Saturday, July 25, 2009

Minggu 31 (27/7/09-31/7/09)

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh 27/7/09 (Isnin)
Kelas6AK1
TajukUlangkaji Sejarah Malaysia
ObjektifMenganalisis tajuk-tajuk penting Sejarah Malaysia / 6 Rendah.
Kaedah / Aktiviti
  1. Perbincangan berpandukan contoh soalan STPM tahun-tahun lepas
  2. Menganalisis taburan kekerapan soalan STPM sebenar
  3. Perbincangan contoh jawapan
  4. Membuat catatan oleh setiap pelajar
Kbkkmenganalisis
Fokus soalan
  1. Pemindahan pentadbiran Negeri-negeri Selat ke Pejabat Tanah Jajahan di London adalah disebabkan kelemahan pentadbiran di India. Buktikan.(Q&A STPM, m/s 266)
  2. Mengapakah pentadbiran Negeri-negeri Selat dipindahkan ke Pejabat Tanah Jajahan di London pada 1867? (Topikal A STPM, m/s10 dan 41).
  3. Galurkan perkembangan yang membawa kepada keluarga Temenggung menguasai seluruh kerajaan Johor (Kertas Model STPM, Federal,m/s 6 dan 59)
Nilai/Unsur patriotismeKerajinan
Konsep/ Istilah Negeri-negeri Selat
RefleksiUlangkaji berjalan lancar.

MatapelajaranSejarah
Tarikh 27/7/09 (Isnin)
Kelas5K2 dan 5S3
TajukRancangan Pembangunan Lima Tahun Fasa 2
ObjektifMenyatakan matlamat, program/aktiviti pembangunan, agensi yang terlibat dan kesan.
Kaedah/Aktiviti
  1. Aktiviti berkumpulan iaitu melengkapkan jadual di depan kelas seperti yang dilakukan dalam tajuk Rancangan Pembangunan Lima Tahun Fasa 1.
  2. Setiap wakil kumpulan akan membuat pembentangan ringkas di depan kelas pada hari berikutnya.
  3. Pembentangan dan perbincangan.
Kbkkmengkategori
Nilai/Unsur
patriotisme
Berbangga sebagai rakyat Malaysia
Konsep
Dasar Ekonomi Baru
Refleksi

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh 28/7/09 (Selasa)
Kelas6AK3
TajukUlangkaji Sejarah Malaysia
ObjektifMenganalisis tajuk-tajuk penting Sejarah Malaysia / 6 Rendah.
Kaedah / Aktiviti
  1. Perbincangan berpandukan contoh soalan STPM tahun-tahun lepas
  2. Menganalisis taburan kekerapan soalan STPM sebenar
  3. Perbincangan contoh jawapan
  4. Membuat catatan oleh setiap pelajar
Kbkkmenganalisis
Fokus soalan
  1. Pemindahan pentadbiran Negeri-negeri Selat ke Pejabat Tanah Jajahan di London adalah disebabkan kelemahan pentadbiran di India. Buktikan.(Q&A STPM, m/s 266)
  2. Mengapakah pentadbiran Negeri-negeri Selat dipindahkan ke Pejabat Tanah Jajahan di London pada 1867? (Topikal A STPM, m/s10 dan 41).
  3. Galurkan perkembangan yang membawa kepada keluarga Temenggung menguasai seluruh kerajaan Johor (Kertas Model STPM, Federal,m/s 6 dan 59)
Nilai/Unsur patriotismeKerajinan
Konsep/ Istilah Negeri-negeri Selat
RefleksiUlangkaji berjalan lancar.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh 28/7/09 (Selasa)
Kelas6AK1
TajukUlangkaji Sejarah Malaysia
ObjektifMenganalisis fakta-fakta penting Sejarah Malaysia / 6 Rendah, Tema 1 dan 2
Kaedah / Aktiviti
  1. Kuiz berkumpulan
  2. Soalan disediakan oleh guru
  3. soalan ditanya mengikut giliran kumpulan.
  4. Soalan yang dikemukakan adalah berdasarkan kertas undi yang diambil oleh pelajar.
Kbkkmenganalisis
Fokus soalan
Meliputi bab 1-5 Sejarah Malaysia
Nilai/Unsur patriotismeKerajinan
Konsep/ Istilah
  1. Matriarchal dan patriarchal
  2. Mekantilisme
  3. Anarki
  4. Muamalat
RefleksiPelajar bekerjasama mencari jawapan bagi setiap soalan yang dikemukakan.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh28/7/09 (Selasa)
Kelas6RK4/5
TajukPerubahan dan perkembangan sistem pendidikan
Objektif
  1. Menganalisis perubahan dan perkembangan sistem pendidikan di Tanah Melayu sebelum merdeka
  2. Membahagikan jenis-jenis Sekolah yang wujud di Tanah Melayu pada zaman penjajahan Inggeris dan ciri-cirinya.
Kaedah/Aktiviti
  1. Pembentangan oleh kumpulan Tommy
  2. Sumbang- saran/ soal- jawab
  3. perbincangan dan rumusan
Kbkkmencirikan
Nilai/Unsur patriotismekepentingan ilmu dalam kehidupan
Konsep/Istilahstatus quo
Refleksi Pembentangan berjalan lancar.

MatapelajaranSejarah
Tarikh 29/7/09 (Rabu)
Kelas5K2, 5S3 dan 5K3
Tajuk
  1. Dasar pembangunan ekonomi negara.
Objektif
  1. Mengenalpasti dasar-dasar yang diperkenalkan, tarikh dilancarkan, matlamat dan strategi pelaksanaan.
Kaedah / Aktiviti
  1. kuliah dan perbincangan.
bkk
  1. Mengkategori
  2. Menganalisis
Nilai/Unsur patriotismeBerbangga sebagai rakyat Malaysia
Konsep/istilah
  1. Dasar penswastaan
  2. Pembangunan in-situ
efleksiObjektif P&P tercapai.

Tarikh
30/7/09 (Khamis)
Catatan
Tiada P&P kerana guru menghadiri mesyuarat penggubalan soalan gunasama Sejarah STPM. Bagaimanapun, tugasan telah disediakan kepada pelajar.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh31/7/09 (Jumaat)
Kelas6RK4/5
TajukKebangkitan nasionalisme
Objektif
  1. Menjelaskan konsep dan faktor-faktor kebangkitan nasionalisme
  2. Menghuraikan tahap-tahap perkembangan nasionalisme.
Kaedah/Aktiviti
  1. Pembentangan oleh kumpulan Alister
  2. perbincangan
Kbkkmenganalisis
Nilai/Unsur patriotismeSemangat cinta negara
Konsep/IstilahPan-Islamisme
Refleksi pembentangan berjalan lancar.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh 31/7/09 (Jumaat)
Kelas6AK3
TajukUlangkaji Sejarah Malaysia
ObjektifMenganalisis fakta-fakta penting Sejarah Malaysia / 6 Rendah, Tema 1 dan 2
Kaedah / Aktiviti
  1. Kuiz berkumpulan
  2. Soalan disediakan oleh guru
  3. soalan ditanya mengikut giliran kumpulan.
  4. Soalan yang dikemukakan adalah berdasarkan kertas undi yang diambil oleh pelajar.
Kbkkmenganalisis
Fokus soalan
Meliputi bab 1-5 Sejarah Malaysia
Nilai/Unsur patriotismeKerajinan
Konsep/ Istilah
  1. Matriarchal dan patriarchal
  2. Mekantilisme
  3. Anarki
  4. Muamalat
RefleksiPelajar bekerjasama mencari jawapan bagi setiap soalan yang dikemukakan.

Monday, July 13, 2009

Minggu 30 (20/7/09-24/7/09)


Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh 20/7/09 (Isnin)
Kelas6AK1
TajukUlangkaji Sejarah Malaysia
ObjektifMenganalisis tajuk-tajuk penting Sejarah Malaysia / 6 Rendah, Tema 1 dan 2
Kaedah / Aktiviti
  1. Perbincangan berpandukan contoh soalan STPM tahun-tahun lepas
  2. Menganalisis taburan kekerapan soalan STPM sebenar
  3. Perbincangan contoh jawapan
  4. Membuat catatan oleh setiap pelajar
Kbkkmenganalisis
Fokus soalan
  1. Bincangkan sistem politik di Negeri-negeri Melayu sehingga tahun 1895 atau sehingga pembentukan Persekutuan/Negeri Melayu Bersekutu (soalan percubaan STPM Semenanjung).
  2. Huraikan kepentingan perjanjian Persekutuan 1896 dari segi politik dan ekonomi (Topikal@Prinsipal A STPM, Eastview 2006,m/s 286)
Nilai/Unsur patriotismeKerajinan
Konsep/ Istilah
  1. Persekutuan 1896
RefleksiObjektif P&P tercapai.

Mata pelajaran Sejarah
Tarikh 20/7/09 (Isnin)
Kelas 5K2 dan 5S3
Tajuk Mula Bab 8: Pembangunan dan perpaduan untuk kesejahteraan.
  • Rancangan Pembangunan Lima Tahun Fasa 1(1956-1970).
Objektif Menyatakan matlamat, program/aktiviti pembangunan, agensi yang terlibat dan kesan.
Kaedah/Aktiviti
  1. Pembentangan kumpulan, iaitu sambungan daripada aktiviti hari sebelum ini.
Kbkk mengkategori
Nilai/Unsur patriotisme
  1. Kerjasama
  2. Keprihatinan pemimpin negara.
Konsep/Istilah
  1. Rancangan Malaya
  2. Rancangan Malaysia
Refleksi Objektif P&P tercapai, kecuali bagi kelas 5K2 kerana mereka terlibat dalam ceramah anjuran Unit B & K sekolah.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh 21/7/09 (Selasa)
Kelas6AK3
TajukUlangkaji Sejarah Malaysia
ObjektifMenganalisis tajuk-tajuk penting Sejarah Malaysia / 6 Rendah, Tema 1 dan 2
Kaedah / Aktiviti
  1. Perbincangan berpandukan contoh soalan STPM tahun-tahun lepas
  2. Menganalisis taburan kekerapan soalan STPM sebenar
  3. Perbincangan contoh jawapan
  4. Membuat catatan oleh setiap pelajar
Kbkkmenganalisis
Fokus soalan
  1. Bincangkan sistem politik di Negeri-negeri Melayu sehingga tahun 1895 atau sehingga pembentukan Persekutuan/Negeri Melayu Bersekutu (soalan percubaan STPM Semenanjung).
  2. Huraikan kepentingan perjanjian Persekutuan 1896 dari segi politik dan ekonomi (Q&A,m/s 286 )
Nilai/Unsur patriotismeKerajinan
Konsep/ Istilah
  1. Persekutuan 1896
RefleksiPelajar mencatat maklumat/ jawapan bagi setiap soalan yang dikemukakan dalam kumpulan masing-masing.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh 21/7/09 (Selasa)
Kelas6AK1
TajukUlangkaji Sejarah Malaysia
ObjektifMenganalisis tajuk-tajuk penting Sejarah Malaysia / 6 Rendah, Tema1 dan 2
Kaedah / Aktiviti
  1. Perbincangan berpandukan contoh soalan STPM tahun-tahun lepas
  2. Menganalisis taburan kekerapan soalan STPM sebenar
  3. Perbincangan contoh jawapan
  4. mencatat nota
Kbkkmenganalisis
Fokus soalan
  1. Jelaskan tahap-tahap peluasan kuasa British di Negeri Melayu Utara antara 1897-1909 (Soalan percubaan STPM Semenanjung dan Topikal A STPM, Eastview 2006,m/s 10 dan 42)
  2. Bincangkan perubahan pentadbiran yang berlaku di Tanah Melayu antara 1874-1896 (Kertas Model STPM, Federal Publication 2008,m/s 6 dan 57)
Nilai/Unsur patriotismeKerajinan
Konsep/ Istilah
  1. Negeri-negeri Melayu Utara
  2. Negeri-negeri Melayu naungan Siam
RefleksiPelajar mencatat maklumat/ jawapan bagi setiap soalan yang dikemukakan dalam kumpulan masing-masing.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh21/7/09 (Selasa)
Kelas6RK4/5
TajukPerubahan dan perkembangan sistem ekonomi
Objektif
  1. menganalisis faktor-faktor perkembangan dan kemerosotan perusahaan bijih timah.
  2. membincangkan langkah-langkah mengatasi kejatuhan harga bijih timah.
Kaedah/Aktivitipenerangan
Kbkkmenganalisis
Nilai/Unsur patriotismemenghargai khazanah alam
Konsep/IstilahPerjanjian Bijih Timah Antarabangsa.
Refleksi Pelajar dapat mengaitkan faktor-faktor perkembangan dan kemerosotan harga bagi hasil komoditi utama tersebut.

MatapelajaranSejarah
Tarikh 22/7/09 (Rabu)
Kelas5S3
TajukRancangan Pembangunan Lima Tahun Fasa 2
ObjektifMenyatakan matlamat, program/aktiviti pembangunan, agensi yang terlibat dan kesan
Kaedah/Aktiviti
  1. Aktiviti berkumpulan iaitu melengkapkan jadual di depan kelas seperti yang dilakukan dalam tajuk Rancangan Pembangunan Lima Tahun Fasa 1.
  2. Setiap wakil kumpulan akan membuat pembentangan ringkas di depan kelas pada hari berikutnya.
Kbkkmengkategori
Nilai/Unsur
patriotisme
Berbangga sebagai rakyat Malaysia
Konsep
Dasar Ekonomi Baru
RefleksiObjektif P&P tercapai

Mata pelajaran Sejarah
Tarikh 22/7/09 (Rabu)
Kelas 5K2 dan 5K3
Tajuk Mula Bab 8: Pembangunan dan perpaduan untuk kesejahteraan.
  • Rancangan Pembangunan Lima Tahun Fasa 1(1956-1970).
Objektif Menyatakan matlamat, program/aktiviti pembangunan, agensi yang terlibat dan kesan.
Kaedah/Aktiviti Pembentangan kumpulan, iaitu sambungan daripada aktiviti hari sebelum ini.
Kbkk mengkategori
Nilai/Unsur patriotisme
  1. Kerjasama
  2. Keprihatinan pemimpin negara.
Konsep/Istilah
  1. Rancangan Malaya
  2. Rancangan Malaysia
Refleksi P&P selesai.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh 23/7/09 (Khamis)
Kelas6AK3
TajukUlangkaji Sejarah Malaysia
ObjektifMenganalisis tajuk-tajuk penting Sejarah Malaysia / 6 Rendah, Tema1 dan 2
Kaedah / Aktiviti
  1. Perbincangan berpandukan contoh soalan STPM tahun-tahun lepas
  2. Menganalisis taburan kekerapan soalan STPM sebenar
  3. Perbincangan contoh jawapan
  4. mencatat nota
Kbkkmenganalisis
Fokus soalan
  1. Jelaskan tahap-tahap peluasan kuasa British di Negeri Melayu Utara antara 1897-1909 (Soalan percubaan STPM Semenanjung dan Topikal A STPM, Eastview 2006,m/s 10 dan 42)
  2. Bincangkan perubahan pentadbiran yang berlaku di Tanah Melayu antara 1874-1896 (Kertas Model STPM, Federal Publication 2008,m/s 6 dan 57)
Nilai/Unsur patriotismeKerajinan
Konsep/ Istilah
  1. Negeri-negeri Melayu Utara
  2. Negeri-negeri Melayu naungan Siam
RefleksiPelajar mencatat maklumat/ jawapan bagi setiap soalan yang dikemukakan dalam kumpulan masing-masing.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh 23/7/09 (Khamis)
Kelas6AK1
TajukUlangkaji Sejarah Malaysia
ObjektifMenganalisis tajuk-tajuk penting Sejarah Malaysia / 6 Rendah,
Tema 2
Kaedah / Aktiviti
  1. Perbincangan berpandukan contoh soalan STPM tahun-tahun lepas
  2. Menganalisis taburan kekerapan soalan STPM sebenar
  3. Perbincangan contoh jawapan
  4. membuat catatan
Kbkkmenganalisis
Fokus soalan
  1. Mengapakah institusi pemerintahan masyarakat tempatan antara 1800-1896 terbentuk secara berasingan? Nilaikan pernyataan di atas dan nyatakan faktor-faktor dan implikasi pemerintahan sedemikian.(Strategi menjawab, Fajar Bakti, m/s29)
  2. Huraikan syarat-syarat Perjanjian British-Belanda 1824 dan Perjanjian Burney 1826. Nyatakan kesan-kesan perjanjian ini ke atas Tanah Melayu. (Soalan percubaan STPM Semenanjung)
Nilai/Unsur patriotismeKerajinan
Konsep/ Istilah
  1. Perjanjian British-Belanda 1824
  2. Perjanjian Burney 1826.
RefleksiPelajar mencatat maklumat/ jawapan bagi setiap soalan yang dikemukakan dalam kumpulan masing-masing.

MatapelajaranSejarah
Tarikh 23/7/09 (Khamis)
Kelas5K3
TajukRancangan Pembangunan Lima Tahun Fasa 2
ObjektifMenyatakan matlamat, program/aktiviti pembangunan, agensi yang terlibat dan kesan
Kaedah/Aktiviti
  1. Aktiviti berkumpulan iaitu melengkapkan jadual di depan kelas seperti yang dilakukan dalam tajuk Rancangan Pembangunan Lima Tahun Fasa 1.
Kbkkmengkategori
Nilai/Unsur
patriotisme
Berbangga sebagai rakyat Malaysia
Konsep
Dasar Ekonomi Baru
RefleksiObjektif P&P tercapai

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh24/7/09 (Jumaat)
Kelas6RK4/5
TajukPerubahan dan perkembangan sistem ekonomi
Objektif
  1. menganalisis faktor-faktor perkembangan dan kemerosotan perusahaan getah
  2. membincangkan langkah-langkah mengatasi kejatuhan harga getah
Kaedah/Aktivitipenerangan
Kbkkmenganalisis
Nilai/Unsur patriotismemenghargai khazanah alam
Konsep/Istilah
  1. Rancangan Sekatan Stevenson
  2. Rancangan Peraturan Getah Antarabangsa
Refleksi Pelajar dapat menyatakan faktor-faktor perkembangan dan kemerosotan perusahaan getah serta membincangkan langkah-langkah mengatasi kejatuhan harga getah.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh 24/7/09 (Jumaat)
Kelas6AK3
TajukUlangkaji Sejarah Malaysia
ObjektifMenganalisis tajuk-tajuk penting Sejarah Malaysia / 6 Rendah,
Tema 2
Kaedah / Aktiviti
  1. Perbincangan berpandukan contoh soalan STPM tahun-tahun lepas
  2. Menganalisis taburan kekerapan soalan STPM sebenar
  3. Perbincangan contoh jawapan
  4. membuat catatan
Kbkkmenganalisis
Fokus soalan
  1. Mengapakah institusi pemerintahan masyarakat tempatan antara 1800-1896 terbentuk secara berasingan? Nilaikan pernyataan di atas dan nyatakan faktor-faktor dan implikasi pemerintahan sedemikian.(Strategi menjawab, Fajar Bakti, m/s29)
  2. Huraikan syarat-syarat Perjanjian British-Belanda 1824 dan Perjanjian Burney 1826. Nyatakan kesan-kesan perjanjian ini ke atas Tanah Melayu. (Soalan percubaan STPM Semenanjung)
Nilai/Unsur patriotismeKerajinan
Konsep/ Istilah
  1. Perjanjian British-Belanda 1824
  2. Perjanjian Burney 1826.
RefleksiPelajar mencatat maklumat/ jawapan bagi setiap soalan yang dikemukakan dalam kumpulan masing-masing.

Monday, July 6, 2009

Minggu 29 (13/7/09 - 17/7/09)

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh13/7/09 (Isnin)
Kelas6AK1
TajukHubungan serantau dan antarabangsa
ObjektifMenganalisis dasar dan matlamat hubungan serantau dan antarabangsa oleh setiap negara Asia selepas merdeka.
Kaedah/Aktivitisumbang saran
Kbkkmenganalisis
Nilai/Unsur patriotisme muafakat membawa berkat
Konsep/Istilahpemerintahan SCAP di Jepun
Refleksi Silibus tingkatan 6 tamat.

Mata pelajaran Sejarah
Tarikh 13/7/09 (Isnin)
Kelas 5K2 dan 5S3
Tajuk Lambang-lambang negara
Objektif Menjelaskan sejarah kewujudan Jata Negara, lagu dan bendera kebangsaan
Kaedah/Aktiviti
  1. Meminta pelajar menyanyikan lagu Jalur Gemilang dan Negaraku
  2. Merujuk gambar dan penerangan yang terdapat dalam buku teks ( m/s 188-191)
  3. kuliah dan sumbang saran
Kbkk menghubungkait
Nilai/Unsur patriotisme
  1. Berbangga sebagai rakyat Malaysia
  2. Hormat dan setia kepada negara
Konsep/Istilah
  1. Simbol-simbol pada Jata Negara
  2. Warna-warna pada bendera
  3. Senikata pada lagu Jalur Gemilang
Refleksi Pelajar seronok dan bersemangat menyanyikan lagu Jalur Gemilang dan Negaraku.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh14/7/09 (Selasa)
Kelas6AK3
TajukHubungan serantau dan antarabangsa
ObjektifMenganalisis dasar dan matlamat hubungan serantau dan antarabangsa oleh setiap negara Asia selepas merdeka.
Kaedah/Aktivitisumbang saran
Kbkkmenganalisis
Nilai/Unsur patriotisme muafakat membawa berkat
Konsep/Istilahpemerintahan SCAP di Jepun
Refleksi Silibus tingkatan 6 tamat.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh 14/7/09 (Selasa)
Kelas6AK1
TajukUlangkaji Sejarah Malaysia
ObjektifMenganalisis tajuk-tajuk penting Sejarah Malaysia / 6 Rendah, Tema 1 dan 2
Kaedah / Aktiviti
  1. Perbincangan berpandukan contoh soalan STPM tahun-tahun lepas
  2. Menganalisis taburan kekerapan soalan STPM sebenar
  3. Perbincangan contoh jawapan
Kbkkmenganalisis
Fokus soalan
  1. Huraikan sistem pembesar dan peranan pembesar di negeri-negeri melayu sebelum kedatangan Barat (Q&A STPM, Longman 2007, m/s 246 ).
  2. Bincangkan peranan dan kedudukan sultan selepas 1874-1909 (Q&A STPM, Longman 2007, m/s 248 ).).
Nilai/Unsur patriotismeKerajinan
Konsep/ Istilah
  1. sistem beraja
  2. sistem pembesar feudal
RefleksiUlangkaji berjalan lancar.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh14/7/09 (Selasa)
Kelas6RK4/5
TajukDesentralisasi / pengagihan kuasa pusat (1920-1941)
Objektif
  1. Menghuraikan sebab-sebab dan proses pengagihan kuasa pusat
  2. Membahagikan proses desentralisasi kepada 2 tahap iaitu pada 1920-an dan 1930-an
Kaedah/Aktiviti
  1. Pembentangan oleh kumpulan Tracy
  2. Soal-jawab/sumbang saran
  3. rumusan oleh guru dan pembentang.
Kbkkmengkategori
Nilai/Unsur patriotismeperkongsian kuasa untuk kestabilan negara
Konsep/IstilahDesentralisasi
Refleksi Pembentangan berjalan lancar.

Mata pelajaran Sejarah
Tarikh 15/7/09 (Rabu)
Kelas 5K3
Tajuk Lambang-lambang negara
Objektif Menjelaskan sejarah kewujudan Jata Negara, lagu dan bendera kebangsaan
Kaedah/Aktiviti
  1. Meminta pelajar menyanyikan lagu Jalur Gemilang dan Negaraku
  2. Merujuk gambar dan penerangan yang terdapat dalam buku teks ( m/s 188-191)
  3. kuliah dan sumbang saran
Kbkk menghubungkait
Nilai/Unsur patriotisme
  1. Berbangga sebagai rakyat Malaysia
  2. Hormat dan setia kepada negara
Konsep/Istilah
  1. Simbol-simbol pada Jata Negara
  2. Warna-warna pada bendera
  3. Senikata pada lagu Jalur Gemilang
Refleksi Pelajar seronok dan bersemangat menyanyikan lagu Jalur Gemilang dan Negaraku.

Mata pelajaran Sejarah
Tarikh 15/7/09 (Rabu)
Kelas 5K2 dan 5S3
Tajuk Mula Bab 8: Pembangunan dan perpaduan untuk kesejahteraan.
  • Rancangan Pembangunan Lima Tahun Fasa 1(1956-1970).
Objektif Menyatakan matlamat, program/aktiviti pembangunan, agensi yang terlibat dan kesan.
Kaedah/Aktiviti
  1. Perbincangan kumpulan
  2. Dengan merujuk buku teks m/s 197-201, setiap kumpulan diminta mencari maklumat seperti Rancangan, Matlamat, Program , Agensi, dan Kesan serta melengkapkan jadual berkenaan di papan tulis.
  3. Setiap kumpulan diagihkan tugas berbeza.
  4. Pembentangan akan diadakan pada hari berikutnya.
Kbkk mengkategori
Nilai/Unsur patriotisme
  1. Kerjasama
  2. Keprihatinan pemimpin negara.
Konsep/Istilah
  1. Rancangan Malaya
  2. Rancangan Malaysia
Refleksi Perbincanngan berjalan lancar.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh 16/7/09 (Khamis)
Kelas6AK1
TajukUlangkaji Sejarah Malaysia
ObjektifMenganalisis tajuk-tajuk penting Sejarah Malaysia / 6 Rendah,
Tema 1
Kaedah / Aktiviti
  1. Perbincangan berpandukan contoh soalan STPM tahun-tahun lepas
  2. Menganalisis taburan kekerapan soalan STPM sebenar
  3. Perbincangan contoh jawapan
  4. Mencatat nota
Kbkkmenganalisis
Fokus soalan
  1. Sejauhmanakah sistem ekonomi Tanah Melayu sebelum penjajahan British bersifat sara diri sehingga 1919 (Q&A STPM, Longman 2007, m/s 246)
  2. Sistem ekonomi Tanah Melayu sebelum penjajahan British bersifat sara diri. Jelaskan (Kertas Model STPM,Federal Publication 2008, m/s10 dan 87)
Nilai/Unsur patriotismeKerajinan
Konsep/ Istilah
  1. ekonomi sara diri
  2. ekonomi komersial
RefleksiPelajar bekerjasama mencari maklumat/ jawapan bagi setiap soalan yang dikemukakan dalam kumpulan masing-masing.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh 16/7/09 (Khamis)
Kelas6AK3
TajukUlangkaji Sejarah Malaysia
ObjektifMenganalisis tajuk-tajuk penting Sejarah Malaysia / 6 Rendah, Tema 1 dan 2
Kaedah / Aktiviti
  1. Perbincangan berpandukan contoh soalan STPM tahun-tahun lepas
  2. Menganalisis taburan kekerapan soalan STPM sebenar
  3. Perbincangan contoh jawapan
Kbkkmenganalisis
Fokus soalan
  1. Huraikan sistem pembesar dan peranan pembesar di negeri-negeri melayu sebelum kedatangan Barat (Q&A STPM, Longman 2007, m/s 246 ).
  2. Bincangkan peranan dan kedudukan sultan selepas 1874-1909 (Q&A STPM, Longman 2007, m/s 248 ).).
Nilai/Unsur patriotismeKerajinan
Konsep/ Istilah
  1. sistem beraja
  2. sistem pembesar feudal
RefleksiPelajar bekerjasama mencari maklumat/ jawapan bagi setiap soalan yang dikemukakan dalam kumpulan masing-masing.

Mata pelajaran Sejarah
Tarikh 16/7/09 (Khamis)
Kelas 5K3
Tajuk Mula Bab 8: Pembangunan dan perpaduan untuk kesejahteraan.
  • Rancangan Pembangunan Lima Tahun Fasa 1(1956-1970).
Objektif Menyatakan matlamat, program/aktiviti pembangunan, agensi yang terlibat dan kesan.
Kaedah/Aktiviti
  1. Perbincangan kumpulan
  2. Dengan merujuk buku teks m/s 197-201, setiap kumpulan diminta mencari maklumat seperti Rancangan, Matlamat, Program , Agensi, dan Kesan serta melengkapkan jadual berkenaan di papan tulis.
  3. Setiap kumpulan diagihkan tugas berbeza.
  4. Pembentangan akan diadakan pada hari berikutnya.
Kbkk mengkategori
Nilai/Unsur patriotisme
  1. Kerjasama
  2. Keprihatinan pemimpin negara.
Konsep/Istilah
  1. Rancangan Malaya
  2. Rancangan Malaysia
Refleksi P&P berjalan lancar.

Mata pelajaran Sejarah 2
Tarikh 17/7/09 (Jumaat)
Kelas 6RK4/5
Tajuk Perubahan pentadbiran di Negeri-negeri Melayu Tidak Bersekutu, Sabah dan Sarawak.
Objektif
  1. Menganalisis corak pentadbiran oleh keluarga Brooke di Sarawak dan oleh Syarikat Berpiagam Borneo Utara (SBBU) di Sabah serta oleh kerajaan Inggeris di negeri berkenaan dan di Negeri-negeri Melayu Tidak Bersekutu.
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah
  2. sumbang saran
Kbkk membandingbeza
Nilai/Unsur patriotisme cinta kepada negara
Konsep/Istilah
  1. Majlis Mesyuarat Negeri
  2. Negeri-negeri Melayu Tidak Bersekutu
Refleksi P&P berjalan lancar.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh 17/7/09 (Jumaat)
Kelas6AK3
TajukUlangkaji Sejarah Malaysia
ObjektifMenganalisis tajuk-tajuk penting Sejarah Malaysia / 6 Rendah,
Tema 1
Kaedah / Aktiviti
  1. Perbincangan berpandukan contoh soalan STPM tahun-tahun lepas
  2. Menganalisis taburan kekerapan soalan STPM sebenar
  3. Perbincangan contoh jawapan
  4. Mencatat nota
Kbkkmenganalisis
Fokus soalan
  1. Sejauhmanakah sistem ekonomi Tanah Melayu sebelum penjajahan British bersifat sara diri sehingga 1919 (Q&A STPM, Longman 2007, m/s 259)
  2. Sistem ekonomi Tanah Melayu sebelum penjajahan British bersifat sara diri. Jelaskan (Kertas Model STPM,Federal Publication 2008, m/s10 dan 87)
Nilai/Unsur patriotismeKerajinan
Konsep/ Istilah
  1. ekonomi sara diri
  2. ekonomi komersial
RefleksiPelajar bekerjasama mencari maklumat/ jawapan bagi setiap soalan yang dikemukakan dalam kumpulan masing-masing.

Thursday, July 2, 2009

Minggu 28 (6/7/09 - 10/7/09)

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh6/7/09 (Isnin)
Kelas6AK1
Tajuk
  1. Parti Kuomintang (KMT)
  2. Parti Komunis China (PKC)
ObjektifMenganalisa latar belakang, matlamat dan strategi perjuangan KMT dan PKC
Kaedah/Aktiviti
  1. Mengaitkan tajuk ini antara satu sama lain.
  2. Mengaitkan tajuk ini dengan Parti Komunis Indonesia yang turut menjadi duri dalam daging kepada Sarekat Islam, sama kes seperti PKC dalam KMT.
  3. Membincangkan contoh soalan STPM berkaitan.
Kbkkmembandingbeza
Nilai/Unsur patriotismedisiplin dan usaha tangga kejayaan
Konsep/Istilah1.Ekspedisi Utara
2.Long March
Refleksi Pelajar dapat membuat perkaitan langsung antara KMT dengan PKC.

Mata pelajaran Sejarah
Tarikh 6/7/09 (Isnin)
Kelas 5K2 dan 5S3
Tajuk Pilihan Raya
Objektif
  1. menyatakan peranan dan konsep Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), calon Pilihan Raya, pengundi, Pilihan Raya Umum dan Pilihan Raya Kecil
  2. membuat perkaitan antara satu sama lain
Kaedah/Aktiviti kuliah dan sumbang saran
Kbkk menghubungkait
Nilai/Unsur patriotisme keadilan di sisi undag-undang
Konsep/Istilah
  1. daftar pemilih
  2. sistem majoriti mudah
  3. bermastautin
  4. manifesto
Refleksi Pelajar dapat mengaitkan tajuk ini dengan peristiwa semasa pilihan raya yang berlaku di tempat mereka.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh7/7/09 (Selasa)
Kelas6AK3
Tajuk
  1. Parti Kuomintang (KMT)
  2. Parti Komunis China (PKC)
ObjektifMenganalisa latar belakang, matlamat dan strategi perjuangan KMT dan PKC
Kaedah/Aktiviti
  1. Mengaitkan tajuk ini antara satu sama lain.
  2. Mengaitkan tajuk ini dengan Parti Komunis Indonesia yang turut menjadi duri dalam daging kepada Sarekat Islam, sama kes seperti PKC dalam KMT.
  3. Membincangkan contoh soalan STPM berkaitan.
Kbkkmembandingbeza
Nilai/Unsur patriotismedisiplin dan usaha tangga kejayaan
Konsep/Istilah1.Ekspedisi Utara
2.Long March
Refleksi Pelajar dapat membuat perkaitan langsung antara KMT dengan PKC.

Mata pelajaran Sejarah 2
Tarikh 7/7/09 (Selasa)
Kelas 6AK1
Tajuk Kegagalan Jepun menubuhkan kerajaan demokrasi berparlimen sebelum perang dunia ke-2.
Objektif Menjelaskan sebab-sebab Jepun gagal menubuhkan kerajaan demokrasi berparlimen sebelum perang dunia ke-2.
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah
  2. perbincangan
Kbkk memberi pendapat
Nilai/Unsur patriotisme kerjasama
Konsep/Istilah
  1. DIET/Parlimen
  2. Satsuma
  3. Choshu
Refleksi Pelajar dapat menyatakan sebab-sebab pihak tentera lebih berkuasa daripada kerajaan sebelum perang dunia ke-2.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh7/7/09 (Selasa)
Kelas6RK4/5
TajukSistem Residen
ObjektifMenganalisis corak pentadbiran di bawah sistem Residen dan perkembangannya sehingga 1895
Kaedah/Aktivitimembuat penerangan berpandukan rajah struktur pentadbiran Sistem Residen di peringkat negeri, daerah, mukim dan kampung.
Kbkkmenganalisis
Nilai/Unsur patriotismekerjasama
Konsep/IstilahMajlis Mesyuarat Negeri
Refleksi pelajar dapat mengkategorikan peranan setiap pegawai di peringkat pentadbiran berlainan.

Mata pelajaran Sejarah
Tarikh 8/7/09 (Rabu)
Kelas 5K3
Tajuk Pilihan Raya
Objektif
  1. menyatakan peranan dan konsep Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), calon Pilihan Raya, pengundi, Pilihan Raya Umum dan Pilihan Raya Kecil
  2. membuat perkaitan antara satu sama lain
Kaedah/Aktiviti kuliah dan sumbang saran
Kbkk menghubungkait
Nilai/Unsur patriotisme keadilan di sisi undag-undang
Konsep/Istilah
  1. daftar pemilih
  2. sistem majoriti mudah
  3. bermastautin
  4. manifesto
Refleksi Pelajar dapat mengaitkan tajuk ini dengan peristiwa semasa pilihan raya yang berlaku di tempat mereka.

Mata pelajaran Sejarah
Tarikh 8/7/09 (Rabu)
Kelas 5K2 dan 5S3
Tajuk
  1. Parti-parti politik sehingga 1963
  2. Negara Persekutuan
Objektif
  1. menyenaraikan parti-parti politik di Malaysia, tujuan dan sejarah penubuhannya
  2. membandingkan bidang kuasa kerajaan persekutuan dan negeri.
Kaedah/Aktiviti penerangan berpandukan jadual dalam buku teks (m/s 181-184)
Kbkk
  1. mencirikan
  2. membandingbeza
Nilai/Unsur patriotisme berbangga sebagai rakyat Malaysia
Konsep/Istilah
  1. penamaan calon
  2. senarai persekutuan, negeri dan bersama.
Refleksi Pelajar dapat menyenaraikan perbezaan antara bidang kuasa kerajaan persekutuan dengan kerajaan negeri .

Mata pelajaran Sejarah 2
Tarikh 9/7/09 (Khamis)
Kelas 6AK3
Tajuk Kegagalan Jepun menubuhkan kerajaan demokrasi berparlimen sebelum perang dunia ke-2.
Objektif Menjelaskan sebab-sebab Jepun gagal menubuhkan kerajaan demokrasi berparlimen sebelum perang dunia ke-2.
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah
  2. perbincangan
Kbkk memberi pendapat
Nilai/Unsur patriotisme kerjasama
Konsep/Istilah
  1. DIET/Parlimen
  2. Satsuma
  3. Choshu
Refleksi Pelajar dapat menyatakan sebab-sebab pihak tentera lebih berkuasa daripada kerajaan sebelum perang dunia ke-2.


Mata pelajaran Sejarah 2
Tarikh 9/7/09 (Khamis)
Kelas 6AK1
Tajuk Tema 4 : Pengisian kemerdekaan
  • Sistem pemerintahan, pembangunan sosial dan ekonomi di Asia.
Objektif Menganalisis perubahan dalam sistem pemerintahan, pembangunan sosial dan ekonomi di negara Asia sejurus selepas merdeka.
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah
  2. perbincangan
Kbkk menganalisis
Nilai/Unsur patriotisme berbangga dengan negara sendiri
Konsep/Istilah
  1. pemerintahan sosialis
  2. ekonomi kolonial, kapitalis dan sosialis
Refleksi Pelajar dapat mengaitkan tema ini dengan tajuk-tajuk yang dipelajari sebelum ini.

Mata pelajaran Sejarah
Tarikh 9/7/09 (Khamis)
Kelas 5K3
Tajuk
  1. Parti-parti politik sehingga 1963
  2. Negara Persekutuan
Objektif
  1. menyenaraikan parti-parti politik di Malaysia, tujuan dan sejarah penubuhannya
  2. membandingkan bidang kuasa kerajaan persekutuan dan negeri.
Kaedah/Aktiviti penerangan berpandukan jadual dalam buku teks (m/s 181-184)
Kbkk
  1. mencirikan
  2. membandingbeza
Nilai/Unsur patriotisme berbangga sebagai rakyat Malaysia
Konsep/Istilah
  1. penamaan calon
  2. senarai persekutuan, negeri dan bersama.
Refleksi Pelajar dapat menyenaraikan perbezaan antara bidang kuasa kerajaan persekutuan dengan kerajaan negeri .

Mata pelajaran Sejarah 2
Tarikh 10/7/09 (Jumaat)
Kelas 6RK4/5
Tajuk Pembentukan Persekutuan 1896
Objektif menganalisa sebab-sebab penggabungan Negeri-negeri Melayu Bersekutu dan syarat-syaratnya.
Kaedah/Aktiviti Lakaran rajah perbandingan antara konsep dalam Sistem Residen dengan Persekutuan 1896
Kbkk memberi pendapat
Nilai/Unsur patriotisme kerjasama untuk kemajuan bersama
Konsep/Istilah
  1. Persekutuan
  2. DURBAR
  3. Residen Jeneral
Refleksi Pelajar dapat menyatakan perbezaan corak pentadbiran yang terdapat dalam Sistem Residen dengan Persekutuan 1896.

Mata pelajaran Sejarah 2
Tarikh 10/7/09 (Jumaat)
Kelas 6AK3
Tajuk Tema 4 : Pengisian kemerdekaan
  • Sistem pemerintahan, pembangunan sosial dan ekonomi di Asia.
Objektif Menganalisis perubahan dalam sistem pemerintahan, pembangunan sosial dan ekonomi di negara Asia sejurus selepas merdeka.
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah
  2. perbincangan
Kbkk menganalisis
Nilai/Unsur patriotisme berbangga dengan negara sendiri
Konsep/Istilah
  1. pemerintahan sosialis
  2. ekonomi kolonial, kapitalis dan sosialis
Refleksi Pelajar dapat mengaitkan tema ini dengan tajuk-tajuk yang dipelajari sebelum ini.