | menghargai sumbangan tokoh kemerdekaan. |
Konsep/Istilah | Parti Pro-Belanda dan anti-Belanda |
Refleksi | Pelajar dapat menjelaskan sebab-sebab berlakunya perpecahan dalam gerakan nasionalisme Indonesia. |
Mata pelajaran | Sejarah 2 |
Tarikh | 3/4/09 (Jumaat) |
Kelas | 6AK3 |
Tajuk | Perkembangan nasionalisme di Burma |
Objektif |
|
Kaedah/Aktiviti |
|
Kbkk | menganalisis |
Nilai/Unsur patriotisme |
|
Konsep/Istilah |
|
Refleksi | Pelajar dapat menyenaraikan aktiviti/peranan Persatuan Belia Buddha dalam gerakan nasionalisme awal di Burma terutamanya dalam membantah tindakan British. |