Mata pelajaran | Sejarah 2 |
Tarikh | 17/8/09 (Isnin) |
Kelas | 6AK1 |
Tajuk | Ulangkaji Sejarah Malaysia |
Objektif | Menganalisis fakta-fakta penting Sejarah Malaysia / 6 Rendah, Tema 3 dan 4 |
Kaedah / Aktiviti |
|
Kbkk | menganalisis |
Fokus soalan | Meliputi bab 6-16 Sejarah Malaysia. |
Nilai/Unsur patriotisme | Kerjasama |
Konsep/ Istilah |
|
Refleksi | Pengendalian kuiz berjalan lancar. Setiap ahli kumpulan bekerjasama mencari jawapan bagi setiap soalan yang dikemukakan. |
Mata pelajaran | Sejarah |
Tarikh | 17/8/09 (Isnin) |
Kelas | 5S3 |
Tajuk | Ujian / Peperiksaan Pertengahan Semester Kedua |
Soalan | 1. a. Apakah yang dimaksudkan dengan perlembagaan? b. Huraikan kepentingan Perlembagaan di negara kita. c. Pada pendapat anda,mengapakah Perlembagaan Malaysia perlu dipinda dari masa ke semasa? 2. Laporan Razak 1956 merupakan langkah ke arah pendidikan kebangsaan dan perpaduan kaum . a. Huraikan kandungan penting Laporan Razak. b. Jelaskan cadangan-cadangan yang dikemukakan dalam Laporan Rahman Talib 1960. c. Apakah langkah yang dijalankan untuk memartabatkan bahasa kebangsaan? |
Refleksi | Pengendalian ujian berjalan lancar. |
Matapelajaran | Sejarah |
Tarikh | 17/8/09 (Isnin) |
Kelas | 5K2 |
Tajuk | Malaysia ke arah negara maju |
Objektif | Menyatakan matlamat Wawasan 2020 dan 9 cabaran yang terkandung di dalamnya. |
Kaedah/Aktiviti | kuliah dan sumbang saran |
Kbkk | menganalisis |
Nilai/Unsur patriotisme | Kepentingan budaya penyayang,hormat-menghormati, nilai moral, etika dan perpaduan untuk kemajuan negara |
Konsep/ istilah | Wawasan 2020 dan 9 cabaran berkaitan |
Refleksi | Selesai bab 8. Objektif P&P tercapai. |
Mata pelajaran | Sejarah 2 |
Tarikh | 18/8/09 (Selasa) |
Kelas | 6AK3 |
Tajuk | Ulangkaji Sejarah Malaysia |
Objektif | Menganalisis fakta-fakta penting Sejarah Malaysia / 6 Rendah, Tema 3 dan 4 |
Kaedah / Aktiviti |
|
Kbkk | menganalisis |
Fokus soalan | Meliputi bab 6-16 Sejarah Malaysia. |
Nilai/Unsur patriotisme | Kerjasama |
Konsep/ Istilah |
|
Refleksi | Pengendalian kuiz berjalan lancar. Setiap ahli kumpulan bekerjasama mencari jawapan bagi setiap soalan yang dikemukakan. |
Mata pelajaran | Sejarah 2 |
Tarikh | 18/8/09 (Selasa) |
Kelas | 6AK1 |
Tajuk | Ulangkaji Sejarah Malaysia |
Objektif | Menganalisis tajuk-tajuk penting Sejarah Malaysia / 6 Rendah, Tema 2 |
Kaedah / Aktiviti |
|
Kbkk | menganalisis |
Fokus soalan |
|
Nilai/Unsur patriotisme | Kerajinan |
Konsep/ Istilah |
|
Refleksi | Ulangkaji berjalan lancar. |
Mata pelajaran | Sejarah 2 |
Tarikh | 18/8/09 (Selasa) |
Kelas | 6RK4/5 |
Tajuk | Penubuhan parti-parti politik dan kebangkitan nasionalisme di Sarawak. |
Objektif |
|
Kaedah / Aktiviti |
|
Kbkk | membandingbeza |
Nilai/Unsur patriotisme |
|
Konsep/ Istilah |
|
Refleksi | Pembentangan sangat menarik. Walaubagaimanapun, waktu yang digunakan(2 masa) seolah-olah terhad kerana sangat banyak isu berkaitan dan persoalan yang dibangkitkan oleh pembentang dan pelajar. |
Matapelajaran | Sejarah |
Tarikh | 19/8/09 (Rabu) |
Kelas | 5K3 dan 5S3 |
Tajuk | Malaysia ke arah negara maju |
Objektif | Menyatakan matlamat Wawasan 2020 dan 9 cabaran yang terkandung di dalamnya. |
Kaedah/Aktiviti | kuliah dan sumbang saran |
Kbkk | menganalisis |
Nilai/Unsur patriotisme | Kepentingan budaya penyayang,hormat-menghormati, nilai moral, etika dan perpaduan untuk kemajuan negara |
Konsep/ istilah | Wawasan 2020 dan 9 cabaran berkaitan |
Refleksi | Selesai bab 8. Objektif P&P tercapai. |
Mata pelajaran | Sejarah |
Tarikh | 19/8/09 (Rabu) |
Kelas | 5K2 |
Tajuk | Ujian / Peperiksaan Pertengahan Semester Kedua |
Soalan | 1. a. Apakah yang dimaksudkan dengan perlembagaan? b. Huraikan kepentingan Perlembagaan di negara kita. c. Pada pendapat anda,mengapakah Perlembagaan Malaysia perlu dipinda dari masa ke semasa? 2. Laporan Razak 1956 merupakan langkah ke arah pendidikan kebangsaan dan perpaduan kaum . a. Huraikan kandungan penting Laporan Razak. b. Jelaskan cadangan-cadangan yang dikemukakan dalam Laporan Rahman Talib 1960. c. Apakah langkah yang dijalankan untuk memartabatkan bahasa kebangsaan? |
Refleksi | Pengendalian ujian berjalan lancar. |
Mata pelajaran | Sejarah 2 |
Tarikh | 20/8/09 (Khamis) |
Kelas | 6AK1 |
Tajuk | Ujian / Peperiksaan Pertengahan Semester Kedua |
Soalan |
|
Refleksi | Pengendalian ujian berjalan lancar. |
Mata pelajaran | Sejarah 2 |
Tarikh | 20/8/09 (Khamis) |
Kelas | 6AK3 |
Tajuk | Ulangkaji Sejarah Malaysia |
Objektif | Menganalisis tajuk-tajuk penting Sejarah Malaysia / 6 Rendah, Tema 2 |
Kaedah / Aktiviti |
|
Kbkk | menganalisis |
Fokus soalan |
|
Nilai/Unsur patriotisme | Kerajinan |
Konsep/ Istilah |
|
Refleksi | Ulangkaji berjalan lancar. |
Mata pelajaran | Sejarah |
Tarikh | 20/8/09 (Khamis) |
Kelas | 5K3 |
Tajuk | Ujian / Peperiksaan Pertengahan Semester Kedua |
Soalan | 1. a. Apakah yang dimaksudkan dengan perlembagaan? b. Huraikan kepentingan Perlembagaan di negara kita. c. Pada pendapat anda, mengapakah Perlembagaan Malaysia perlu dipinda dari masa ke semasa? 2. Laporan Razak 1956 merupakan langkah ke arah pendidikan kebangsaan dan perpaduan kaum . a. Huraikan kandungan penting Laporan Razak. b. Jelaskan cadangan-cadangan yang dikemukakan dalam Laporan Rahman Talib 1960. c. Apakah langkah yang dijalankan untuk memartabatkan bahasa kebangsaan? |
Refleksi | Pengendalian ujian berjalan lancar. |
Mata pelajaran | Sejarah 2 |
Tarikh | 21/8/09 (Jumaat) |
Kelas | 6AK3 |
Tajuk | Ujian / Peperiksaan Pertengahan Semester Kedua |
Soalan |
|
Refleksi | Pengendalian ujian berjalan lancar. |
Mata pelajaran | Sejarah 2 |
Tarikh | 21/8/09 (Jumaat) |
Kelas | 6RK4/5 |
Tajuk | Ujian / Peperiksaan Pertengahan Semester Kedua |
Soalan | 1. Galurkan tahap-tahap perluasan kuasa Inggeris di Negeri-negeri Melayu Utara antara tahun 1897-1909. 2. Huraikan faktor-faktor yang membawa kepada termeterainya Perjanjian Inggeris-Belanda 1824 dan kesan-kesannya. |
Refleksi | Pengendalian ujian berjalan lancar. |
Tahniah. Saya telah menyemak RPH Minggu 34 - 36 dan mendapati ianya kemaskini dan lengkap. Keep it up.
ReplyDeleteTugas kita ialah untuk memastikan setiap pelajar kita mendapat cukup ilmu seperti yang dinyatakan dalam sukatan pelajaran. Pastian juga pelajar kita bersedia untuk dinilai melalui peperiksaan, sama ada peperiksaan dalaman lebih-lebih lagi peperiksaan awam. Pelajar perlukan bimbingan daripada gurunya. Sebagai guru yang bertanggungjawab, kita mesti tidak "give up on them". "They have the potential. As teachers we can never motivate them enough. Keep on!"