Saturday, April 18, 2009

Minggu 17 (20/4/09-24/4/09)

Mata pelajaran Sejarah 2
Tarikh 20/4/09 (Isnin)
Kelas 6AK1
Tajuk Perkembangan nasionalisme Filipina di bawah pemerintahan Sepanyol.
Objektif
  1. Menjelaskan latar belakang gerakan nasionalisme di Filipina.
  2. Menghuraikan matlamat perjuangan Liga Filipina.
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah.
  2. Sumbangsaran
Kbkk menjelaskan konsep
Nilai/Unsur patriotisme kerjasama
Konsep/Istilah Penentangan Apolinario.
Refleksi Objektif P&P tercapai.

Mata pelajaranSejarah
Tarikh20/4/09 (Isnin)
Kelas5K2 dan 5S3
TajukPakatan Murni Pra-Perikatan
Objektif
  1. Menyatakan maksud Pakatan Murni
  2. menyusun langkah-langkah yang dijalankan oleh pemimpin tempatan dalam merealisasikan Pakatan Murni.
Kaedah/Aktiviti
  1. Aktiviti berkumpulan:
  • mencari maklumat berdasarkan buku teks m/s 119-121
  • melengkapkan jadual langkah-langkah yang dijalankan oleh pemimpin tempatan dalam merealisasikan Pakatan Murni iaitu dari aspek tarikh, perkara atau parti terlibat,tokoh dan cadangan yang dikemukakan.
  • Membuat catatan di papan tulis mengikut tugas yang telah diagihkan kepada setiap kumpulan.
  • Perbincangan.
Kbkkmembuat urutan
Nilai/Unsur patriotismesemangat kekitaan.
Konsep/Istilah
  1. Pakatan Murni
  2. Pra-Perikatan
RefleksiPelajar berjaya melengkapkan maklumat berkaitan.

Mata pelajaran Sejarah 2
Tarikh 21/4/09 (Selasa)
Kelas 6AK1
Tajuk Katipunan dan Revolusi di Filipina.
Objektif Menganalisis sebab-sebab Katipunan melancarkan revolusi di Filipina dan sebab-sebab kegagalannya menentang Sepanyol.
Kaedah/Aktiviti
  1. Menghubungkaitkan tajuk ini dengan latar belakang kemunculan nasionalisme.
  2. pembentangan oleh kumpulan Nicholas.
  3. soal jawab antara pembentang, guru dan pelajar.
  4. rumusan pembentangan.
Kbkk Menjelaskan
Nilai/Unsur patriotisme sedia berkorban untuk negara.
Konsep/Istilah
  1. Katipunan.
  2. Perjanjian Biak-na-Bato.
  3. Golongan Ilustrado (kelas pertengahan)
Refleksi Pembentangan selesai.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh21/4/09 (Selasa)
Kelas6AK3
TajukKebangkitan semangat kebangsaan di Filipina semasa di bawah pentadbiran Amerika Syarikat.
ObjektifMenghuraikan proses tuntutan kemerdekaan rakyat Filipina semasa pendudukan Amerika Syarikat.
Kaedah/Aktiviti
  1. Membuat rajah kronologi tuntutan kemerdekaan.
  2. Penerangan.
Kbkk menjelaskan
Nilai/Unsur patriotisme
  1. Ketekunan
  2. Kerjasama
Konsep/Istilah
  1. Kerajaan Sivil dan Tentera.
  2. Akta Tydings-Mc Duffie.
  3. Komanwel Filipina.
Refleksi Objektif P&P tercapai.

Mata pelajaran Sejarah
Tarikh 22/4/09 (Rabu)
Kelas 5K3
Tajuk Isi-isi penting Perjanjian Persekutuan Tanah Melayu (PTM),1957 dan kepentingannya.
Objektif Menghuraikan ciri-ciri dan isi-isi penting Perlembagaan 1957 serta kepentingannya.
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah.
  2. Sumbangsaran
Kbkk Mencirikan
Nilai/Unsur patriotisme kerjasama
Konsep/Istilah
  1. Kerajaan Persekutuan
  2. Senarai Persekutuan
  3. Senarai Negeri
  4. Tanah Rezab Melayu
Refleksi Pelajar dapat menyatakan ciri-ciri dan isi-isi penting Perlembagaan 1957 serta kepentingannya, begitu juga dengan istilah berkenaan.

Mata pelajaran Sejarah
Tarikh 22/4/09 (Rabu)
Kelas 5K2 dan 5S3
Tajuk
  1. Perikatan dan pilihanraya.
  2. Perikatan dan Pakatan Murni ke arah kemerdekaan.
Objektif
  1. Menganalisis kepentingan pembentukan Parti Perikatan dalam merealisasikan perpaduan nasional.
  2. Menganalisis kepentingan perikatan dan Pakatan Murni dalam tuntutan kemerdekaan.
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah.
  2. Sumbangsaran
Kbkk menganalisis
Nilai/Unsur patriotisme Kerjasama semua kaum asas integrasi nasional
Konsep/Istilah
  1. Suruhanjaya bebas.
  2. Rundingan kemerdekaan.
Refleksi Pelajar dapat mengaitkan kepentingan pembentukan Parti Perikatan dalam merealisasikan perpaduan nasional dan tuntutan kemerdekaan.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh23/4/09 (Khamis)
Kelas6AK1
TajukKebangkitan semangat kebangsaan di Filipina semasa di bawah pentadbiran Amerika Syarikat.
ObjektifMenghuraikan proses tuntutan kemerdekaan rakyat Filipina semasa pendudukan Amerika Syarikat.
Kaedah/Aktiviti
  1. Membuat rajah kronologi tuntutan kemerdekaan.
  2. Penerangan.
Kbkk menjelaskan
Nilai/Unsur patriotisme
  1. Ketekunan
  2. Kerjasama
Konsep/Istilah
  1. Kerajaan Sivil dan Tentera.
  2. Akta Tydings-Mc Duffie.
  3. Komanwel Filipina.
RefleksiPelajar dapat menyatakan perbezaan proses tuntutan kemerdekaan rakyat Filipina semasa pendudukan Amerika Syarikat yang telah dipengaruhi oleh corak pemerintahan pucuk pimpinan di Amerika Syarikat sendiri.

Mata pelajaran Sejarah
Tarikh 23/4/09 (Khamis)
Kelas 5K3
Tajuk Peranan tokoh-tokoh kemerdekaan.
Objektif Menganalisis peranan tokoh-tokoh penting dalam kemerdekaan negara.
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah.
  2. Sumbangsaran
Kbkk
  1. Menyenaraikan
  2. Membandingbeza
Nilai/Unsur patriotisme
  1. Menghargai jasa dan sumbangan tokoh kemerdekaan
  2. Kemerdekaan tidak semestinya dicapai melalui pertumpahan darah.
Konsep/Istilah demokrasi berparlimen.
Refleksi Pelajar dapat menyatakan peranan tokoh-tokoh penting dalam kemerdekaan negara.

Mata pelajaran Sejarah 2
Tarikh 23/4/09 (Khamis)
Kelas 6AK3
Tajuk
  1. Pendudukan Jepun di Filipina.
  2. Kemerdekaan Filipina.
Objektif
  1. Menganalisis pergerakan-pergerakan anti-Jepun dan cara-cara penentangan rakyat Filipina terhadap Jepun.
  2. Menjelaskan proses kemerdekaan Filipina setelah kembalinya Amerika Syarikat buat kali kedua.
Kaedah/Aktiviti Membuat rajah tuntutan kemerdekaan mengikut kronologi
Kbkk Menyusun mengikut kronologi.
Nilai/Unsur patriotisme
  1. kerjasama
  2. bersemangat setia negara.
  3. daya usaha
Konsep/Istilah
  1. Kalibapi
  2. Gerakan Huk/Hukbalahap
  3. kerajaan buangan
Refleksi Pelajar dapat menjelaskan pergerakan tuntutan kemerdekaan di Filipina semasa pendudukan Jepun dan Amerika.

Mata pelajaran Sejarah 2
Tarikh 24/4/09 (Jumaat)
Kelas 6AK3
Tajuk Perkembangan nasionalisme di Vietnam
Objektif
  1. Membincangkan latar belakang nasionalisme Vietnam
  2. Membahagikan tahap-tahap nasionalisme Vietnam
Kaedah/Aktiviti
  1. pembentangan oleh kumpulan Aleysius.
  2. soal jawab antara pembentang, guru dan pelajar.
  3. rumusan pembentangan.
  4. Membuat perbandingan tidak lansung antara nasionalisme Vietnam dengan negara Asia yang lain.
Kbkk
  1. Menganalisis
  2. Menyusun peristiwa
Nilai/Unsur patriotisme
  1. perpaduan
  2. kebebasan
Konsep/Istilah
  1. revolusi proletariat
  2. golongan borjuis
Refleksi Pembentangan berjalan lancar.

1 comment:

  1. Tahniah. Saya telah menyemak RPH ini dan mendapati ianya lengkap dan teratur.

    ReplyDelete