Tarikh | 13/4/09 (Isnin) |
Catatan | Cuti peristiwa sempena Easter Monday |
Mata pelajaran | Sejarah 2 |
Tarikh | 14/4/09 (Selasa) |
Kelas | 6AK1 |
Tajuk | Peranan Golongan Thakin dalam gerakan nasionalisme di Burma. |
Objektif |
|
Kaedah/Aktiviti |
|
Kbkk | menghubungkait. |
Nilai/Unsur patriotisme | bersemangat setia negara. |
Konsep/Istilah | Thakin |
Refleksi | Pembentangan selesai. |
Mata pelajaran | Sejarah 2 |
Tarikh | 14/4/09 (Selasa) |
Kelas | 6AK3 |
Tajuk | Perjuangan pembebasan Burma. |
Objektif | Menganalisis perjuangan parti-parti politik dan nasionalis dalam perjuangan kemerdekaan semasa pendudukan Jepun dan setelah kemasukan semula British selepas Perang Dunia ke-2. |
Kaedah/Aktiviti | Membuat penerangan dengan mengaitkan Parti Thakin dan parti-parti lain dalam perjuangan pembebasan Burma. |
Kbkk | menganalisis |
Nilai/Unsur patriotisme |
|
Konsep/Istilah | Liga Anti-Pemisahan, Pergerakan Fasis Itali dan German. |
Refleksi | Objektif P&P tercapai. |
Mata pelajaran | Sejarah |
Tarikh | 15/4/09 (Rabu) |
Kelas | 5K3 |
Tajuk | Pakatan Murni Pra-Perikatan |
Objektif |
|
Kaedah/Aktiviti |
|
Kbkk | membuat urutan |
Nilai/Unsur patriotisme | semangat kekitaan. |
Konsep/Istilah |
|
Refleksi | Aktiviti yang dirancang berjaya dijalankan dengan lancar. |
Mata pelajaran | Sejarah |
Tarikh | 15/4/09 (Rabu) |
Kelas | 5K2 dan 5S3 |
Tajuk | Mula Bab 5: Pembinaan negara dan bangsa yang merdeka.
|
Objektif | Menyatakan ciri-ciri dan kepentingan Sistem Ahli |
Kaedah/Aktiviti |
|
Kbkk | menganalisis. |
Nilai/Unsur patriotisme | kerjasama semua kaum asas perpaduan nasional. |
Konsep/Istilah |
|
Refleksi | Pengajaran selesai. |
Mata pelajaran | Sejarah |
Tarikh | 16/4/09 (Khamis) |
Kelas | 5K3 |
Tajuk |
|
Objektif |
|
Kaedah/Aktiviti |
|
Kbkk | menganalisis |
Nilai/Unsur patriotisme | Kerjasama semua kaum asas integrasi nasional |
Konsep/Istilah |
|
Refleksi | Pelajar dapat menyenaraikan anggota Parti Perikatan bagi pilihan raya pada 1952 dan 1955. Mereka dapat mengaitkan kepentingan pembentukan Perikatan dalam merealisasikan Pakatan Murni ke arah kemerdekaan. |
Mata pelajaran | Sejarah 2 |
Tarikh | 17/4/09 (Khamis) |
Kelas | 6AK3 |
Tajuk | Perkembangan nasionalisme Filipina di bawah pemerintahan Sepanyol. |
Objektif |
|
Kaedah/Aktiviti |
|
Kbkk | menjelaskan konsep |
Nilai/Unsur patriotisme | kerjasama |
Konsep/Istilah | Penentangan Apolinario. |
Refleksi | Pelajar dapat menjelaskan latar belakang gerakan nasionalisme di Filipina dan mengaitkannya dengan matlamat perjuangan Liga Filipina. |
Mata pelajaran | Sejarah 2 |
Tarikh | 17/4/09 (Khamis) |
Kelas | 6AK1 |
Tajuk | Perjuangan pembebasan Burma. |
Objektif | Menganalisis perjuangan parti-parti politik dan nasionalis dalam perjuangan kemerdekaan semasa pendudukan Jepun dan setelah kemasukan semula British selepas Perang Dunia ke-2. |
Kaedah/Aktiviti | Membuat penerangan dengan mengaitkan Parti Thakin dan parti-parti lain dalam perjuangan pembebasan Burma. |
Kbkk | menganalisis |
Nilai/Unsur patriotisme |
|
Konsep/Istilah | Liga Anti-Pemisahan, Pergerakan Fasis Itali dan German. |
Refleksi | Pelajar dapat mengaitkan peranan Thakin dalam perjuangan menuntut kemerdekaan. |
Mata pelajaran | Sejarah 2 |
Tarikh | 18/4/09 (Jumaat) |
Kelas | 6AK3 |
Tajuk | Katipunan dan Revolusi di Filipina. |
Objektif | Menganalisis sebab-sebab Katipunan melancarkan revolusi di Filipina dan sebab-sebab kegagalannya menentang Sepanyol. |
Kaedah/Aktiviti |
|
Kbkk | Menjelaskan |
Nilai/Unsur patriotisme | sedia berkorban untuk negara. |
Konsep/Istilah |
|
Refleksi | Pelajar dapat menyatakan sebab-sebab Katipunan melancarkan revolusi di Filipina dan sebab-sebab kegagalannya menentang Sepanyol. |
Mata pelajaran | Sejarah |
Tarikh | 18/4/09 (Sabtu ganti- Jadual Khamis) |
Kelas | 5K3 |
Tajuk | Perjanjian Persekutuan Tanah Melayu (PTM), 1957
|
Objektif | Menjelaskan usaha ke arah mencapai kemerdekaan dan panduan yang digunakan untuk merangka Perlembagaan PTM yang akan merdeka. |
Kaedah/Aktiviti |
|
Kbkk | menyusun maklumat |
Nilai/Unsur patriotisme | toleransi antara kaum. |
Konsep/Istilah | memorandum |
Refleksi | Pengajaran selesai. |
Tarikh | 18/4/09 (Sabtu ganti- Jadual Khamis) |
Catatan | Tiada P&P bagi tingkatan 6 Atas kerana mereka diberi cuti khas pada hari ini. |
Tahniah. Saya telah menyemak RPH ini dan mendapati ianya lengkap dan teratur.
ReplyDelete