Tuesday, September 1, 2009

Minggu 36 (1/9/09-4/9/09)

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh 1/9/09 (Selasa)
Kelas6AK1 dan 6AK3
TajukUlangkaji Sejarah Malaysia
ObjektifMenganalisis tajuk-tajuk penting Sejarah Malaysia / 6 Rendah, Tema 3
Kaedah / Aktiviti
  1. Perbincangan berpandukan contoh soalan STPM tahun-tahun lepas
  2. Menganalisis taburan kekerapan soalan STPM sebenar
  3. Perbincangan contoh jawapan
  4. membuat catatan
Kbkkmenganalisis
Fokus soalan
  1. Bincangkan isu perpaduan dan kerjasama politik dalam perjuangan ke arah kemerdekaan Tanah Melayu pada 1957.(Kertas model Federal, 2009, m/s 1 & 15)
  2. Bincangkan kesan peristiwa luar terhadap kebangkitan dan perkembangan nasionalisme melayu di Tanah Melayu pada awal abad ke-20.(Kertas model Federal, 2009, m/s 3 & 31)
Nilai/Unsur patriotismeKerajinan
Konsep/ Istilah
  1. faktor luaran dan faktor dalaman
  2. Konsep Sejauhmanakah? dalam teknik menjawab soalan
RefleksiPelajar dapat membuat perbandingan konsep berkaitan dengan istilah-istilah lain dalam teknik penyoalan ujian/peperiksaan.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh 1/9/09 (Selasa)
Kelas6RK4/5
TajukParti Komunis Malaya dan Darurat
ObjektifMenganalisis sebab-sebab munculnya gerakan Parti Komunis Malaya dan langkah-langkah kerajaan menangani keganasan mereka pada zaman darurat.
Kaedah / AktivitiKuliah dan sumbang saran.
Kbkkmenganalisis
Nilai/Unsur patriotisme
  1. Kerjasama
  2. Mempertahankan kedaulatan negara
Konsep/ Istilah
  1. Darurat
  2. Perang psikologi
  3. kawasan hitam dan putih
RefleksiP&P berjalan lancar dan mendapat kerjasama yang baik daripada pelajar lain. Mereka aktif bertanyakan soalan dan memberi pendapat.

MatapelajaranSejarah
Tarikh 2/9/09 (Rabu)
Kelas5K2, 5K3, 5S3
Tajuk
(Mula bab 9)
Malaysia dalam kerjasama antarabangsa
  1. Perang Dunia pertama
  2. Perang Dunia ke-2
ObjektifMenyatakan sebab-sebab, kuasa yang terlibat, peristiwa dan kesan peperangan.
Kaedah/AktivitiKuliah dan nota
Kbkkmengkategori
Nilai/Unsur
patriotisme
keberanian
Konsep
  1. Kuasa Tengah
  2. Pakatan Bertiga
  3. Kuasa Paksi
  4. Kuasa Bersekutu.
RefleksiPelajar dapat menyatakan objektif berkaitan dan berjaya melengkapkan nota .

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh 3/9/09 (Khamis)
Kelas 6AK1 dan 6AK3
TajukUlangkaji Sejarah Malaysia
ObjektifMenganalisis tajuk-tajuk penting Sejarah Malaysia / 6 Rendah, Tema 3 dan 4
Kaedah / Aktiviti
  1. Perbincangan berpandukan contoh soalan STPM tahun-tahun lepas
  2. Menganalisis taburan kekerapan soalan STPM sebenar
  3. Perbincangan contoh jawapan
  4. Membuat catatan oleh setiap pelajar
Kbkkmenganalisis
Fokus soalan
  1. Huraikan perkembangan sistem pendidikan di Tanah Melayu antara tahun 1956 hingga 1963 (Percubaan Kelantan 2003, m/s 8).
  2. Bincangkan sistem pendidikan di negara kita semasa pendudukan Jepun (Score in STPM, Oxford Fajar, m/s 1 dan J6)
Nilai/Unsur patriotismeKerajinan
Konsep/ Istilah
  1. Dasar Niponisasi
RefleksiUlangkaji selesai.

MatapelajaranSejarah
Tarikh 3/9/09 (Khamis)
Kelas5K3
Tajuk

Kemunculan Blok Dunia dan Perang Dingin
ObjektifMenyatakan perbezaan antara Blok Komunis dan Blok Kapitalis
Kaedah/Aktiviti
  1. Aktiviti perbincangan berkumpulan mengikut agihan tajuk yang telah diberi oleh guru. Selepas itu, wakil kumpulan melengkapkan jadual di papan tulis iaitu berkaitan perbandingan antara kedua-dua Blok. Maklumat yang perlu diisi meliputi aspek politik, ekonomi dan sosial.
  2. Setelah maklumat berjaya diisi, guru menyemak jawapan pelajar dan membuat penerangan.
Kbkkmembandingbeza
Nilai/Unsur
patriotisme
kerjasama untuk keamanan sejagat
Konsep
  1. Blok Dunia
  2. Perang Dingin
  3. Blok Komunis
  4. Blok Kapitalis
RefleksiPelajar dapat menyatakan perbezaan antara Blok Komunis dan Blok Kapitalis.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh 4/9/09 (Jumaat)
Kelas6AK3
TajukUlangkaji Sejarah Malaysia
ObjektifMenganalisis tajuk-tajuk penting Sejarah Malaysia / 6 Rendah, Semua Tema
Kaedah / Aktiviti
  1. Perbincangan berpandukan contoh soalan STPM tahun-tahun lepas
  2. Menganalisis taburan kekerapan soalan STPM sebenar
  3. Perbincangan contoh jawapan
  4. Membuat catatan oleh setiap pelajar
Kbkkmenganalisis
Fokus soalan
  1. Jelaskan senario perang saudara antara kongsi gelap Cina di Perak antara tahun 1861-1862(Score in STPM Oxford Fajar,m/s1 dan J1)
  2. Bincangkan proses kemerdekaan Tanah Melayu antara 1946-1957 (soalan percubaan STPM Perak 2005)
Nilai/Unsur patriotisme
  1. menghargai sumbangan dan perjuangan tokoh
Konsep/ Istilah
  1. Perang Larut 1, 2 dan 3
RefleksiUlangkaji selesai.


Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh 4/9/09 (Jumaat)
Kelas6RK4/5
TajukKemerdekaan Persekutuan Tanah Melayu (PTM) 1957
ObjektifMenyusun proses-proses ke arah kemerdekaan PTM bermula daripada pengenalan Malayan Union 1946 sehingga pembentukan Perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu (PTM) yang merdeka, 1957
Kaedah / Aktiviti
  1. kuliah
  2. sumbang saran
Kbkkmembandingbeza
Nilai/Unsur patriotisme
  1. kepentingan perpaduan
  2. menghargai sumbangan dan perjuangan tokoh kemerdekaan negara.
Konsep/ Istilah Sistem Ahli
RefleksiPelajar dapat menyusun fakta berkaitan mengikut kronologi.

1 comment:

  1. Tahniah. Saya telah menyemak RPH Minggu 34 - 36 dan mendapati ianya kemaskini dan lengkap. Keep it up.
    Tugas kita ialah untuk memastikan setiap pelajar kita mendapat cukup ilmu seperti yang dinyatakan dalam sukatan pelajaran. Pastian juga pelajar kita bersedia untuk dinilai melalui peperiksaan, sama ada peperiksaan dalaman lebih-lebih lagi peperiksaan awam. Pelajar perlukan bimbingan daripada gurunya. Sebagai guru yang bertanggungjawab, kita mesti tidak "give up on them". "They have the potential. As teachers we can never motivate them enough. Keep on!"

    ReplyDelete