Tuesday, June 23, 2009

Minggu 27 (29/6/09 - 3/7/09)

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh29/6/09 (Isnin)
Kelas6AK1
TajukPeranan Dr. Sun Yat Sen dan pembentukan Republik China.
Objektif
  1. Menjelaskan peranan Dr. Sun Yat Sen dalam merealisasikan revolusi tersebut.
  2. Menganalisis proses pembentukan kerajaan republik.
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah
  2. soal-jawab
Kbkkmenganalisis
Nilai/Unsur patriotismekerjasama
Konsep/Istilahgolongan revolusioner
Refleksi Pelajar dapat menjelaskan peranan Dr. Sun Yat Sen dalam merealisasikan revolusi tersebut.

Mata pelajaran Sejarah
Tarikh 29/6/09 (Isnin)
Kelas 5K2 dan 5S3
Tajuk Raja Berperlembagaan
Objektif
  1. Menjelaskan konsep Raja Berperlembagaan
  2. Menyenaraikan bidang kuasa Yang Di Pertuan Agung
Kaedah/Aktiviti
  1. Merujuk buku teks
  2. Meminta pelajar melayari laman web Yang Di Pertuan Agung untuk melihat pelbagai gambar dan maklumat berkaitan
Kbkk menganalisis
Nilai/Unsur patriotisme
  1. setia kepada negara
  2. hormat dan taat kepada raja
Konsep/Istilah Raja Berperlembagaan
Refleksi Objektif P&P tercapai.

Mata pelajaran Sejarah 2
Tarikh 30/6/09 (Selasa)
Kelas 6AK3
Tajuk Perkembangan nasionalisme China
  • Revolusi China 1911.
  • Peranan Dr. Sun Yat Sen dan pembentukan Republik China.
Objektif
  1. Menjelaskan faktor-faktor tercetusnya Revolusi China 1911.
  2. Menjelaskan peranan Dr. Sun Yat Sen dalam merealisasikan revolusi tersebut.
  3. Menganalisis proses pembentukan kerajaan republik.
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah dan sumbang saran.
  2. mengaitkannya dengan soalan STPM 2003
Kbkk
  1. menghubungkait
  2. memberi sebab musabab
Nilai/Unsur patriotisme
  1. cinta akan bangsa dan negara
  2. kerjasama
  3. berfikiran terbuka
Konsep/Istilah
  1. idea-idea revolusioner
  2. gerakan anti-Manchu
Refleksi Objektif P&P tercapai.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh30/6/09 (Selasa)
Kelas6AK1
Tajuk
  1. Pentadbiran Yuan Shih Kai sebagai presiden Republik China.
Objektif
  1. menerangkan corak pentadbiran kerajaan republik dan tindakan Yuan Shih Kai sebagai presiden kerajaan republik
Kaedah/AktivitiKuliah dan sumbang saran.
Kbkk
  1. Menghubungkait
  2. memberi sebab musabab
Nilai/Unsur patriotisme
  1. Kerjasama
  2. berfikiran terbuka
Konsep/Istilah
  1. Monarki
  2. Diktator
Refleksi Objektif P&P tercapai.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh30/6/09 (Selasa)
Kelas6RK4/5
TajukPenentangan masyarakat Kelantan , Terengganu, Sabah dan Sarawak.
Objektif
  1. menganalisis sebab-sebab masyarakat Kelantan dan Terengganu menentang Inggeris.
  2. menganalisis sebab-sebab penentangan rakyat Sabah terhadap SBUB danSarawak terhadap keluarga Brooke.
  3. menjelaskan tidakbalas Inggeris menangani tentangan tersebut.
Kaedah/Aktivitimembahagikan penentangan kepada beberapa tahap
Kbkk
  1. menyatakan sebab dan akibat
  2. mengkategori
Nilai/Unsur patriotisme
  1. sedia berkorban demi negara
  2. kerjasama
Konsep/Istilah
  1. penentangan Rundum
  2. xenophobia
Refleksi Objektif P&P tercapai.


Mata pelajaran Sejarah
Tarikh 1/7/09 (Rabu)
Kelas 5K3
Tajuk Raja Berperlembagaan
Objektif
  1. Menjelaskan konsep Raja Berperlembagaan
  2. Menyenaraikan bidang kuasa Yang Di Pertuan Agung
Kaedah/Aktiviti
  1. Merujuk buku teks
  2. Meminta pelajar melayari laman web Yang Di Pertuan Agung untuk melihat pelbagai gambar dan maklumat berkaitan
Kbkk menganalisis
Nilai/Unsur patriotisme
  1. setia kepada negara
  2. hormat dan taat kepada raja
Konsep/Istilah Raja Berperlembagaan
Refleksi Pelajar dapat menyenaraikan bidang kuasa Yang Di Pertuan Agung

Mata pelajaran Sejarah
Tarikh 1/7/09 (Rabu)
Kelas 5K2 dan 5S3
Tajuk Kuasa Pemerintahan
  • Badan Perundangan
  • Badan Pelaksana
  • Badan Kehakiman
Objektif
  1. menghuraikan peranan dan pentadbiran oleh ketiga-tiga badan berkenaan
  2. menyenaraikan bidang kuasa mahkamah /Badan Kehakiman
  3. menjelaskan peranan Dewan Negara dan Dewan Rakyat.
Kaedah/Aktiviti
  1. rajah minda
  2. penerangan
Kbkk menganalisis
Nilai/Unsur patriotisme kerjasama
Konsep/Istilah
  1. Akta
  2. Enakmen
  3. Ordinan
  4. kes sivil dan jenayah
  5. Menteri Tak Berportfolio
  6. Badan berkanun
Refleksi Pelajar dapat menyatakan perbezaan setiap konsep.


Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh2/7/09 (Khamis)
Kelas6AK3
TajukPentadbiran Yuan Shih Kai sebagai presiden Republik China.
Objektif
  1. menerangkan corak pentadbiran kerajaan republik dan tindakan Yuan Shih Kai sebagai presiden kerajaan republik
Kaedah/AktivitiKuliah dan sumbang saran.
Kbkk
  1. Menghubungkait
  2. memberi sebab musabab
Nilai/Unsur patriotisme
  1. Kerjasama
  2. berfikiran terbuka
Konsep/Istilah
  1. Monarki
  2. Diktator
Refleksi Objektif P&P tercapai.

Mata pelajaran Sejarah 2
Tarikh 2/7/09 (Khamis)
Kelas 6AK1
Tajuk Gerakan 4 Mei 1919
Objektif
  1. menghuraikan matlamat dan faktor-faktor tercetusnya Gerakan 4 Mei 1919
  2. menjelaskan proses dan kesan-kesan gerakan ini.
Kaedah/Aktiviti mengaitkan gerakan ini dengan kelemahan yang terdapat dalam sistem pemerintahan Yuan Shih Kai
Kbkk
  1. menghubungkait
  2. memberi sebab musabab
Nilai/Unsur patriotisme
  1. kerjasama
Konsep/Istilah
  1. tuntutan 21 perkara oleh Jepun
  2. zaman warlordisme
Refleksi Pelajar dapat mengaitkan gerakan ini dengan kelemahan yang terdapat dalam sistem pemerintahan Yuan Shih Kai sebelum ini.

Mata pelajaran Sejarah
Tarikh 2/7/09 (Khamis)
Kelas 5K3
Tajuk Kuasa Pemerintahan
  • Badan Perundangan
  • Badan Pelaksana
  • Badan Kehakiman
Objektif
  1. menghuraikan peranan dan pentadbiran oleh ketiga-tiga badan berkenaan
  2. menyenaraikan bidang kuasa mahkamah /Badan Kehakiman
  3. menjelaskan peranan Dewan Negara dan Dewan Rakyat.
Kaedah/Aktiviti
  1. rajah minda
  2. penerangan
Kbkk menganalisis
Nilai/Unsur patriotisme kerjasama
Konsep/Istilah
  1. Akta
  2. Enakmen
  3. Ordinan
  4. kes sivil dan jenayah
  5. Menteri Tak Berportfolio
  6. Badan berkanun
Refleksi Pelajar dapat menyatakan perbezaan setiap konsep.

Mata pelajaran Sejarah 2
Tarikh 3/7/09 (Jumaat)
Kelas 6AK3
Tajuk Gerakan 4 Mei 1919
Objektif
  1. menghuraikan matlamat dan faktor-faktor tercetusnya Gerakan 4 Mei 1919
  2. menjelaskan proses dan kesan-kesan gerakan ini.
Kaedah/Aktiviti mengaitkan gerakan ini dengan kelemahan yang terdapat dalam sistem pemerintahan Yuan Shih Kai
Kbkk
  1. menghubungkait
  2. memberi sebab musabab
Nilai/Unsur patriotisme
  1. kerjasama
Konsep/Istilah
  1. tuntutan 21 perkara oleh Jepun
  2. zaman warlordisme
Refleksi Pelajar dapat mengaitkan gerakan ini dengan kelemahan yang terdapat dalam sistem pemerintahan Yuan Shih Kai.

Mata pelajaran Sejarah 2
Tarikh 3/7/09 (Jumaat)
Kelas 6RK4/5
Tajuk Kesan penjajahan Inggeris terhadap masyarakat dan negara
Objektif
  1. menghuraikan sebab-sebab penghijrahan imigran ke Tanah Melayu.
  2. menjelaskan cara-cara kemasukan buruh Cina dan India
  3. menganalisis ciri-ciri dan faktor-faktor pembentukan masyarakat majmuk.
Kaedah/Aktiviti
  1. penerangan
  2. sumbang saran
Kbkk menganalisis
Nilai/Unsur patriotisme
  1. perpaduan
  2. kerjasama
Konsep/Istilah
  1. dasar pecah dan perintah
  2. kebudayaan unik masyarakat
Refleksi Objektif P&P tercapai.

2 comments:

  1. Nice blog.
    Your RPH is up to date.
    Keep up the good work.

    From
    GK Tek. & Vok.
    SMK Serian

    ReplyDelete
  2. TQ for sharing
    your rph do help alot
    may allah bles you

    ReplyDelete