Tuesday, September 29, 2009

Minggu 41 (5/10/09 - 9/10/09)

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh 5/10/09 (Isnin)
Kelas6AK1
TajukUlangkaji Sejarah Asia
ObjektifMenganalisis tajuk-tajuk penting Sejarah Asia
Kaedah / Aktiviti
  1. Perbincangan berpandukan contoh soalan STPM tahun-tahun lepas
  2. Menganalisis taburan kekerapan soalan STPM sebenar
  3. Perbincangan contoh jawapan
  4. Membuat catatan oleh setiap pelajar
Kbkkmenganalisis
Fokus soalan
  1. Kedudukan institusi beraja di Indonesia dan Myanmar semakin lemah sejak zaman penjajahan hinggalah kemerdekaan. Hujahkan.
  2. Jelaskan ciri-ciri penting perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu merdeka pada tahun 1957.
Nilai/Unsur patriotisme
  1. Semangat cinta negara
  2. Sedia berkorban.
Konsep/ Istilah
  1. Perlembagaan merdeka
  2. Konsep soalan bercorak hujahkan.
RefleksiPerbincangan selesai dan pelajar mencatat nota.

Tarikh 5/10/09 (Isnin)
Kelas 5S3 dan 5K2
Catatan
Mengawasi kelas peperiksaan (Bahasa Malaysia 2)

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh 6/10/09 (Selasa)
Kelas6AK3
TajukUlangkaji Sejarah Asia
ObjektifMenganalisis tajuk-tajuk penting Sejarah Asia
Kaedah / Aktiviti
  1. Perbincangan berpandukan contoh soalan STPM tahun-tahun lepas
  2. Menganalisis taburan kekerapan soalan STPM sebenar
  3. Perbincangan contoh jawapan
  4. Membuat catatan oleh setiap pelajar
Kbkkmenganalisis
Fokus soalan
  1. Kedudukan institusi beraja di Indonesia dan Myanmar semakin lemah sejak zaman penjajahan hinggalah kemerdekaan. Hujahkan.
  2. Jelaskan ciri-ciri penting perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu merdeka pada tahun 1957.
Nilai/Unsur patriotisme
  1. Semangat cinta negara
  2. Sedia berkorban.
Konsep/ Istilah
  1. Perlembagaan merdeka
  2. Konsep soalan bercorak hujahkan.
RefleksiPerbincangan selesai dan pelajar mencatat nota.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh 6/10/09 (Selasa)
Kelas6AK1
TajukUlangkaji Sejarah Asia
ObjektifMenganalisis tajuk-tajuk penting Sejarah Asia
Kaedah / Aktiviti
  1. Perbincangan berpandukan soalan percubaan STPM negeri lain
  2. Menganalisis taburan kekerapan soalan STPM sebenar
  3. Perbincangan contoh jawapan
  4. Membuat catatan oleh setiap pelajar
Kbkkmenganalisis
Fokus soalan
Soalan percubaan STPM Pahang 2009, bahagian A.
Nilai/Unsur patriotismekerjasama
Konsep/ Istilah
  1. Pengaruh Agama Islam
  2. Negeri-negeri Melayu Bersekutu
RefleksiPerbincangan selesai dan pelajar mencatat nota.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh 6/10/09 (Selasa)
Kelas6RK4/5
TajukDasar pendidikan negara sebelum merdeka
Objektif
  1. Menganalisis dasar pelajaran sebelum merdeka.
Kaedah / Aktiviti
  1. Pembentangan oleh kumpulan Bambang.
  2. Sesi soal-jawab
  3. Rumusan oleh pembentang dan guru
  4. membuat catatan
Kbkk
  1. menganalisis
  2. mencirikan
Nilai/Unsur patriotismePendidikan sebagai agen penyatuan masyarakat berbilang kaum.
Konsep/ Istilah
  1. sekolah vernakular
  2. pendidikan sekular
RefleksiPembentangan berjalan lancar.


Tarikh
7/10/09 -9/10/09
Catatan
Tiada P&P bagi pelajar tingkatan 5 kerana mereka diberi cuti sempena PMR


Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh 8/10/09 (Khamis)
Kelas6AK1
TajukUlangkaji Sejarah Asia
ObjektifMenganalisis tajuk-tajuk penting Sejarah Asia
Kaedah / Aktiviti
  1. Perbincangan berpandukan soalan percubaan STPM negeri lain
  2. Menganalisis taburan kekerapan soalan STPM sebenar
  3. Perbincangan contoh jawapan
  4. Membuat catatan oleh setiap pelajar
KbkkMenganalisis
Fokus soalan
Soalan percubaan STPM Pahang 2009, bahagian A (sambungan).
Nilai/Unsur patriotismesemangat cinta negara
Konsep/ Istilah
  1. Perkembangan perlembagaan
  2. Nasionalisme Melayu
RefleksiPerbincangan selesai dan pelajar mencatat nota.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh 1/10/09 (Khamis)
Kelas6AK3
TajukUlangkaji Sejarah Asia
ObjektifMenganalisis tajuk-tajuk penting Sejarah Asia
Kaedah / Aktiviti
  1. Perbincangan berpandukan soalan percubaan STPM negeri lain
  2. Menganalisis taburan kekerapan soalan STPM sebenar
  3. Perbincangan contoh jawapan
  4. Membuat catatan oleh setiap pelajar
Kbkkmenganalisis
Fokus soalan
Soalan percubaan STPM Pahang 2009, bahagian A.
Nilai/Unsur patriotismekerjasama
Konsep/ Istilah
  1. Pengaruh Agama Islam
  2. Negeri-negeri Melayu Bersekutu
RefleksiPerbincangan selesai dan pelajar mencatat nota.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh 9/10/09 (Jumaat)
Kelas6AK3
TajukUlangkaji Sejarah Asia
ObjektifMenganalisis tajuk-tajuk penting Sejarah Asia
Kaedah / Aktiviti
  1. Perbincangan berpandukan soalan percubaan STPM negeri lain
  2. Menganalisis taburan kekerapan soalan STPM sebenar
  3. Perbincangan contoh jawapan
  4. Membuat catatan oleh setiap pelajar
KbkkMenganalisis
Fokus soalan
Soalan percubaan STPM Pahang 2009, bahagian A (sambungan).
Nilai/Unsur patriotismesemangat cinta negara
Konsep/ Istilah
  1. Perkembangan perlembagaan
  2. Nasionalisme Melayu
RefleksiPerbincangan selesai dan pelajar mencatat nota.


Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh 9/10/09 (Jumaat)
Kelas6RK4/5
TajukDasar pendidikan negara selepas merdeka
Objektif
  1. Menganalisis dasar pelajaran selepas merdeka
  2. menghuraikan langkah-langkah kerajaan ke arah menyatukan sistem pendidikan kebangsaan selepas merdeka.
  3. menjelaskan falsafah dan matlamat pendidikan negara
Kaedah / Aktivitikuliah dan sumbang saran.
Kbkk
  1. menganalisis
  2. mencirikan
Nilai/Unsur patriotismependidikan sebagai agen penyatuan masyarakat berbilang kaum.
Konsep/ Istilah
  1. sekolah vernakular
  2. pendidikan sekular
RefleksiObjektif P&P tercapai.

Sunday, September 27, 2009

Minggu 40 (28/9/09-2/10/09)

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh 28/9/09 (Isnin)
Kelas6AK1
TajukUlangkaji Sejarah Asia
ObjektifMenganalisis tajuk-tajuk penting Sejarah Asia
Kaedah / Aktiviti
  1. Perbincangan berpandukan contoh soalan STPM tahun-tahun lepas
  2. Menganalisis taburan kekerapan soalan STPM sebenar
  3. Perbincangan contoh jawapan
  4. Membuat catatan oleh setiap pelajar
Kbkkmenganalisis
Fokus soalan
  1. Selepas Perjanjian Pangkor, pihak British banyak melakukan perubahan dari sudut pentadbiran. Galurkan perkembangan sistem pentadbiran British di negeri-negeri melayu mulai campurtangan pada 1874 hingga 1909.
  2. Bincangkan faktor-faktor kebangkitan nasionalisme melayu sepanjang awal abad ke-20 sehingga meletus Perang Dunia ke-2.
Nilai/Unsur patriotisme
  1. Semangat cinta negara
  2. Sedia berkorban.
Konsep/ Istilah
  1. Negeri-negeri melayu
  2. nasionalisme melayu
  3. faktor dalaman dan luaran
  4. sejauhmanakah.
RefleksiObjektif P&P tercapai.

Tarikh 28/9/09 (Isnin)
Kelas 5S3
Catatan
Mengawasi kelas peperiksaan (Ekonomi Asas 2)

Tarikh
28/9/09 (Isnin)
Kelas
5K2
Catatan Mengawasi kelas peperiksaan (Kesusasteraan Melayu )

Tarikh
29/9/09 (Selasa)
Kelas
6AK3
Catatan
Mengawasi kelas peperiksaan (MUET -READING COMPREHENSION ).

Tarikh
29/9/09 (Selasa)
Kelas
6AK1
Catatan
Mengawasi kelas peperiksaan (MUET -LISTENING ).

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh 29/9/09 (Selasa)
Kelas6RK4/5
TajukSistem pemerintahan Malaysia (Kuasa pemerintahan)
Objektif
  1. Menganalisis tugas-tugas badan perundangan, badan eksekutif dan badan kehakiman dalam sistem demokrasi berparlimen.
Kaedah / Aktiviti
  1. Pembentangan oleh kumpulan Sebrina.
  2. Sesi soal-jawab
  3. Rumusan oleh pembentang dan guru
  4. membuat catatan
Kbkk
  1. menganalisis
  2. mencirikan
Nilai/Unsur patriotisme
  1. Patuh kepada undang-undang
  2. kesetiaan kepada raja dan negara
Konsep/ Istilah
  1. Badan eksekutif
  2. Badan kehakiman
  3. Parlimen.
RefleksiPembentangan selesai.

Tarikh
30/9/09 (Rabu)
Kelas 5K2
Catatan
Mengawasi kelas peperiksaan (Ekonomi Rumahtangga 1)

Tarikh
30/9/09 (Rabu)
Kelas 5K3
Catatan
Mengawasi kelas peperiksaan (Ekonomi Rumahtangga 2)

Tarikh 30/9/09 (Rabu)
Kelas 5S3
Catatan
Mengawasi kelas peperiksaan (ICT)

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh 1/10/09 (Khamis)
Kelas6AK1
TajukUlangkaji Sejarah Asia
ObjektifMenganalisis tajuk-tajuk penting Sejarah Asia
Kaedah / Aktiviti
  1. Perbincangan berpandukan contoh soalan STPM tahun-tahun lepas
  2. Menganalisis taburan kekerapan soalan STPM sebenar
  3. Perbincangan contoh jawapan
  4. Membuat catatan oleh setiap pelajar
KbkkMenganalisis
Fokus soalan
  1. Kekuatan militer menjadi asas kepada dasar perluasan kuasa Jepun pada 1940-an. Bincangkan.
  2. Masalah Korea merupakan faktor penting yang membawa kepada Perang China-Jepun pada 1894-1895. Sejauhmanakah kenyataan ini benar.
Nilai/Unsur patriotisme
  1. Semangat cinta negara
  2. Sedia berkorban.
Konsep/ Istilah
  1. Kekuatan militer
  2. Masalah Korea
RefleksiObjektif P&P tercapai.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh 1/10/09 (Khamis)
Kelas6AK3
TajukUlangkaji Sejarah Asia
ObjektifMenganalisis tajuk-tajuk penting Sejarah Asia
Kaedah / Aktiviti
  1. Perbincangan berpandukan contoh soalan STPM tahun-tahun lepas
  2. Menganalisis taburan kekerapan soalan STPM sebenar
  3. Perbincangan contoh jawapan
  4. Membuat catatan oleh setiap pelajar
Kbkkmenganalisis
Fokus soalan
  1. Selepas Perjanjian Pangkor, pihak British banyak melakukan perubahan dari sudut pentadbiran. Galurkan perkembangan sistem pentadbiran British di negeri-negeri melayu mulai campurtangan pada 1874 hingga 1909.
  2. Bincangkan faktor-faktor kebangkitan nasionalisme melayu sepanjang awal abad ke-20 sehingga meletus Perang Dunia ke-2.
Nilai/Unsur patriotisme
  1. Semangat cinta negara
  2. Sedia berkorban.
Konsep/ Istilah
  1. Negeri-negeri melayu
  2. nasionalisme melayu
  3. faktor dalaman dan luaran
  4. sejauhmanakah.
RefleksiObjektif P&P tercapai.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh 2/10/09 (Jumaat)
Kelas6AK3
TajukUlangkaji Sejarah Asia
ObjektifMenganalisis tajuk-tajuk penting Sejarah Asia
Kaedah / Aktiviti
  1. Perbincangan berpandukan contoh soalan STPM tahun-tahun lepas
  2. Menganalisis taburan kekerapan soalan STPM sebenar
  3. Perbincangan contoh jawapan
  4. Membuat catatan oleh setiap pelajar
KbkkMenganalisis
Fokus soalan
  1. Kekuatan militer menjadi asas kepada dasar perluasan kuasa Jepun pada 1940-an. Bincangkan.
  2. Masalah Korea merupakan faktor penting yang membawa kepada Perang China-Jepun pada 1894-1895. Sejauhmanakah kenyataan ini benar.
Nilai/Unsur patriotisme
  1. Semangat cinta negara
  2. Sedia berkorban.
Konsep/ Istilah
  1. Kekuatan militer
  2. Masalah Korea
RefleksiObjektif P&P tercapai.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh 2/10/09 (Jumaat)
Kelas6RK4
TajukPembangunan ekonomi fasa 1 dan 2
Objektif
  1. Menganalisis matlamat dan strategi pembangunan ekonomi berkenaan.
  2. Menyenaraikan agensi yang terlibat dan peranannya dalam menjayakan rancangan pembangunan ekonomi berkenaan.
Kaedah / Aktiviti
  1. Pembentangan oleh kumpulan Anastasia.
  2. Sesi soal-jawab
  3. Rumusan oleh pembentang dan guru
  4. membuat catatan
Kbkkmenghubungkait.
Nilai/Unsur patriotismekemajuan ekonomi menjamin kemakmuran negara.
Konsep/ Istilah
  1. Buku Merah
  2. Rancangan Malaya dan Rancangan Malaysia
RefleksiPembentangan selesai.

Monday, September 21, 2009

Minggu 39 (21/9/09-25/9/09)

Tarikh
21/9/09-25/9/09
Catatan
Cuti sempena Hari Raya Aidilfitri

Saturday, September 12, 2009

Minggu 38 (14/9/09-18/9/09)

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh 14/09/09 (Isnin)
Kelas6AK1
TajukUlangkaji Sejarah Asia
ObjektifMenganalisis tajuk-tajuk penting Sejarah Asia
Kaedah / Aktiviti
  1. Perbincangan berpandukan contoh soalan STPM tahun-tahun lepas
  2. Menganalisis taburan kekerapan soalan STPM sebenar
  3. Perbincangan contoh jawapan
  4. Membuat catatan oleh setiap pelajar
Kbkkmenganalisis
Fokus soalan
  1. Bagaimana Perjanjian Kanagawa 1854 di Jepun dan Perjanjian Bowring 1855 di Siam merupakan titik peralihan dalam sejarah di kedua-dua negara tersebut.(Percubaan Kelantan, m/s 24)
  2. Huraikan bagaimana pendudukan Jepun 1941-45 di Indoneia dan Myanmar telah mempengaruhi perkembangan gerakan nasionalisme di kedua-dua negara tersebut (Percubaan Kelantan, m/s 35)
Nilai/Unsur patriotisme
  1. kerjasama
Konsep/ Istilah
  1. Isolasi
RefleksiObjektif P&P tercapai.

MatapelajaranSejarah
Tarikh 14/09/09 (Isnin)
Kelas5K2 dan 5S3
Tajuk

Perkembangan dasar luar Malaysia
Objektif
  1. Membahagikan tahap-tahap perkembangan dasar luar Malaysia.
  2. Menyenaraikan isu-isu berkaitan bagi setiap tahap.
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah
  2. sumbang saran
Kbkk
  1. membandingbeza
  2. menganalisis
Nilai/Unsur
patriotisme
  1. kerjasama
  2. berfikiran terbuka
  3. menghargai sumbangan tokoh
Konsep
  1. Pro-Barat
  2. Anti-komunis
  3. Zon aman, bebas dan berkecuali.
RefleksiObjektif P&P tercapai.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh 15/09/09 (Selasa)
Kelas6AK1 dan 6AK3
TajukUlangkaji Sejarah Asia
ObjektifMenganalisis tajuk-tajuk penting Sejarah Asia
Kaedah / Aktiviti
  1. Perbincangan berpandukan contoh soalan STPM tahun-tahun lepas
  2. Menganalisis taburan kekerapan soalan STPM sebenar
  3. Perbincangan contoh jawapan
  4. Membuat catatan oleh setiap pelajar
Kbkkmenganalisis
Fokus soalan
  1. Bincangkan usaha-usaha kerajaan Republik China dan Thailand untuk membangunkan ekonomi dan sosial negara mereka selepas Perang Dunia ke-2.(Percubaan Kelantan 2004, m/s 39)
  2. Kemukakan peranan sistem pembesar di Thailand dan Myanmar sebelum kedatangan Barat (Longman, Q & A ,)
Nilai/Unsur patriotisme
  1. kerjasama
Konsep/ Istilah
  1. Isolasi
RefleksiObjektif P&P tercapai.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh 15/09/09 (Selasa)
Kelas6RK4/5
TajukSistem pemerintahan Malaysia
Objektif
  1. Menganalisis konsep dan ciri-ciri pemerintahan Malaysia berdasarkan sistem demokrasi berparlimen.
  2. Menjelaskan peranan dan bidang kuasa Yang Di Pertuan Agung
Kaedah / Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
Kbkk
  1. menganalisis
  2. mencirikan
Nilai/Unsur patriotisme
  1. Kerjasama
  2. kesetiaan kepada raja dan negara
Konsep/ Istilah
  1. Raja berperlembagaan
  2. Dewan Rakyat
  3. Dewan Negara
  4. Demos
  5. Kratos
RefleksiObjektif P&P tercapai.

MatapelajaranSejarah
Tarikh 16/09/09 (Rabu)
Kelas5K2, 5K3, 5S3
Tajuk

Malaysia dalam pertubuhan antarabangsa
  1. Pertubuhan Negara-negara Komanwel
  2. Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB)
ObjektifMenghuraikan peranan, matlamat dan prinsip perjuangan Malaysia dalam pertubuhan berkenaan.

Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah
  2. sumbang saran
KbkkMenjelaskan
Nilai/Unsur
patriotisme
  1. Kepentingan semangat kerjasama
Konsep
  1. Komanwel
  2. Deklarasi Langkawi
  3. Dasar Apartheid
RefleksiObjektif P&P tercapai.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh 17/09/09 (Khamis)
Kelas6AK1 dan 6AK3
TajukUlangkaji Sejarah Asia
ObjektifMenganalisis tajuk-tajuk penting Sejarah Asia
Kaedah / Aktiviti
  1. Perbincangan berpandukan contoh soalan STPM tahun-tahun lepas
  2. Menganalisis taburan kekerapan soalan STPM sebenar
  3. Perbincangan contoh jawapan
  4. Membuat catatan oleh setiap pelajar
KbkkMenganalisis
Fokus soalan
  1. Mengapakah sistem pembesar diwujudkan semasa pemerintahan Dinasti Manchu di China dan Shogun Tokugawa di Jepun? (Topikal A,m/s 20 dan 70)
  2. Bincangkan sistem pembesar di Myanmar dan Vietnam sebelum campurtangan Barat.(Topikal A, m/s 20 dan71)
Nilai/Unsur patriotisme
  1. Semangat cinta negara
  2. Sedia berkorban.
Konsep/ Istilah
  1. Dinasti
  2. Daimyo Shimpan
  3. Daimyo Tozama
RefleksiObjektif P&P tercapai.

MatapelajaranSejarah
Tarikh 17/09/09 (Khamis)
Kelas5K3
Tajuk Malaysia dalam pertubuhan antarabangsa
  1. Pergerakan Negara-negara Berkecuali (NAM)
  2. Negara-negara Selatan
  3. Pertubuhan Persidangan Islam (OIC)
ObjektifMenghuraikan peranan, matlamat dan prinsip perjuangan Malaysia dalam pertubuhan berkenaan.
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah
  2. sumbang saran
KbkkMenjelaskan
Nilai/Unsur patriotisme
  1. Kepentingan semangat kerjasama
Konsep
  1. Negara Dunia ke-tiga
RefleksiObjektif P&P tercapai.

Tarikh
18/9/09
Catatan
Cuti Khas sempena Hari Raya Aidilfitri

Friday, September 4, 2009

Minggu 37 (7/9/09-11/9/09)

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh 7/9/09 (Isnin)
Kelas6AK1
TajukUlangkaji Sejarah Malaysia
ObjektifMenganalisis tajuk-tajuk penting Sejarah Malaysia / 6 Rendah, Semua Tema
Kaedah / Aktiviti
  1. Perbincangan berpandukan contoh soalan STPM tahun-tahun lepas
  2. Menganalisis taburan kekerapan soalan STPM sebenar
  3. Perbincangan contoh jawapan
  4. Membuat catatan oleh setiap pelajar
Kbkkmenganalisis
Fokus soalan
  1. Jelaskan senario perang saudara antara kongsi gelap Cina di Perak antara tahun 1861-1862(Score in STPM Oxford Fajar,m/s1 dan J1)
  2. Bincangkan proses kemerdekaan Tanah Melayu antara 1946-1957 (soalan percubaan STPM Perak 2005)
Nilai/Unsur patriotisme
  1. menghargai sumbangan dan perjuangan tokoh
Konsep/ Istilah
  1. Perang Larut 1, 2 dan 3
RefleksiSetiap pelajar membuat catatan berkaitan.

MatapelajaranSejarah
Tarikh 7/9/09 (Isnin)
Kelas5K2 dan 5S3
Tajuk

Kemunculan Blok Dunia dan Perang Dingin
ObjektifMenyatakan perbezaan antara Blok Komunis dan Blok Kapitalis
Kaedah/Aktiviti
  1. Aktiviti perbincangan berkumpulan mengikut agihan tajuk yang telah diberi oleh guru. Selepas itu, wakil kumpulan melengkapkan jadual di papan tulis iaitu berkaitan perbandingan antara kedua-dua Blok. Maklumat yang perlu diisi meliputi aspek politik, ekonomi dan sosial.
  2. Setelah maklumat berjaya diisi, guru menyemak jawapan pelajar dan membuat penerangan.
Kbkkmembandingbeza
Nilai/Unsur
patriotisme
kerjasama untuk keamanan sejagat
Konsep
  1. Blok Dunia
  2. Perang Dingin
  3. Blok Komunis
  4. Blok Kapitalis
RefleksiPelajar dapat menyatakan perbezaan antara Blok Komunis dan Blok Kapitalis.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh 8/9/09 (Selasa)
Kelas6AK1 dan 6AK3
TajukUlangkaji Sejarah Malaysia
ObjektifMenganalisis tajuk-tajuk penting Sejarah Malaysia / 6 Rendah, Semua Tema
Kaedah / Aktiviti
  1. Perbincangan berpandukan contoh soalan STPM tahun-tahun lepas
  2. Menganalisis taburan kekerapan soalan STPM sebenar
  3. Perbincangan contoh jawapan
  4. Membuat catatan oleh setiap pelajar
Kbkkmenganalisis
Fokus soalan
  1. Bincangkan sistem pendidikan melayu di Tanah Melayu pada tahun 1930-an (Oxford Fajar, m/s 11 dan 73)
  2. Jelaskan sistem pendidikan kebangsaan dari tahun 1957-1961(Score in STPM, m/s 5 dan 45)
Nilai/Unsur patriotisme
  1. kepentingan ilmu dalam kehidupan
Konsep/ Istilah
  1. dasar pecah dan perintah
RefleksiSetiap pelajar membuat catatan berkaitan.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh 8/9/09 (Selasa)
Kelas6RK4/5
TajukPembentukan Malaysia 1963
Objektif
  1. Menganalisis sebab-sebab Pembentukan Malaysia 1963 dan reaksi negara jiran.
Kaedah / Aktiviti
  1. Pembentangan oleh kumpulan Laura.
  2. Sesi soal-jawab
  3. Rumusan oleh pembentang dan guru
  4. membuat catatan
Kbkkmenganalisis
Nilai/Unsur patriotisme
  1. Kerjasama
  2. Kepentingan hidup berjiran
  3. Muafakat membawa berkat
Konsep/ Istilah
  1. Konfrontasi
  2. Ganyang Malaysia
RefleksiPembentangan berjalan lancar.

MatapelajaranSejarah
Tarikh 9/9/09 (Rabu)
Kelas5K2, 5K3, 5S3
TajukDasar luar Malaysia
Objektif
  1. Menyatakan matlamat dan faktor-faktor penggubalan Dasar luar Malaysia
  2. Membahagikan bentuk hubungan luar kepada 2 bahagian
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah
  2. sumbang saran
Kbkk
  1. membandingbeza
  2. menganalisis
Nilai/Unsur
patriotisme
kerjasama
Konsep
  1. Multilateral
  2. Bilateral
RefleksiObjektif P&P tercapai.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh 10/09/09 (Khamis)
Kelas6AK1 dan 6AK3
TajukUlangkaji Sejarah Asia
ObjektifMenganalisis tajuk-tajuk penting Sejarah Asia
Kaedah / Aktiviti
  1. Perbincangan berpandukan contoh soalan STPM tahun-tahun lepas
  2. Menganalisis taburan kekerapan soalan STPM sebenar
  3. Perbincangan contoh jawapan
  4. Membuat catatan oleh setiap pelajar
KbkkMenganalisis
Fokus soalan
  1. Bandingkan perjuangan Parti Nasional Indonesia (PNI) dengan Kongres Kebangsaan India (KKI) dalam gerakan nasionalisme di negara masing-masing sehingga tahun-tahun 1930-an. (Soalan percubaan Perak, no.11)
  2. Mengapakah usaha-usaha pemodenan di negara China dan Jepun pada pertengahan abad ke-19 mencapai tahap kejayaan yang berbeza (Percubaan Kelantan, 2004, m/s 33 ).
Nilai/Unsur patriotisme
  1. Semangat cinta negara
  2. Sedia berkorban.
Konsep/ Istilah
  1. Parti Nasional Indonesia
  2. Kongres Kebangsaan India
RefleksiSetiap pelajar membuat catatan berkaitan.

MatapelajaranSejarah
Tarikh 10/09/09 (Khamis)
Kelas5K3
Tajuk

Perkembangan dasar luar Malaysia
Objektif
  1. Membahagikan tahap-tahap perkembangan dasar luar Malaysia.
  2. Menyenaraikan isu-isu berkaitan bagi setiap tahap.
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah
  2. sumbang saran
Kbkk
  1. membandingbeza
  2. menganalisis
Nilai/Unsur
patriotisme
  1. kerjasama
  2. berfikiran terbuka
  3. menghargai sumbangan tokoh
Konsep
  1. Pro-Barat
  2. Anti-komunis
  3. Zon aman, bebas dan berkecuali.
RefleksiObjektif P&P tercapai.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh 11/09/09 (Jumaat)
Kelas6AK3
TajukUlangkaji Sejarah Asia
ObjektifMenganalisis tajuk-tajuk penting Sejarah Asia
Kaedah / Aktiviti
  1. Perbincangan berpandukan contoh soalan STPM tahun-tahun lepas
  2. Menganalisis taburan kekerapan soalan STPM sebenar
  3. Perbincangan contoh jawapan
  4. Membuat catatan oleh setiap pelajar
Kbkkmenganalisis
Fokus soalan
  1. Bagaimana Perjanjian Kanagawa 1854 di Jepun dan Perjanjian Bowring 1855 di Siam merupakan titik peralihan dalam sejarah di kedua-dua negara tersebut.(Percubaan Kelantan, m/s 24)
  2. Huraikan bagaimana pendudukan Jepun 1941-45 di Indoneia dan Myanmar telah mempengaruhi perkembangan gerakan nasionalisme di kedua-dua negara tersebut (Percubaan Kelantan, m/s 35)
Nilai/Unsur patriotisme
  1. kerjasama
Konsep/ Istilah
  1. Isolasi
RefleksiSetiap pelajar membuat catatan berkaitan.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh 11/09/09 (Jumaat)
Kelas6RK4/5
TajukLangkah-langkah ke arah pembentukan Malaysia
Objektif
  1. Menyusun proses-proses ke arah pembentukan Malaysia
Kaedah / Aktiviti
  1. kuliah
  2. sumbang saran
Kbkkmenganalisis
Nilai/Unsur patriotisme
  1. kerjasama
  2. menghargai sumbangan dan perjuangan tokoh pembentukan Malaysia.
Konsep/ Istilah
  1. Suruhanjaya Cobbold
RefleksiPelajar dapat menyusun proses-proses ke arah pembentukan Malaysia

Tuesday, September 1, 2009

Minggu 36 (1/9/09-4/9/09)

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh 1/9/09 (Selasa)
Kelas6AK1 dan 6AK3
TajukUlangkaji Sejarah Malaysia
ObjektifMenganalisis tajuk-tajuk penting Sejarah Malaysia / 6 Rendah, Tema 3
Kaedah / Aktiviti
  1. Perbincangan berpandukan contoh soalan STPM tahun-tahun lepas
  2. Menganalisis taburan kekerapan soalan STPM sebenar
  3. Perbincangan contoh jawapan
  4. membuat catatan
Kbkkmenganalisis
Fokus soalan
  1. Bincangkan isu perpaduan dan kerjasama politik dalam perjuangan ke arah kemerdekaan Tanah Melayu pada 1957.(Kertas model Federal, 2009, m/s 1 & 15)
  2. Bincangkan kesan peristiwa luar terhadap kebangkitan dan perkembangan nasionalisme melayu di Tanah Melayu pada awal abad ke-20.(Kertas model Federal, 2009, m/s 3 & 31)
Nilai/Unsur patriotismeKerajinan
Konsep/ Istilah
  1. faktor luaran dan faktor dalaman
  2. Konsep Sejauhmanakah? dalam teknik menjawab soalan
RefleksiPelajar dapat membuat perbandingan konsep berkaitan dengan istilah-istilah lain dalam teknik penyoalan ujian/peperiksaan.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh 1/9/09 (Selasa)
Kelas6RK4/5
TajukParti Komunis Malaya dan Darurat
ObjektifMenganalisis sebab-sebab munculnya gerakan Parti Komunis Malaya dan langkah-langkah kerajaan menangani keganasan mereka pada zaman darurat.
Kaedah / AktivitiKuliah dan sumbang saran.
Kbkkmenganalisis
Nilai/Unsur patriotisme
  1. Kerjasama
  2. Mempertahankan kedaulatan negara
Konsep/ Istilah
  1. Darurat
  2. Perang psikologi
  3. kawasan hitam dan putih
RefleksiP&P berjalan lancar dan mendapat kerjasama yang baik daripada pelajar lain. Mereka aktif bertanyakan soalan dan memberi pendapat.

MatapelajaranSejarah
Tarikh 2/9/09 (Rabu)
Kelas5K2, 5K3, 5S3
Tajuk
(Mula bab 9)
Malaysia dalam kerjasama antarabangsa
  1. Perang Dunia pertama
  2. Perang Dunia ke-2
ObjektifMenyatakan sebab-sebab, kuasa yang terlibat, peristiwa dan kesan peperangan.
Kaedah/AktivitiKuliah dan nota
Kbkkmengkategori
Nilai/Unsur
patriotisme
keberanian
Konsep
  1. Kuasa Tengah
  2. Pakatan Bertiga
  3. Kuasa Paksi
  4. Kuasa Bersekutu.
RefleksiPelajar dapat menyatakan objektif berkaitan dan berjaya melengkapkan nota .

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh 3/9/09 (Khamis)
Kelas 6AK1 dan 6AK3
TajukUlangkaji Sejarah Malaysia
ObjektifMenganalisis tajuk-tajuk penting Sejarah Malaysia / 6 Rendah, Tema 3 dan 4
Kaedah / Aktiviti
  1. Perbincangan berpandukan contoh soalan STPM tahun-tahun lepas
  2. Menganalisis taburan kekerapan soalan STPM sebenar
  3. Perbincangan contoh jawapan
  4. Membuat catatan oleh setiap pelajar
Kbkkmenganalisis
Fokus soalan
  1. Huraikan perkembangan sistem pendidikan di Tanah Melayu antara tahun 1956 hingga 1963 (Percubaan Kelantan 2003, m/s 8).
  2. Bincangkan sistem pendidikan di negara kita semasa pendudukan Jepun (Score in STPM, Oxford Fajar, m/s 1 dan J6)
Nilai/Unsur patriotismeKerajinan
Konsep/ Istilah
  1. Dasar Niponisasi
RefleksiUlangkaji selesai.

MatapelajaranSejarah
Tarikh 3/9/09 (Khamis)
Kelas5K3
Tajuk

Kemunculan Blok Dunia dan Perang Dingin
ObjektifMenyatakan perbezaan antara Blok Komunis dan Blok Kapitalis
Kaedah/Aktiviti
  1. Aktiviti perbincangan berkumpulan mengikut agihan tajuk yang telah diberi oleh guru. Selepas itu, wakil kumpulan melengkapkan jadual di papan tulis iaitu berkaitan perbandingan antara kedua-dua Blok. Maklumat yang perlu diisi meliputi aspek politik, ekonomi dan sosial.
  2. Setelah maklumat berjaya diisi, guru menyemak jawapan pelajar dan membuat penerangan.
Kbkkmembandingbeza
Nilai/Unsur
patriotisme
kerjasama untuk keamanan sejagat
Konsep
  1. Blok Dunia
  2. Perang Dingin
  3. Blok Komunis
  4. Blok Kapitalis
RefleksiPelajar dapat menyatakan perbezaan antara Blok Komunis dan Blok Kapitalis.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh 4/9/09 (Jumaat)
Kelas6AK3
TajukUlangkaji Sejarah Malaysia
ObjektifMenganalisis tajuk-tajuk penting Sejarah Malaysia / 6 Rendah, Semua Tema
Kaedah / Aktiviti
  1. Perbincangan berpandukan contoh soalan STPM tahun-tahun lepas
  2. Menganalisis taburan kekerapan soalan STPM sebenar
  3. Perbincangan contoh jawapan
  4. Membuat catatan oleh setiap pelajar
Kbkkmenganalisis
Fokus soalan
  1. Jelaskan senario perang saudara antara kongsi gelap Cina di Perak antara tahun 1861-1862(Score in STPM Oxford Fajar,m/s1 dan J1)
  2. Bincangkan proses kemerdekaan Tanah Melayu antara 1946-1957 (soalan percubaan STPM Perak 2005)
Nilai/Unsur patriotisme
  1. menghargai sumbangan dan perjuangan tokoh
Konsep/ Istilah
  1. Perang Larut 1, 2 dan 3
RefleksiUlangkaji selesai.


Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh 4/9/09 (Jumaat)
Kelas6RK4/5
TajukKemerdekaan Persekutuan Tanah Melayu (PTM) 1957
ObjektifMenyusun proses-proses ke arah kemerdekaan PTM bermula daripada pengenalan Malayan Union 1946 sehingga pembentukan Perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu (PTM) yang merdeka, 1957
Kaedah / Aktiviti
  1. kuliah
  2. sumbang saran
Kbkkmembandingbeza
Nilai/Unsur patriotisme
  1. kepentingan perpaduan
  2. menghargai sumbangan dan perjuangan tokoh kemerdekaan negara.
Konsep/ Istilah Sistem Ahli
RefleksiPelajar dapat menyusun fakta berkaitan mengikut kronologi.