Monday, July 13, 2009

Minggu 30 (20/7/09-24/7/09)


Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh 20/7/09 (Isnin)
Kelas6AK1
TajukUlangkaji Sejarah Malaysia
ObjektifMenganalisis tajuk-tajuk penting Sejarah Malaysia / 6 Rendah, Tema 1 dan 2
Kaedah / Aktiviti
  1. Perbincangan berpandukan contoh soalan STPM tahun-tahun lepas
  2. Menganalisis taburan kekerapan soalan STPM sebenar
  3. Perbincangan contoh jawapan
  4. Membuat catatan oleh setiap pelajar
Kbkkmenganalisis
Fokus soalan
  1. Bincangkan sistem politik di Negeri-negeri Melayu sehingga tahun 1895 atau sehingga pembentukan Persekutuan/Negeri Melayu Bersekutu (soalan percubaan STPM Semenanjung).
  2. Huraikan kepentingan perjanjian Persekutuan 1896 dari segi politik dan ekonomi (Topikal@Prinsipal A STPM, Eastview 2006,m/s 286)
Nilai/Unsur patriotismeKerajinan
Konsep/ Istilah
  1. Persekutuan 1896
RefleksiObjektif P&P tercapai.

Mata pelajaran Sejarah
Tarikh 20/7/09 (Isnin)
Kelas 5K2 dan 5S3
Tajuk Mula Bab 8: Pembangunan dan perpaduan untuk kesejahteraan.
  • Rancangan Pembangunan Lima Tahun Fasa 1(1956-1970).
Objektif Menyatakan matlamat, program/aktiviti pembangunan, agensi yang terlibat dan kesan.
Kaedah/Aktiviti
  1. Pembentangan kumpulan, iaitu sambungan daripada aktiviti hari sebelum ini.
Kbkk mengkategori
Nilai/Unsur patriotisme
  1. Kerjasama
  2. Keprihatinan pemimpin negara.
Konsep/Istilah
  1. Rancangan Malaya
  2. Rancangan Malaysia
Refleksi Objektif P&P tercapai, kecuali bagi kelas 5K2 kerana mereka terlibat dalam ceramah anjuran Unit B & K sekolah.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh 21/7/09 (Selasa)
Kelas6AK3
TajukUlangkaji Sejarah Malaysia
ObjektifMenganalisis tajuk-tajuk penting Sejarah Malaysia / 6 Rendah, Tema 1 dan 2
Kaedah / Aktiviti
  1. Perbincangan berpandukan contoh soalan STPM tahun-tahun lepas
  2. Menganalisis taburan kekerapan soalan STPM sebenar
  3. Perbincangan contoh jawapan
  4. Membuat catatan oleh setiap pelajar
Kbkkmenganalisis
Fokus soalan
  1. Bincangkan sistem politik di Negeri-negeri Melayu sehingga tahun 1895 atau sehingga pembentukan Persekutuan/Negeri Melayu Bersekutu (soalan percubaan STPM Semenanjung).
  2. Huraikan kepentingan perjanjian Persekutuan 1896 dari segi politik dan ekonomi (Q&A,m/s 286 )
Nilai/Unsur patriotismeKerajinan
Konsep/ Istilah
  1. Persekutuan 1896
RefleksiPelajar mencatat maklumat/ jawapan bagi setiap soalan yang dikemukakan dalam kumpulan masing-masing.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh 21/7/09 (Selasa)
Kelas6AK1
TajukUlangkaji Sejarah Malaysia
ObjektifMenganalisis tajuk-tajuk penting Sejarah Malaysia / 6 Rendah, Tema1 dan 2
Kaedah / Aktiviti
  1. Perbincangan berpandukan contoh soalan STPM tahun-tahun lepas
  2. Menganalisis taburan kekerapan soalan STPM sebenar
  3. Perbincangan contoh jawapan
  4. mencatat nota
Kbkkmenganalisis
Fokus soalan
  1. Jelaskan tahap-tahap peluasan kuasa British di Negeri Melayu Utara antara 1897-1909 (Soalan percubaan STPM Semenanjung dan Topikal A STPM, Eastview 2006,m/s 10 dan 42)
  2. Bincangkan perubahan pentadbiran yang berlaku di Tanah Melayu antara 1874-1896 (Kertas Model STPM, Federal Publication 2008,m/s 6 dan 57)
Nilai/Unsur patriotismeKerajinan
Konsep/ Istilah
  1. Negeri-negeri Melayu Utara
  2. Negeri-negeri Melayu naungan Siam
RefleksiPelajar mencatat maklumat/ jawapan bagi setiap soalan yang dikemukakan dalam kumpulan masing-masing.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh21/7/09 (Selasa)
Kelas6RK4/5
TajukPerubahan dan perkembangan sistem ekonomi
Objektif
  1. menganalisis faktor-faktor perkembangan dan kemerosotan perusahaan bijih timah.
  2. membincangkan langkah-langkah mengatasi kejatuhan harga bijih timah.
Kaedah/Aktivitipenerangan
Kbkkmenganalisis
Nilai/Unsur patriotismemenghargai khazanah alam
Konsep/IstilahPerjanjian Bijih Timah Antarabangsa.
Refleksi Pelajar dapat mengaitkan faktor-faktor perkembangan dan kemerosotan harga bagi hasil komoditi utama tersebut.

MatapelajaranSejarah
Tarikh 22/7/09 (Rabu)
Kelas5S3
TajukRancangan Pembangunan Lima Tahun Fasa 2
ObjektifMenyatakan matlamat, program/aktiviti pembangunan, agensi yang terlibat dan kesan
Kaedah/Aktiviti
  1. Aktiviti berkumpulan iaitu melengkapkan jadual di depan kelas seperti yang dilakukan dalam tajuk Rancangan Pembangunan Lima Tahun Fasa 1.
  2. Setiap wakil kumpulan akan membuat pembentangan ringkas di depan kelas pada hari berikutnya.
Kbkkmengkategori
Nilai/Unsur
patriotisme
Berbangga sebagai rakyat Malaysia
Konsep
Dasar Ekonomi Baru
RefleksiObjektif P&P tercapai

Mata pelajaran Sejarah
Tarikh 22/7/09 (Rabu)
Kelas 5K2 dan 5K3
Tajuk Mula Bab 8: Pembangunan dan perpaduan untuk kesejahteraan.
  • Rancangan Pembangunan Lima Tahun Fasa 1(1956-1970).
Objektif Menyatakan matlamat, program/aktiviti pembangunan, agensi yang terlibat dan kesan.
Kaedah/Aktiviti Pembentangan kumpulan, iaitu sambungan daripada aktiviti hari sebelum ini.
Kbkk mengkategori
Nilai/Unsur patriotisme
  1. Kerjasama
  2. Keprihatinan pemimpin negara.
Konsep/Istilah
  1. Rancangan Malaya
  2. Rancangan Malaysia
Refleksi P&P selesai.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh 23/7/09 (Khamis)
Kelas6AK3
TajukUlangkaji Sejarah Malaysia
ObjektifMenganalisis tajuk-tajuk penting Sejarah Malaysia / 6 Rendah, Tema1 dan 2
Kaedah / Aktiviti
  1. Perbincangan berpandukan contoh soalan STPM tahun-tahun lepas
  2. Menganalisis taburan kekerapan soalan STPM sebenar
  3. Perbincangan contoh jawapan
  4. mencatat nota
Kbkkmenganalisis
Fokus soalan
  1. Jelaskan tahap-tahap peluasan kuasa British di Negeri Melayu Utara antara 1897-1909 (Soalan percubaan STPM Semenanjung dan Topikal A STPM, Eastview 2006,m/s 10 dan 42)
  2. Bincangkan perubahan pentadbiran yang berlaku di Tanah Melayu antara 1874-1896 (Kertas Model STPM, Federal Publication 2008,m/s 6 dan 57)
Nilai/Unsur patriotismeKerajinan
Konsep/ Istilah
  1. Negeri-negeri Melayu Utara
  2. Negeri-negeri Melayu naungan Siam
RefleksiPelajar mencatat maklumat/ jawapan bagi setiap soalan yang dikemukakan dalam kumpulan masing-masing.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh 23/7/09 (Khamis)
Kelas6AK1
TajukUlangkaji Sejarah Malaysia
ObjektifMenganalisis tajuk-tajuk penting Sejarah Malaysia / 6 Rendah,
Tema 2
Kaedah / Aktiviti
  1. Perbincangan berpandukan contoh soalan STPM tahun-tahun lepas
  2. Menganalisis taburan kekerapan soalan STPM sebenar
  3. Perbincangan contoh jawapan
  4. membuat catatan
Kbkkmenganalisis
Fokus soalan
  1. Mengapakah institusi pemerintahan masyarakat tempatan antara 1800-1896 terbentuk secara berasingan? Nilaikan pernyataan di atas dan nyatakan faktor-faktor dan implikasi pemerintahan sedemikian.(Strategi menjawab, Fajar Bakti, m/s29)
  2. Huraikan syarat-syarat Perjanjian British-Belanda 1824 dan Perjanjian Burney 1826. Nyatakan kesan-kesan perjanjian ini ke atas Tanah Melayu. (Soalan percubaan STPM Semenanjung)
Nilai/Unsur patriotismeKerajinan
Konsep/ Istilah
  1. Perjanjian British-Belanda 1824
  2. Perjanjian Burney 1826.
RefleksiPelajar mencatat maklumat/ jawapan bagi setiap soalan yang dikemukakan dalam kumpulan masing-masing.

MatapelajaranSejarah
Tarikh 23/7/09 (Khamis)
Kelas5K3
TajukRancangan Pembangunan Lima Tahun Fasa 2
ObjektifMenyatakan matlamat, program/aktiviti pembangunan, agensi yang terlibat dan kesan
Kaedah/Aktiviti
  1. Aktiviti berkumpulan iaitu melengkapkan jadual di depan kelas seperti yang dilakukan dalam tajuk Rancangan Pembangunan Lima Tahun Fasa 1.
Kbkkmengkategori
Nilai/Unsur
patriotisme
Berbangga sebagai rakyat Malaysia
Konsep
Dasar Ekonomi Baru
RefleksiObjektif P&P tercapai

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh24/7/09 (Jumaat)
Kelas6RK4/5
TajukPerubahan dan perkembangan sistem ekonomi
Objektif
  1. menganalisis faktor-faktor perkembangan dan kemerosotan perusahaan getah
  2. membincangkan langkah-langkah mengatasi kejatuhan harga getah
Kaedah/Aktivitipenerangan
Kbkkmenganalisis
Nilai/Unsur patriotismemenghargai khazanah alam
Konsep/Istilah
  1. Rancangan Sekatan Stevenson
  2. Rancangan Peraturan Getah Antarabangsa
Refleksi Pelajar dapat menyatakan faktor-faktor perkembangan dan kemerosotan perusahaan getah serta membincangkan langkah-langkah mengatasi kejatuhan harga getah.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh 24/7/09 (Jumaat)
Kelas6AK3
TajukUlangkaji Sejarah Malaysia
ObjektifMenganalisis tajuk-tajuk penting Sejarah Malaysia / 6 Rendah,
Tema 2
Kaedah / Aktiviti
  1. Perbincangan berpandukan contoh soalan STPM tahun-tahun lepas
  2. Menganalisis taburan kekerapan soalan STPM sebenar
  3. Perbincangan contoh jawapan
  4. membuat catatan
Kbkkmenganalisis
Fokus soalan
  1. Mengapakah institusi pemerintahan masyarakat tempatan antara 1800-1896 terbentuk secara berasingan? Nilaikan pernyataan di atas dan nyatakan faktor-faktor dan implikasi pemerintahan sedemikian.(Strategi menjawab, Fajar Bakti, m/s29)
  2. Huraikan syarat-syarat Perjanjian British-Belanda 1824 dan Perjanjian Burney 1826. Nyatakan kesan-kesan perjanjian ini ke atas Tanah Melayu. (Soalan percubaan STPM Semenanjung)
Nilai/Unsur patriotismeKerajinan
Konsep/ Istilah
  1. Perjanjian British-Belanda 1824
  2. Perjanjian Burney 1826.
RefleksiPelajar mencatat maklumat/ jawapan bagi setiap soalan yang dikemukakan dalam kumpulan masing-masing.

No comments:

Post a Comment