Sunday, June 21, 2009

Minggu 26 (22/6/09 - 26/6/09)

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh22/6/09 (Isnin)
Kelas6AK1
TajukPergerakan kemerdekaan India dan pembentukan Pakistan.
Objektif Menganalisis proses tuntutan kemerdekaan dan sebab-sebab terbentuknya negara Pakistan.
Kaedah/Aktiviti
  1. nota berkenaan rajah perkembangan peristiwa
Kbkk
  1. menganalisis
  2. menyusun peristiwa
Nilai/Unsur patriotisme
  1. sedia berkorban
  2. semangat cinta negara
Konsep/Istilah
  1. taraf dominian
  2. anugerah perkauman
Refleksi Pelajar dapat menjelaskan sebab-sebab terbentuknya negara Pakistan.

Mata pelajaran Sejarah
Tarikh 22/6/09 (Isnin)
Kelas 5K2 dan 5S3
Tajuk Langkah- langkah pembentukan Malaysia dan Perjanjian Malaysia 1963.
Objektif
  1. Menyusun langkah- langkah ke arah pembentukan Malaysia
  2. menjelaskan syarat-syarat yang terkandung dalam Perjanjian Malaysia 1963 khasnya mengenai tuntutan 20 perkara oleh Sabah dan Sarawak.
Kaedah/Aktiviti menyenaraikan syarat-syarat Perjanjian Malaysia 1963
Kbkk
  1. menyusun mengikut kronologi
  2. mencirikan
Nilai/Unsur patriotisme kerjasama untuk kemajuan bersama
Konsep/Istilah
  1. Suruhanjaya Cobbold
  2. tuntutan 20 perkara oleh Sabah dan Sarawak.
Refleksi Pelajar dapat menyusun langkah- langkah ke arah pembentukan Malaysia.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh23/6/09 (Selasa)
Kelas6AK3
TajukPerkembangan nasionalisme India
ObjektifMenyatakan faktor-faktor timbulnya semangat nasionalisme berkaitan isu pemisahan Benggal, perkembangan nasionalisme orang Islam dan peranan Mahatma Gandhi.
Kaedah/AktivitiMengaitkan setiap isu ke dalam perkembangan nasionalisme.
KbkkMenghubungkait
Nilai/Unsur patriotisme
  1. Kerjasama
  2. Keberanian
  3. Sedia berkorban untuk negara
Konsep/Istilah
  1. Perbarisan garam
  2. Akta Rowlatt
  3. Pergerakan Satyagraha
Refleksi Pelajar dapat mengaitkan setiap isu ke dalam perkembangan nasionalisme.


Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh23/6/09 (Selasa)
Kelas6AK1
TajukNasionalisme China
ObjektifMenganalisis latarbelakang kemunculan nasionalisme.
Kaedah/Aktivitimengaitkan tajuk ini dengan peristiwa Perang Candu, Pemberontakan Boxer dan lain-lain.
Kbkk
  1. Menghubungkait
  2. memberi sebab musabab
Nilai/Unsur patriotisme
  1. Kerjasama
  2. berfikiran terbuka
Konsep/Istilah
  1. idea-idea revolusioner
  2. gerakan anti-Manchu
Refleksi Pelajar dapat mengaitkan tajuk ini dengan peristiwa Perang Candu, Pemberontakan Boxer dan lain-lain.

Mata pelajaran Sejarah 2
Tarikh 23/6/09 (Selasa)
Kelas 6RK4/5
Tajuk Campurtangan Inggeris di negeri-negeri melayu
Objektif
  1. Menganalisis sebab-sebab dan perkembangan campurtangan Inggeris di Selangor dan Pahang .
  2. Menjelaskan sebab-sebab Johor menjadi negeri melayu terakhir yang menerima penasihat British.
Kaedah/Aktiviti Kuliah dan sumbang saran.
Kbkk
  1. Menghubungkait
  2. Membuat penjelasan
Nilai/Unsur patriotisme Kerjasama
Konsep/Istilah
  1. Perang Kelang
Refleksi Objektif P&P tercapai.

Mata pelajaran Sejarah
Tarikh 24/6/09 (Rabu)
Kelas 5K3
Tajuk Langkah- langkah pembentukan Malaysia dan Perjanjian Malaysia 1963.
Objektif
  1. menghuraikan langkah- langkah ke arah pembentukan Malaysia
  2. menjelaskan syarat-syarat yang terkandung dalam Perjanjian Malaysia 1963 khasnya mengenai tuntutan 20 perkara oleh Sabah dan Sarawak.
Kaedah/Aktiviti menyenaraikan syarat-syarat Perjanjian Malaysia 1963
Kbkk
  1. menyusun mengikut kronologi
  2. mencirikan
Nilai/Unsur patriotisme kerjasama untuk kemajuan bersama
Konsep/Istilah
  1. Suruhanjaya Cobbold
  2. tuntutan 20 perkara oleh Sabah dan Sarawak.
Refleksi Pelajar dapat menyusun langkah- langkah pembentukan Malaysia.

Mata pelajaran Sejarah
Tarikh 24/6/09 (Rabu)
Kelas 5K2 dan 5S3
Tajuk Mula bab 7 : Sistem pemerintahan dan pentadbiran negara
Malaysia
  • Ciri-ciri demokrasi berparlimen
  • Perlembagaan
Objektif
  1. Menyatakan ciri-ciri sistem demokrasi berparlimen
  2. Menjelaskan maksud, konsep, keluhuran, kepentingan dan cara-cara pindaan perlembagaan.
Kaedah/Aktiviti penerangan dan nota
Kbkk menganalisis
Nilai/Unsur patriotisme kebebasan di sisi undang-undang
Konsep/Istilah demokrasi
Refleksi Pelajar dapat menyatakan ciri-ciri umum sistem demokrasi berparlimen.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh25/6/09 (Khamis)
Kelas6AK3
TajukPergerakan kemerdekaan India dan pembentukan Pakistan.
Objektif Menganalisis proses tuntutan kemerdekaan dan sebab-sebab terbentuknya negara Pakistan.
Kaedah/Aktiviti
  1. nota berkenaan rajah perkembangan peristiwa
Kbkk
  1. menganalisis
  2. menyusun peristiwa
Nilai/Unsur patriotisme
  1. sedia berkorban
  2. semangat cinta negara
Konsep/Istilah
  1. taraf dominian
  2. anugerah perkauman
Refleksi Pelajar dapat menyatakan sebab-sebab terbentuknya negara Pakistan.

Mata pelajaran Sejarah 2
Tarikh 25/6/09 (Khamis)
Kelas 6AK1
Tajuk Perkembangan nasionalisme China
  • Revolusi China 1911.
Objektif
  1. Menjelaskan faktor-faktor tercetusnya Revolusi China 1911.
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah dan sumbang saran.
  2. mengaitkannya dengan soalan STPM 2003
Kbkk
  1. menghubungkait
  2. memberi sebab musabab
Nilai/Unsur patriotisme
  1. cinta akan bangsa dan negara
  2. kerjasama
  3. berfikiran terbuka
Konsep/Istilah
  1. idea-idea revolusioner
  2. gerakan anti-Manchu
Refleksi Objektif P&P tercapai.

Mata pelajaran Sejarah
Tarikh 25/6/09 (Khamis)
Kelas 5K3
Tajuk Mula bab 7 : Sistem pemerintahan dan pentadbiran negara
Malaysia
  • Ciri-ciri demokrasi berparlimen
  • Perlembagaan
Objektif
  1. Menyatakan ciri-ciri sistem demokrasi berparlimen.
  2. Menjelaskan maksud, konsep, keluhuran, kepentingan dan cara-cara pindaan perlembagaan.
Kaedah/Aktiviti penerangan dan nota
Kbkk menganalisis
Nilai/Unsur patriotisme kebebasan di sisi undang-undang
Konsep/Istilah demokrasi
Refleksi Objektif P&P tercapai.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh26/6/09 (Jumaat)
Kelas6AK3
TajukNasionalisme China
ObjektifMenganalisis latarbelakang kemunculan nasionalisme
Kaedah/Aktivitimengaitkan tajuk ini dengan peristiwa Perang Candu, Pemberontakan Boxer dan lain-lain.
Kbkk
  1. Menghubungkait
  2. memberi sebab musabab
Nilai/Unsur patriotisme
  1. Kerjasama
  2. berfikiran terbuka
Konsep/Istilah
  1. idea-idea revolusioner
  2. gerakan anti-Manchu
Refleksi Objektif P&P tercapai.

Mata pelajaran Sejarah 2
Tarikh 26/6/09 (Jumaat)
Kelas 6RK4/5
Tajuk Tindakbalas masyarakat tempatan di Perak, Negeri Sembilan dan Pahang terhadap Inggeris.
Objektif menganalisis sebab-sebab penentangan dan langkah-langkah Inggeris menanganinya.
Kaedah/Aktiviti P&P dijalankan di Makmal Komputer dengan merujuk bahan yang di link dalam blog History and Lifestyle
Kbkk menganalisis
Nilai/Unsur patriotisme mempertahankan kedaulatan negara
Konsep/Istilah sistem pajak berasaskan tawaran
Refleksi Objektif P&P tercapai.

No comments:

Post a Comment