Friday, September 4, 2009

Minggu 37 (7/9/09-11/9/09)

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh 7/9/09 (Isnin)
Kelas6AK1
TajukUlangkaji Sejarah Malaysia
ObjektifMenganalisis tajuk-tajuk penting Sejarah Malaysia / 6 Rendah, Semua Tema
Kaedah / Aktiviti
  1. Perbincangan berpandukan contoh soalan STPM tahun-tahun lepas
  2. Menganalisis taburan kekerapan soalan STPM sebenar
  3. Perbincangan contoh jawapan
  4. Membuat catatan oleh setiap pelajar
Kbkkmenganalisis
Fokus soalan
  1. Jelaskan senario perang saudara antara kongsi gelap Cina di Perak antara tahun 1861-1862(Score in STPM Oxford Fajar,m/s1 dan J1)
  2. Bincangkan proses kemerdekaan Tanah Melayu antara 1946-1957 (soalan percubaan STPM Perak 2005)
Nilai/Unsur patriotisme
  1. menghargai sumbangan dan perjuangan tokoh
Konsep/ Istilah
  1. Perang Larut 1, 2 dan 3
RefleksiSetiap pelajar membuat catatan berkaitan.

MatapelajaranSejarah
Tarikh 7/9/09 (Isnin)
Kelas5K2 dan 5S3
Tajuk

Kemunculan Blok Dunia dan Perang Dingin
ObjektifMenyatakan perbezaan antara Blok Komunis dan Blok Kapitalis
Kaedah/Aktiviti
  1. Aktiviti perbincangan berkumpulan mengikut agihan tajuk yang telah diberi oleh guru. Selepas itu, wakil kumpulan melengkapkan jadual di papan tulis iaitu berkaitan perbandingan antara kedua-dua Blok. Maklumat yang perlu diisi meliputi aspek politik, ekonomi dan sosial.
  2. Setelah maklumat berjaya diisi, guru menyemak jawapan pelajar dan membuat penerangan.
Kbkkmembandingbeza
Nilai/Unsur
patriotisme
kerjasama untuk keamanan sejagat
Konsep
  1. Blok Dunia
  2. Perang Dingin
  3. Blok Komunis
  4. Blok Kapitalis
RefleksiPelajar dapat menyatakan perbezaan antara Blok Komunis dan Blok Kapitalis.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh 8/9/09 (Selasa)
Kelas6AK1 dan 6AK3
TajukUlangkaji Sejarah Malaysia
ObjektifMenganalisis tajuk-tajuk penting Sejarah Malaysia / 6 Rendah, Semua Tema
Kaedah / Aktiviti
  1. Perbincangan berpandukan contoh soalan STPM tahun-tahun lepas
  2. Menganalisis taburan kekerapan soalan STPM sebenar
  3. Perbincangan contoh jawapan
  4. Membuat catatan oleh setiap pelajar
Kbkkmenganalisis
Fokus soalan
  1. Bincangkan sistem pendidikan melayu di Tanah Melayu pada tahun 1930-an (Oxford Fajar, m/s 11 dan 73)
  2. Jelaskan sistem pendidikan kebangsaan dari tahun 1957-1961(Score in STPM, m/s 5 dan 45)
Nilai/Unsur patriotisme
  1. kepentingan ilmu dalam kehidupan
Konsep/ Istilah
  1. dasar pecah dan perintah
RefleksiSetiap pelajar membuat catatan berkaitan.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh 8/9/09 (Selasa)
Kelas6RK4/5
TajukPembentukan Malaysia 1963
Objektif
  1. Menganalisis sebab-sebab Pembentukan Malaysia 1963 dan reaksi negara jiran.
Kaedah / Aktiviti
  1. Pembentangan oleh kumpulan Laura.
  2. Sesi soal-jawab
  3. Rumusan oleh pembentang dan guru
  4. membuat catatan
Kbkkmenganalisis
Nilai/Unsur patriotisme
  1. Kerjasama
  2. Kepentingan hidup berjiran
  3. Muafakat membawa berkat
Konsep/ Istilah
  1. Konfrontasi
  2. Ganyang Malaysia
RefleksiPembentangan berjalan lancar.

MatapelajaranSejarah
Tarikh 9/9/09 (Rabu)
Kelas5K2, 5K3, 5S3
TajukDasar luar Malaysia
Objektif
  1. Menyatakan matlamat dan faktor-faktor penggubalan Dasar luar Malaysia
  2. Membahagikan bentuk hubungan luar kepada 2 bahagian
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah
  2. sumbang saran
Kbkk
  1. membandingbeza
  2. menganalisis
Nilai/Unsur
patriotisme
kerjasama
Konsep
  1. Multilateral
  2. Bilateral
RefleksiObjektif P&P tercapai.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh 10/09/09 (Khamis)
Kelas6AK1 dan 6AK3
TajukUlangkaji Sejarah Asia
ObjektifMenganalisis tajuk-tajuk penting Sejarah Asia
Kaedah / Aktiviti
  1. Perbincangan berpandukan contoh soalan STPM tahun-tahun lepas
  2. Menganalisis taburan kekerapan soalan STPM sebenar
  3. Perbincangan contoh jawapan
  4. Membuat catatan oleh setiap pelajar
KbkkMenganalisis
Fokus soalan
  1. Bandingkan perjuangan Parti Nasional Indonesia (PNI) dengan Kongres Kebangsaan India (KKI) dalam gerakan nasionalisme di negara masing-masing sehingga tahun-tahun 1930-an. (Soalan percubaan Perak, no.11)
  2. Mengapakah usaha-usaha pemodenan di negara China dan Jepun pada pertengahan abad ke-19 mencapai tahap kejayaan yang berbeza (Percubaan Kelantan, 2004, m/s 33 ).
Nilai/Unsur patriotisme
  1. Semangat cinta negara
  2. Sedia berkorban.
Konsep/ Istilah
  1. Parti Nasional Indonesia
  2. Kongres Kebangsaan India
RefleksiSetiap pelajar membuat catatan berkaitan.

MatapelajaranSejarah
Tarikh 10/09/09 (Khamis)
Kelas5K3
Tajuk

Perkembangan dasar luar Malaysia
Objektif
  1. Membahagikan tahap-tahap perkembangan dasar luar Malaysia.
  2. Menyenaraikan isu-isu berkaitan bagi setiap tahap.
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah
  2. sumbang saran
Kbkk
  1. membandingbeza
  2. menganalisis
Nilai/Unsur
patriotisme
  1. kerjasama
  2. berfikiran terbuka
  3. menghargai sumbangan tokoh
Konsep
  1. Pro-Barat
  2. Anti-komunis
  3. Zon aman, bebas dan berkecuali.
RefleksiObjektif P&P tercapai.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh 11/09/09 (Jumaat)
Kelas6AK3
TajukUlangkaji Sejarah Asia
ObjektifMenganalisis tajuk-tajuk penting Sejarah Asia
Kaedah / Aktiviti
  1. Perbincangan berpandukan contoh soalan STPM tahun-tahun lepas
  2. Menganalisis taburan kekerapan soalan STPM sebenar
  3. Perbincangan contoh jawapan
  4. Membuat catatan oleh setiap pelajar
Kbkkmenganalisis
Fokus soalan
  1. Bagaimana Perjanjian Kanagawa 1854 di Jepun dan Perjanjian Bowring 1855 di Siam merupakan titik peralihan dalam sejarah di kedua-dua negara tersebut.(Percubaan Kelantan, m/s 24)
  2. Huraikan bagaimana pendudukan Jepun 1941-45 di Indoneia dan Myanmar telah mempengaruhi perkembangan gerakan nasionalisme di kedua-dua negara tersebut (Percubaan Kelantan, m/s 35)
Nilai/Unsur patriotisme
  1. kerjasama
Konsep/ Istilah
  1. Isolasi
RefleksiSetiap pelajar membuat catatan berkaitan.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh 11/09/09 (Jumaat)
Kelas6RK4/5
TajukLangkah-langkah ke arah pembentukan Malaysia
Objektif
  1. Menyusun proses-proses ke arah pembentukan Malaysia
Kaedah / Aktiviti
  1. kuliah
  2. sumbang saran
Kbkkmenganalisis
Nilai/Unsur patriotisme
  1. kerjasama
  2. menghargai sumbangan dan perjuangan tokoh pembentukan Malaysia.
Konsep/ Istilah
  1. Suruhanjaya Cobbold
RefleksiPelajar dapat menyusun proses-proses ke arah pembentukan Malaysia

No comments:

Post a Comment