Sunday, August 9, 2009

Minggu 33 (10-14/8/09)

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh 10/8/09 (Isnin)
Kelas6AK1
TajukUlangkaji Sejarah Malaysia
ObjektifMenganalisis tajuk-tajuk penting Sejarah Malaysia / 6 Rendah, Tema 2
Kaedah / Aktiviti
  1. Perbincangan berpandukan contoh soalan STPM tahun-tahun lepas
  2. Menganalisis taburan kekerapan soalan STPM sebenar
  3. Perbincangan contoh jawapan
  4. membuat catatan
Kbkkmenganalisis
Fokus soalan
  1. Cukai merupakan salah satu sumber pendapatan penting kepada golongan pemerintah di Tanah Melayu sebelum campurtangan Barat 1874. Bincangkan.(Soalan percubaan STPM Semenanjung)
  2. Huraikan kebaikan-kebaikan sistem Residen yang diperkenalkan oleh British di Tanah Melayu.(Kertas model STPM, Oxford Fajar 2006, m/s J4, Set 1)
Nilai/Unsur patriotismeKerajinan
Konsep/ Istilah
  1. Cukai labuh batu
  2. Sistem Residen
RefleksiPerbincangan selesai. Pelajar membuat catatan esei berkaitan.

MatapelajaranSejarah
Tarikh 10/8/09 (Isnin)
Kelas5K2 dan 5S3
Tajuk
  1. Rukun Negara
  2. Dasar Pendidikan Kebangsaan dan Falsafah Pendidikan Kebangsaan
Objektif
  1. Menyatakan matlamat, cadangan dan kesan pelaksanaan Dasar Pendidikan Kebangsaan dan Falsafah Pendidikan Kebangsaan
  2. Menjelaskan matlamat dan prinsip-prinsip Rukun Negara
Kaedah / Aktivitikuliah dan perbincangan
Kbkk
  1. Mengkategori
  2. Menganalisis
Nilai/Unsur patriotismeperpaduan
Konsep/istilah
  1. Sekolah umum dan jenis umum
  2. Keluhuran perlembagaan
RefleksiObjektif P&P tercapai.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh 11/8/09 (Selasa)
Kelas6AK3
TajukUlangkaji Sejarah Malaysia
ObjektifMenganalisis tajuk-tajuk penting Sejarah Malaysia / 6 Rendah, Tema 2
Kaedah / Aktiviti
  1. Perbincangan berpandukan contoh soalan STPM tahun-tahun lepas
  2. Menganalisis taburan kekerapan soalan STPM sebenar
  3. Perbincangan contoh jawapan
  4. membuat catatan
Kbkkmenganalisis
Fokus soalan
  1. Cukai merupakan salah satu sumber pendapatan penting kepada golongan pemerintah di Tanah Melayu sebelum campurtangan Barat 1874. Bincangkan.(Soalan percubaan STPM Semenanjung)
  2. Huraikan kebaikan-kebaikan sistem Residen yang diperkenalkan oleh British di Tanah Melayu.(Kertas model STPM, Oxford Fajar 2006, m/s J4, Set 1)
Nilai/Unsur patriotismeKerajinan
Konsep/ Istilah
  1. Cukai labuh batu
  2. Sistem Residen
RefleksiPerbincangan selesai. Pelajar membuat catatan esei berkaitan.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh 11/8/09 (Selasa)
Kelas6AK1
TajukUlangkaji Sejarah Malaysia
ObjektifMenganalisis tajuk-tajuk penting Sejarah Malaysia / 6 Rendah, Tema 1 dan 2
Kaedah / Aktiviti
  1. Perbincangan berpandukan contoh soalan STPM tahun-tahun lepas
  2. Menganalisis taburan kekerapan soalan STPM sebenar
  3. Perbincangan contoh jawapan
  4. mencatat nota
Kbkkmenganalisis
Fokus soalan
  1. Sistem raja feudal telah mengalami kemerosotan ketara akibat penguasaan Inggeris di Tanah Melayu. Bincangkan perubahan-perubahan yang berlaku antara 1800-1948.(Strategi menjawab Sejarah 2, Fajar Bakti 2001,m/s 9)
  2. Walaupun raja mempunyai kuasa tertinggi dalam sistem pemerintahan,pengaruh mereka dikatakan kurang kuat berbanding pengaruh pembesar-pembesar di kalangan rakyat tempatan dan asing. Bincangkan.(Strategi menjawab Sejarah 2, Fajar Bakti 2001,m/s 20)
Nilai/Unsur patriotismeKerajinan
Konsep/ Istilah
  1. Majlis Mesyuarat Persekutuan 1909
  2. Undang, Lembaga, Buapak dan Perut di Negeri Sembilan.
RefleksiPerbincangan selesai. Pelajar membuat catatan esei berkaitan.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh 11/8/09 (Selasa)
Kelas6RK4/5
TajukPendudukan Jepun di Tanah Melayu
Objektif
  1. Menyatakan sebab-sebab serangan Jepun
  2. Menghuraikan corak pentadbiran dan kesan-kesan pendudukan Jepun antara tahun 1941-1945
Kaedah / Aktiviti
  1. kuliah
  2. sumbang saran
Kbkkmenganalisis
Nilai/Unsur patriotisme
  1. sedia berkorban
  2. Negara kita,Tangungjawab kita
Konsep/ Istilah
  1. Bushido
  2. Niponisasi
RefleksiObjektif P&P tercapai.

MatapelajaranSejarah
Tarikh 12/8/09 (Rabu)
Kelas5K3
Tajuk
  1. Rukun Negara
  2. Dasar Pendidikan Kebangsaan dan Falsafah Pendidikan Kebangsaan
Objektif
  1. Menyatakan matlamat, cadangan dan kesan pelaksanaan Dasar Pendidikan Kebangsaan dan Falsafah Pendidikan Kebangsaan.
  2. Menjelaskan matlamat dan prinsip-prinsip Rukun Negara
Kaedah / Aktivitikuliah dan perbincangan
Kbkk
  1. Mengkategori
  2. Menganalisis
Nilai/Unsur patriotismeperpaduan
Konsep/istilah
  1. Sekolah umum dan jenis umum
  2. Keluhuran perlembagaan
RefleksiObjektif P&P tercapai.

MatapelajaranSejarah
Tarikh 12/8/09 (Rabu)
Kelas5K2 dan 5S3
Tajuk
  1. Akta Bahasa Kebangsaan
  2. Dasar Kebudayaan Kebangsaan
Objektif
  1. Menyenaraikan langkah-langkah memajukan Bahasa Melayu
  2. Menjelaskan objektif Dasar Kebudayaan Kebangsaan
Kaedah/Aktivitikuliah dan sumbang saran
Kbkkmenjelaskan
Nilai/Unsur
patriotisme
  1. kepentingan ilmu dalam kehidupan
  2. Berbangga sebagai rakyat Malaysia
Konsep/ istilah
  1. Jasmani
  2. Emosi
  3. Rohani
  4. Intelek
  5. Kebudayaan asal rakyat rantau ini
RefleksiObjektif P&P tercapai.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh 13/8/09 (Khamis)
Kelas6AK1
TajukUlangkaji Sejarah Malaysia
ObjektifMenganalisis tajuk-tajuk penting Sejarah Malaysia / 6 Rendah, Tema 1
Kaedah / Aktiviti
  1. Perbincangan berpandukan contoh soalan STPM tahun-tahun lepas
  2. Menganalisis taburan kekerapan soalan STPM sebenar
  3. Perbincangan contoh jawapan
  4. membuat catatan
Kbkkmenganalisis
Fokus soalan
  1. Sebelum penjajahan Inggeris di Tanah Melayu, telah wujud suatu ketamadunan yang tinggi dalam sistem pemerintahan kerajaan asal. Jelaskan.(Strategi menjawab Sejarah 2, Fajar Bakti 2001, m/s 26)
  2. Masyarakat melayu tradisional sememangnya kaya dengan unsur-unsur kesenian dan permainan rakyat. Bincangkan.(Kertas model STPM, Oxford Fajar 2006, m/s J1, Set 1)
Nilai/Unsur patriotismeKerajinan
Konsep/ Istilah
  1. permainan warisan
RefleksiPerbincangan selesai. Pelajar membuat catatan esei berkaitan.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh 13/8/09 (Khamis)
Kelas6AK3
TajukUlangkaji Sejarah Malaysia
ObjektifMenganalisis tajuk-tajuk penting Sejarah Malaysia / 6 Rendah, Tema 1 dan 2
Kaedah / Aktiviti
  1. Perbincangan berpandukan contoh soalan STPM tahun-tahun lepas
  2. Menganalisis taburan kekerapan soalan STPM sebenar
  3. Perbincangan contoh jawapan
  4. mencatat nota
Kbkkmenganalisis
Fokus soalan
  1. Sistem raja feudal telah mengalami kemerosotan ketara akibat penguasaan Inggeris di Tanah Melayu. Bincangkan perubahan-perubahan yang berlaku antara 1800-1948.(Strategi menjawab Sejarah 2, Fajar Bakti 2001,m/s 9)
  2. Walaupun raja mempunyai kuasa tertinggi dalam sistem pemerintahan,pengaruh mereka dikatakan kurang kuat berbanding pengaruh pembesar-pembesar di kalangan rakyat tempatan dan asing. Bincangkan.(Strategi menjawab Sejarah 2, Fajar Bakti 2001,m/s 20)
Nilai/Unsur patriotismeKerajinan
Konsep/ Istilah
  1. Majlis Mesyuarat Persekutuan 1909
  2. Undang, Lembaga, Buapak dan Perut di Negeri Sembilan.
RefleksiPerbincangan selesai. Pelajar membuat catatan esei berkaitan.

MatapelajaranSejarah
Tarikh 13/8/09 (Khamis)
Kelas5K3
Tajuk
  1. Akta Bahasa Kebangsaan
  2. Dasar Kebudayaan Kebangsaan
Objektif
  1. Menyenaraikan langkah-langkah memajukan Bahasa Melayu
  2. Menjelaskan objektif Dasar Kebudayaan Kebangsaan
Kaedah/Aktivitikuliah dan sumbang saran
Kbkkmenjelaskan
Nilai/Unsur
patriotisme
  1. kepentingan ilmu dalam kehidupan
  2. Berbangga sebagai rakyat Malaysia
Konsep/ istilah
  1. Jasmani
  2. Emosi
  3. Rohani
  4. Intelek
  5. Kebudayaan asal rakyat rantau ini
RefleksiObjektif P&P tercapai.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh 14/8/09 (Jumaat)
Kelas6RK4/5
Tajuk
  1. Malayan Union
  2. Persekutuan Tanah Melayu (PTM) 1948
Objektif
  1. Menganalisis sebab-sebab pengenalan Malayan Union dan penentangan oleh orang Melayu
  2. Membuat perkaitan langsung antara perlembagaan Malayan Union dengan PTM
Kaedah / Aktiviti
  1. kuliah
  2. sumbang saran
Kbkkmenganalisis
Nilai/Unsur patriotismeKepentingan perpaduan
Konsep/ Istilah
  1. Malayan Union
  2. Jus Soli
  3. rakyat raja melayu
  4. rakyat Inggeris
RefleksiObjektif P&P tercapai.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh 14/8/09 (Jumaat)
Kelas6AK3
TajukUlangkaji Sejarah Malaysia
ObjektifMenganalisis tajuk-tajuk penting Sejarah Malaysia / 6 Rendah, Tema 1
Kaedah / Aktiviti
  1. Perbincangan berpandukan contoh soalan STPM tahun-tahun lepas
  2. Menganalisis taburan kekerapan soalan STPM sebenar
  3. Perbincangan contoh jawapan
  4. membuat catatan
Kbkkmenganalisis
Fokus soalan
  1. Sebelum penjajahan Inggeris di Tanah Melayu, telah wujud suatu ketamadunan yang tinggi dalam sistem pemerintahan kerajaan asal. Jelaskan.(Strategi menjawab Sejarah 2, Fajar Bakti 2001, m/s 26)
  2. Masyarakat melayu tradisional sememangnya kaya dengan unsur-unsur kesenian dan permainan rakyat. Bincangkan.(Kertas model STPM, Oxford Fajar 2006, m/s J1, Set 1)
Nilai/Unsur patriotismeKerajinan
Konsep/ Istilah
  1. permainan warisan
RefleksiPerbincangan selesai. Pelajar membuat catatan esei berkaitan.

1 comment:

  1. Asslkm,
    Saya telah menjengok dan semak rph puan. Terima kasih.
    PKHEM

    ReplyDelete