Friday, March 27, 2009

Minggu 14 (29/3/09 - 3/4/09)

Tarikh
30/3/09 (Isnin)
Catatan
  1. Tiada P&P pada hari ini kerana guru terlibat sepenuhnya dengan Majlis Tadarus al-Quran peringkat Daerah Serian, 1430H.
  2. Tugasan telah disediakan kepada pelajar berbentuk latihan ulangkaji.

Mata pelajaran Sejarah 2
Tarikh 30/3/09 (Selasa)
Kelas 6AK1
Tajuk Perkembangan Kesatuan Tahap sekular di Indonesia
Objektif Menganalisis latar belakang dan perkembangan kesatuan tahap ini terutamanya Parti Nasional Indonesia (PNI).
Kaedah/Aktiviti Membuat perbandingan dengan parti-parti tahap sosio-budaya dan revolusioner.
Kbkk
  1. menganalisis
  2. membandingbeza
Nilai/Unsur patriotisme perpaduan
Konsep/Istilah
  1. parti radikal
  2. fahaman Fasis dan anti-Fasis.
Refleksi Pengajaran berjalan lancar.


Mata pelajaran Sejarah 2
Tarikh 30/3/09 (Selasa)
Kelas 6AK3
Tajuk
  1. Pendudukan Jepun dan kemerdekaan Indonesia.
  2. Peranan Jepun dalam gerakan nasionalisme Indonesia.
Objektif
  1. Menyusun langkah-langkah pencapaian kemerdekaan Indonesia.
  2. Menjelaskan peranan Jepun dalam kebangkitan gerakan nasionalisme Indonesia.
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah dan sumbangsaran.
  2. Merujuk contoh soalan STPM iaitu dalam bentuk perbandingan antara Indonesia dan Myanmar.
Kbkk Menganalisis
Nilai/Unsur patriotisme bersemangat setia negara.
Konsep/Istilah
  1. Komanwel
  2. pemerintah 'de facto'
  3. prinsip Pancasila
  4. status-quo
Refleksi
  1. Pelajar mendapat maklumat yang tepat mengenai tarikh sebenar kemerdekaan Indonesia iaitu 27/12/1949, bukannya 17/8/1945 seperti yang disambut setiap tahun oleh Republik itu.
  2. P&P bagi tajuk peranan Jepun belum selesai. P&P akan disambung pada hari berikutnya.


Mata pelajaran Sejarah
Tarikh 1/4/09 (Rabu)
Kelas 5K2 dan 5S3
Tajuk Persekutuan Tanah Melayu (PTM) 1948
Objektif
  1. Menjelaskan faktor-faktor pembentukan PTM.
  2. Menyusun langkah-langkah ke arah pembentukan PTM.
Kaedah/Aktiviti perbincangan dan sumbang saran.
Kbkk
  1. membuat urutan
  2. memberi sebab.
Nilai/Unsur patriotisme perpaduan
Konsep/Istilah
  1. orang dagang
  2. status-quo
  3. jus soli
Refleksi

Mata pelajaran Sejarah
Tarikh 1/4/09 (Rabu)
Kelas 5K3
Tajuk
  1. Tokoh-tokoh penggerak PTM.
Objektif
  1. Menyenaraikan tokoh-tokoh dan sumbangan pemerintah dan rakyat yang terlibat dalam perjanjian PTM.
Kaedah/Aktiviti kuliah dan sumbangsaran.
Kbkk mencirikan, mencari maklumat
Nilai/Unsur patriotisme
  1. kerjasama antara golongan pemerintah dan yang diperintah
  2. menghargai sumbangan tokoh.
Konsep/Istilah
  1. status quo
Refleksi Pelajar dapat menyenaraikan tokoh-tokoh dan sumbangan pemerintah dan rakyat yang terlibat dalam perjanjian PTM.

Mata pelajaran Sejarah
Tarikh 2/4/09 (Khamis)
Kelas 5K3
Tajuk Pergerakan politik di Sabah dan Sarawak.
Objektif Menganalisis pergerakan politik di Sabah dan Sarawak semasa ia akan diserahkan kepada kerajaan British iaitu sejurus selepas Perang Dunia ke-2.
Kaedah/Aktiviti Kuliah dan sumbangsaran.
Kbkk
  1. menganalisis
  2. membandingbeza.
Nilai/Unsur patriotisme perpaduan.
Konsep/Istilah Perlembagaan 1941.
Refleksi Pelajar dapat membandingkan pergerakan politik di Sabah dan Sarawak selepas Perang Dunia kedua yang ternyata di Sarawak lebih tegas dan berani dalam menentang kerajaan British.


Mata pelajaran Sejarah 2
Tarikh 2/4/09 (Khamis)
Kelas 6AK3
Tajuk Peranan Jepun dalam gerakan nasionalisme Indonesia.
Objektif Menjelaskan peranan Jepun dalam kebangkitan gerakan nasionalisme Indonesia.
Kaedah/Aktiviti kuliah dan sumbangsaran.
Kbkk Menganalisis
Nilai/Unsur patriotisme bersemangat setia negara.
Konsep/Istilah
  1. Masjumi
  2. PUTERA
  3. PETA
Refleksi P&P selesai.

Mata pelajaran Sejarah 2
Tarikh 2/4/09 (Khamis)
Kelas 6AK1
Tajuk Faktor-faktor perpecahan dalam gerakan nasionalisme Indonesia.
Objektif
  1. Menganalisis sebab-sebab berlakunya perpecahan dan pembahagian dalam gerakan nasionalisme Indonesia.
  2. Membahagikan parti-parti berkenaan kepada Pro-Belanda dan anti-Belanda.
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah dan sumbangsaran.
Kbkk Menganalisis
Nilai/Unsur patriotisme menghargai sumbangan tokoh kemerdekaan.
Konsep/Istilah Parti Pro-Belanda dan anti-Belanda
Refleksi Pelajar dapat menjelaskan sebab-sebab berlakunya perpecahan dalam gerakan nasionalisme Indonesia.

Mata pelajaran Sejarah 2
Tarikh 3/4/09 (Jumaat)
Kelas 6AK3
Tajuk Perkembangan nasionalisme di Burma
Objektif
  1. Menganalisis latar belakang kemunculan gerakan nasionalisme di Burma
  2. Menghuraikan peranan golongan agama seperti Persatuan Belia Buddha dalam gerakan nasionalisme awal di Burma.
Kaedah/Aktiviti
  1. perbincangan
  2. sumbangsaran.
Kbkk menganalisis
Nilai/Unsur patriotisme
  1. kerjasama
  2. bersemangat setia negara.
Konsep/Istilah
  1. pemerintahan Diarchy/dua lapis
  2. Pembaharuan Montagu-Chelmsford
  3. hak self-determination.
Refleksi Pelajar dapat menyenaraikan aktiviti/peranan Persatuan Belia Buddha dalam gerakan nasionalisme awal di Burma terutamanya dalam membantah tindakan British.

No comments:

Post a Comment