Mata pelajaran | Sejarah 2 |
Tarikh | 1/9/09 (Selasa) |
Kelas | 6AK1 dan 6AK3 |
Tajuk | Ulangkaji Sejarah Malaysia |
Objektif | Menganalisis tajuk-tajuk penting Sejarah Malaysia / 6 Rendah, Tema 3 |
Kaedah / Aktiviti |
|
Kbkk | menganalisis |
Fokus soalan |
|
Nilai/Unsur patriotisme | Kerajinan |
Konsep/ Istilah |
|
Refleksi | Pelajar dapat membuat perbandingan konsep berkaitan dengan istilah-istilah lain dalam teknik penyoalan ujian/peperiksaan. |
Mata pelajaran | Sejarah 2 |
Tarikh | 1/9/09 (Selasa) |
Kelas | 6RK4/5 |
Tajuk | Parti Komunis Malaya dan Darurat |
Objektif | Menganalisis sebab-sebab munculnya gerakan Parti Komunis Malaya dan langkah-langkah kerajaan menangani keganasan mereka pada zaman darurat. |
Kaedah / Aktiviti | Kuliah dan sumbang saran. |
Kbkk | menganalisis |
Nilai/Unsur patriotisme |
|
Konsep/ Istilah |
|
Refleksi | P&P berjalan lancar dan mendapat kerjasama yang baik daripada pelajar lain. Mereka aktif bertanyakan soalan dan memberi pendapat. |
Matapelajaran | Sejarah |
Tarikh | 2/9/09 (Rabu) |
Kelas | 5K2, 5K3, 5S3 |
Tajuk (Mula bab 9) | Malaysia dalam kerjasama antarabangsa
|
Objektif | Menyatakan sebab-sebab, kuasa yang terlibat, peristiwa dan kesan peperangan. |
Kaedah/Aktiviti | Kuliah dan nota |
Kbkk | mengkategori |
Nilai/Unsur patriotisme | keberanian |
Konsep |
|
Refleksi | Pelajar dapat menyatakan objektif berkaitan dan berjaya melengkapkan nota . |
Mata pelajaran | Sejarah 2 |
Tarikh | 3/9/09 (Khamis) |
Kelas | 6AK1 dan 6AK3 |
Tajuk | Ulangkaji Sejarah Malaysia |
Objektif | Menganalisis tajuk-tajuk penting Sejarah Malaysia / 6 Rendah, Tema 3 dan 4 |
Kaedah / Aktiviti |
|
Kbkk | menganalisis |
Fokus soalan |
|
Nilai/Unsur patriotisme | Kerajinan |
Konsep/ Istilah |
|
Refleksi | Ulangkaji selesai. |
Matapelajaran | Sejarah |
Tarikh | 3/9/09 (Khamis) |
Kelas | 5K3 |
Tajuk | Kemunculan Blok Dunia dan Perang Dingin |
Objektif | Menyatakan perbezaan antara Blok Komunis dan Blok Kapitalis |
Kaedah/Aktiviti |
|
Kbkk | membandingbeza |
Nilai/Unsur patriotisme | kerjasama untuk keamanan sejagat |
Konsep |
|
Refleksi | Pelajar dapat menyatakan perbezaan antara Blok Komunis dan Blok Kapitalis. |
Mata pelajaran | Sejarah 2 |
Tarikh | 4/9/09 (Jumaat) |
Kelas | 6AK3 |
Tajuk | Ulangkaji Sejarah Malaysia |
Objektif | Menganalisis tajuk-tajuk penting Sejarah Malaysia / 6 Rendah, Semua Tema |
Kaedah / Aktiviti |
|
Kbkk | menganalisis |
Fokus soalan |
|
Nilai/Unsur patriotisme |
|
Konsep/ Istilah |
|
Refleksi | Ulangkaji selesai. |
Mata pelajaran | Sejarah 2 |
Tarikh | 4/9/09 (Jumaat) |
Kelas | 6RK4/5 |
Tajuk | Kemerdekaan Persekutuan Tanah Melayu (PTM) 1957 |
Objektif | Menyusun proses-proses ke arah kemerdekaan PTM bermula daripada pengenalan Malayan Union 1946 sehingga pembentukan Perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu (PTM) yang merdeka, 1957 |
Kaedah / Aktiviti |
|
Kbkk | membandingbeza |
Nilai/Unsur patriotisme |
|
Konsep/ Istilah | Sistem Ahli |
Refleksi | Pelajar dapat menyusun fakta berkaitan mengikut kronologi. |
Tahniah. Saya telah menyemak RPH Minggu 34 - 36 dan mendapati ianya kemaskini dan lengkap. Keep it up.
ReplyDeleteTugas kita ialah untuk memastikan setiap pelajar kita mendapat cukup ilmu seperti yang dinyatakan dalam sukatan pelajaran. Pastian juga pelajar kita bersedia untuk dinilai melalui peperiksaan, sama ada peperiksaan dalaman lebih-lebih lagi peperiksaan awam. Pelajar perlukan bimbingan daripada gurunya. Sebagai guru yang bertanggungjawab, kita mesti tidak "give up on them". "They have the potential. As teachers we can never motivate them enough. Keep on!"