Tuesday, August 11, 2009

Minggu 34 (17-21/8/09)

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh 17/8/09 (Isnin)
Kelas6AK1
TajukUlangkaji Sejarah Malaysia
ObjektifMenganalisis fakta-fakta penting Sejarah Malaysia / 6 Rendah, Tema 3 dan 4
Kaedah / Aktiviti
  1. Kuiz berkumpulan
  2. Soalan disediakan oleh guru
  3. soalan ditanya mengikut giliran kumpulan.
Kbkkmenganalisis
Fokus soalan
Meliputi bab 6-16 Sejarah Malaysia.
Nilai/Unsur patriotismeKerjasama
Konsep/ Istilah
  1. Wisma Putra
  2. Akta
  3. Enakmen
  4. Ordinan
RefleksiPengendalian kuiz berjalan lancar. Setiap ahli kumpulan bekerjasama mencari jawapan bagi setiap soalan yang dikemukakan.


Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh
17/8/09 (Isnin)
Kelas
5S3
Tajuk
Ujian / Peperiksaan Pertengahan Semester Kedua
Soalan
1. a. Apakah yang dimaksudkan dengan perlembagaan?
b. Huraikan kepentingan Perlembagaan di negara kita.
c. Pada pendapat anda,mengapakah Perlembagaan Malaysia perlu
dipinda dari masa ke semasa?

2. Laporan Razak 1956 merupakan langkah ke arah pendidikan
kebangsaan dan perpaduan kaum .
a. Huraikan kandungan penting Laporan Razak.
b. Jelaskan cadangan-cadangan yang dikemukakan dalam Laporan
Rahman Talib 1960.
c. Apakah langkah yang dijalankan untuk memartabatkan bahasa
kebangsaan?

Refleksi
Pengendalian ujian berjalan lancar.

MatapelajaranSejarah
Tarikh 17/8/09 (Isnin)
Kelas5K2
TajukMalaysia ke arah negara maju
ObjektifMenyatakan matlamat Wawasan 2020 dan 9 cabaran yang terkandung di dalamnya.
Kaedah/Aktivitikuliah dan sumbang saran
Kbkkmenganalisis
Nilai/Unsur
patriotisme
Kepentingan budaya penyayang,hormat-menghormati, nilai moral, etika dan perpaduan untuk kemajuan negara
Konsep/ istilahWawasan 2020 dan 9 cabaran berkaitan
RefleksiSelesai bab 8. Objektif P&P tercapai.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh 18/8/09 (Selasa)
Kelas6AK3
TajukUlangkaji Sejarah Malaysia
ObjektifMenganalisis fakta-fakta penting Sejarah Malaysia / 6 Rendah, Tema 3 dan 4
Kaedah / Aktiviti
  1. Kuiz berkumpulan
  2. Soalan disediakan oleh guru
  3. soalan ditanya mengikut giliran kumpulan.
Kbkkmenganalisis
Fokus soalan
Meliputi bab 6-16 Sejarah Malaysia.
Nilai/Unsur patriotismeKerjasama
Konsep/ Istilah
  1. Wisma Putra
  2. Akta
  3. Enakmen
  4. Ordinan
RefleksiPengendalian kuiz berjalan lancar. Setiap ahli kumpulan bekerjasama mencari jawapan bagi setiap soalan yang dikemukakan.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh 18/8/09 (Selasa)
Kelas6AK1
TajukUlangkaji Sejarah Malaysia
ObjektifMenganalisis tajuk-tajuk penting Sejarah Malaysia / 6 Rendah, Tema 2
Kaedah / Aktiviti
  1. Perbincangan berpandukan contoh soalan STPM tahun-tahun lepas
  2. Menganalisis taburan kekerapan soalan STPM sebenar
  3. Perbincangan contoh jawapan
  4. Membuat catatan oleh setiap pelajar
Kbkkmenganalisis
Fokus soalan
  1. Sejauhmanakah isu desentralisasi menimbulkan semangat nasionalisme dalam kalangan orang melayu pada awal abad ke-20 ? (Kertas Model STPM, Federal,m/s 8 dan 72).
  2. Mengapakah orang cina di Johor tidak menimbulkan kekacauan berbanding di Perak dan Selangor?(Kertas Model STPM, Federal,m/s 4 dan 44)
Nilai/Unsur patriotismeKerajinan
Konsep/ Istilah
  1. desentralisasi
  2. surat sungai
RefleksiUlangkaji berjalan lancar.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh 18/8/09 (Selasa)
Kelas6RK4/5
TajukPenubuhan parti-parti politik dan kebangkitan nasionalisme di Sarawak.
Objektif
  1. Menganalisis sebab-sebab penubuhan parti-parti politik seperti UMNO, MIC dan MCA.
  2. Menghuraikan Gerakan anti-penyerahan di Sarawak.
Kaedah / Aktiviti
  1. Pembentangan oleh kumpulan Ean.
  2. Perbincangan.
  3. membuat perkaitan langsung antara penentangan terhadap Malayan Union di Tanah Melayu dengan Gerakan anti-penyerahan di Sarawak.
Kbkkmembandingbeza
Nilai/Unsur patriotisme
  1. kerjasama
  2. Negara kita, tangungjawab kita
Konsep/ Istilah
  1. rapat umum
  2. Gerakan anti-penyerahan
RefleksiPembentangan sangat menarik. Walaubagaimanapun, waktu yang digunakan(2 masa) seolah-olah terhad kerana sangat banyak isu berkaitan dan persoalan yang dibangkitkan oleh pembentang dan pelajar.

MatapelajaranSejarah
Tarikh 19/8/09 (Rabu)
Kelas5K3 dan 5S3
TajukMalaysia ke arah negara maju
ObjektifMenyatakan matlamat Wawasan 2020 dan 9 cabaran yang terkandung di dalamnya.
Kaedah/Aktivitikuliah dan sumbang saran
Kbkkmenganalisis
Nilai/Unsur
patriotisme
Kepentingan budaya penyayang,hormat-menghormati, nilai moral, etika dan perpaduan untuk kemajuan negara
Konsep/ istilahWawasan 2020 dan 9 cabaran berkaitan
RefleksiSelesai bab 8. Objektif P&P tercapai.

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh
19/8/09 (Rabu)
Kelas
5K2
Tajuk
Ujian / Peperiksaan Pertengahan Semester Kedua
Soalan
1. a. Apakah yang dimaksudkan dengan perlembagaan?
b. Huraikan kepentingan Perlembagaan di negara kita.
c. Pada pendapat anda,mengapakah Perlembagaan Malaysia perlu
dipinda dari masa ke semasa?

2. Laporan Razak 1956 merupakan langkah ke arah pendidikan
kebangsaan dan perpaduan kaum .
a. Huraikan kandungan penting Laporan Razak.
b. Jelaskan cadangan-cadangan yang dikemukakan dalam Laporan
Rahman Talib 1960.
c. Apakah langkah yang dijalankan untuk memartabatkan bahasa
kebangsaan?

Refleksi
Pengendalian ujian berjalan lancar.


Mata pelajaran
Sejarah 2
Tarikh
20/8/09 (Khamis)
Kelas
6AK1
Tajuk
Ujian / Peperiksaan Pertengahan Semester Kedua
Soalan
  1. Bagaimana Perjanjian Kanagawa 1854 di Jepun dan Perjanjian Bowring 1855 di Siam merupakan titik peralihan dalam sejarah di kedua-dua negara tersebut.
  2. Sejauhmanakah faktor luaran mempengaruhi kebangkitan nasionalisme di Asia Tenggara.
Refleksi
Pengendalian ujian berjalan lancar.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh 20/8/09 (Khamis)
Kelas6AK3
TajukUlangkaji Sejarah Malaysia
ObjektifMenganalisis tajuk-tajuk penting Sejarah Malaysia / 6 Rendah, Tema 2
Kaedah / Aktiviti
  1. Perbincangan berpandukan contoh soalan STPM tahun-tahun lepas
  2. Menganalisis taburan kekerapan soalan STPM sebenar
  3. Perbincangan contoh jawapan
  4. Membuat catatan oleh setiap pelajar
Kbkkmenganalisis
Fokus soalan
  1. Sejauhmanakah isu desentralisasi menimbulkan semangat nasionalisme dalam kalangan orang melayu pada awal abad ke-20 ? (Kertas Model STPM, Federal,m/s 8 dan 72).
  2. Mengapakah orang cina di Johor tidak menimbulkan kekacauan berbanding di Perak dan Selangor?(Kertas Model STPM, Federal,m/s 4 dan 44)
Nilai/Unsur patriotismeKerajinan
Konsep/ Istilah
  1. desentralisasi
  2. surat sungai
RefleksiUlangkaji berjalan lancar.


Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh
20/8/09 (Khamis)
Kelas
5K3
Tajuk
Ujian / Peperiksaan Pertengahan Semester Kedua
Soalan
1. a. Apakah yang dimaksudkan dengan perlembagaan?
b. Huraikan kepentingan Perlembagaan di negara kita.
c. Pada pendapat anda, mengapakah Perlembagaan Malaysia perlu
dipinda dari masa ke semasa?

2. Laporan Razak 1956 merupakan langkah ke arah pendidikan
kebangsaan dan perpaduan kaum .
a. Huraikan kandungan penting Laporan Razak.
b. Jelaskan cadangan-cadangan yang dikemukakan dalam Laporan
Rahman Talib 1960.
c. Apakah langkah yang dijalankan untuk memartabatkan bahasa
kebangsaan?

Refleksi
Pengendalian ujian berjalan lancar.


Mata pelajaran
Sejarah 2
Tarikh
21/8/09 (Jumaat)
Kelas
6AK3
Tajuk
Ujian / Peperiksaan Pertengahan Semester Kedua
Soalan
  1. Bagaimana Perjanjian Kanagawa 1854 di Jepun dan Perjanjian Bowring 1855 di Siam merupakan titik peralihan dalam sejarah di kedua-dua negara tersebut.
  2. Sejauhmanakah faktor luaran mempengaruhi kebangkitan nasionalisme di Asia Tenggara.
Refleksi
Pengendalian ujian berjalan lancar.


Mata pelajaran
Sejarah 2
Tarikh
21/8/09 (Jumaat)
Kelas
6RK4/5
Tajuk
Ujian / Peperiksaan Pertengahan Semester Kedua
Soalan
1. Galurkan tahap-tahap perluasan kuasa Inggeris di Negeri-negeri
Melayu Utara antara tahun 1897-1909.
2. Huraikan faktor-faktor yang membawa kepada termeterainya
Perjanjian Inggeris-Belanda 1824 dan kesan-kesannya.
Refleksi
Pengendalian ujian berjalan lancar.

1 comment:

  1. Tahniah. Saya telah menyemak RPH Minggu 34 - 36 dan mendapati ianya kemaskini dan lengkap. Keep it up.
    Tugas kita ialah untuk memastikan setiap pelajar kita mendapat cukup ilmu seperti yang dinyatakan dalam sukatan pelajaran. Pastian juga pelajar kita bersedia untuk dinilai melalui peperiksaan, sama ada peperiksaan dalaman lebih-lebih lagi peperiksaan awam. Pelajar perlukan bimbingan daripada gurunya. Sebagai guru yang bertanggungjawab, kita mesti tidak "give up on them". "They have the potential. As teachers we can never motivate them enough. Keep on!"

    ReplyDelete