Monday, July 6, 2009

Minggu 29 (13/7/09 - 17/7/09)

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh13/7/09 (Isnin)
Kelas6AK1
TajukHubungan serantau dan antarabangsa
ObjektifMenganalisis dasar dan matlamat hubungan serantau dan antarabangsa oleh setiap negara Asia selepas merdeka.
Kaedah/Aktivitisumbang saran
Kbkkmenganalisis
Nilai/Unsur patriotisme muafakat membawa berkat
Konsep/Istilahpemerintahan SCAP di Jepun
Refleksi Silibus tingkatan 6 tamat.

Mata pelajaran Sejarah
Tarikh 13/7/09 (Isnin)
Kelas 5K2 dan 5S3
Tajuk Lambang-lambang negara
Objektif Menjelaskan sejarah kewujudan Jata Negara, lagu dan bendera kebangsaan
Kaedah/Aktiviti
  1. Meminta pelajar menyanyikan lagu Jalur Gemilang dan Negaraku
  2. Merujuk gambar dan penerangan yang terdapat dalam buku teks ( m/s 188-191)
  3. kuliah dan sumbang saran
Kbkk menghubungkait
Nilai/Unsur patriotisme
  1. Berbangga sebagai rakyat Malaysia
  2. Hormat dan setia kepada negara
Konsep/Istilah
  1. Simbol-simbol pada Jata Negara
  2. Warna-warna pada bendera
  3. Senikata pada lagu Jalur Gemilang
Refleksi Pelajar seronok dan bersemangat menyanyikan lagu Jalur Gemilang dan Negaraku.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh14/7/09 (Selasa)
Kelas6AK3
TajukHubungan serantau dan antarabangsa
ObjektifMenganalisis dasar dan matlamat hubungan serantau dan antarabangsa oleh setiap negara Asia selepas merdeka.
Kaedah/Aktivitisumbang saran
Kbkkmenganalisis
Nilai/Unsur patriotisme muafakat membawa berkat
Konsep/Istilahpemerintahan SCAP di Jepun
Refleksi Silibus tingkatan 6 tamat.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh 14/7/09 (Selasa)
Kelas6AK1
TajukUlangkaji Sejarah Malaysia
ObjektifMenganalisis tajuk-tajuk penting Sejarah Malaysia / 6 Rendah, Tema 1 dan 2
Kaedah / Aktiviti
  1. Perbincangan berpandukan contoh soalan STPM tahun-tahun lepas
  2. Menganalisis taburan kekerapan soalan STPM sebenar
  3. Perbincangan contoh jawapan
Kbkkmenganalisis
Fokus soalan
  1. Huraikan sistem pembesar dan peranan pembesar di negeri-negeri melayu sebelum kedatangan Barat (Q&A STPM, Longman 2007, m/s 246 ).
  2. Bincangkan peranan dan kedudukan sultan selepas 1874-1909 (Q&A STPM, Longman 2007, m/s 248 ).).
Nilai/Unsur patriotismeKerajinan
Konsep/ Istilah
  1. sistem beraja
  2. sistem pembesar feudal
RefleksiUlangkaji berjalan lancar.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh14/7/09 (Selasa)
Kelas6RK4/5
TajukDesentralisasi / pengagihan kuasa pusat (1920-1941)
Objektif
  1. Menghuraikan sebab-sebab dan proses pengagihan kuasa pusat
  2. Membahagikan proses desentralisasi kepada 2 tahap iaitu pada 1920-an dan 1930-an
Kaedah/Aktiviti
  1. Pembentangan oleh kumpulan Tracy
  2. Soal-jawab/sumbang saran
  3. rumusan oleh guru dan pembentang.
Kbkkmengkategori
Nilai/Unsur patriotismeperkongsian kuasa untuk kestabilan negara
Konsep/IstilahDesentralisasi
Refleksi Pembentangan berjalan lancar.

Mata pelajaran Sejarah
Tarikh 15/7/09 (Rabu)
Kelas 5K3
Tajuk Lambang-lambang negara
Objektif Menjelaskan sejarah kewujudan Jata Negara, lagu dan bendera kebangsaan
Kaedah/Aktiviti
  1. Meminta pelajar menyanyikan lagu Jalur Gemilang dan Negaraku
  2. Merujuk gambar dan penerangan yang terdapat dalam buku teks ( m/s 188-191)
  3. kuliah dan sumbang saran
Kbkk menghubungkait
Nilai/Unsur patriotisme
  1. Berbangga sebagai rakyat Malaysia
  2. Hormat dan setia kepada negara
Konsep/Istilah
  1. Simbol-simbol pada Jata Negara
  2. Warna-warna pada bendera
  3. Senikata pada lagu Jalur Gemilang
Refleksi Pelajar seronok dan bersemangat menyanyikan lagu Jalur Gemilang dan Negaraku.

Mata pelajaran Sejarah
Tarikh 15/7/09 (Rabu)
Kelas 5K2 dan 5S3
Tajuk Mula Bab 8: Pembangunan dan perpaduan untuk kesejahteraan.
  • Rancangan Pembangunan Lima Tahun Fasa 1(1956-1970).
Objektif Menyatakan matlamat, program/aktiviti pembangunan, agensi yang terlibat dan kesan.
Kaedah/Aktiviti
  1. Perbincangan kumpulan
  2. Dengan merujuk buku teks m/s 197-201, setiap kumpulan diminta mencari maklumat seperti Rancangan, Matlamat, Program , Agensi, dan Kesan serta melengkapkan jadual berkenaan di papan tulis.
  3. Setiap kumpulan diagihkan tugas berbeza.
  4. Pembentangan akan diadakan pada hari berikutnya.
Kbkk mengkategori
Nilai/Unsur patriotisme
  1. Kerjasama
  2. Keprihatinan pemimpin negara.
Konsep/Istilah
  1. Rancangan Malaya
  2. Rancangan Malaysia
Refleksi Perbincanngan berjalan lancar.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh 16/7/09 (Khamis)
Kelas6AK1
TajukUlangkaji Sejarah Malaysia
ObjektifMenganalisis tajuk-tajuk penting Sejarah Malaysia / 6 Rendah,
Tema 1
Kaedah / Aktiviti
  1. Perbincangan berpandukan contoh soalan STPM tahun-tahun lepas
  2. Menganalisis taburan kekerapan soalan STPM sebenar
  3. Perbincangan contoh jawapan
  4. Mencatat nota
Kbkkmenganalisis
Fokus soalan
  1. Sejauhmanakah sistem ekonomi Tanah Melayu sebelum penjajahan British bersifat sara diri sehingga 1919 (Q&A STPM, Longman 2007, m/s 246)
  2. Sistem ekonomi Tanah Melayu sebelum penjajahan British bersifat sara diri. Jelaskan (Kertas Model STPM,Federal Publication 2008, m/s10 dan 87)
Nilai/Unsur patriotismeKerajinan
Konsep/ Istilah
  1. ekonomi sara diri
  2. ekonomi komersial
RefleksiPelajar bekerjasama mencari maklumat/ jawapan bagi setiap soalan yang dikemukakan dalam kumpulan masing-masing.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh 16/7/09 (Khamis)
Kelas6AK3
TajukUlangkaji Sejarah Malaysia
ObjektifMenganalisis tajuk-tajuk penting Sejarah Malaysia / 6 Rendah, Tema 1 dan 2
Kaedah / Aktiviti
  1. Perbincangan berpandukan contoh soalan STPM tahun-tahun lepas
  2. Menganalisis taburan kekerapan soalan STPM sebenar
  3. Perbincangan contoh jawapan
Kbkkmenganalisis
Fokus soalan
  1. Huraikan sistem pembesar dan peranan pembesar di negeri-negeri melayu sebelum kedatangan Barat (Q&A STPM, Longman 2007, m/s 246 ).
  2. Bincangkan peranan dan kedudukan sultan selepas 1874-1909 (Q&A STPM, Longman 2007, m/s 248 ).).
Nilai/Unsur patriotismeKerajinan
Konsep/ Istilah
  1. sistem beraja
  2. sistem pembesar feudal
RefleksiPelajar bekerjasama mencari maklumat/ jawapan bagi setiap soalan yang dikemukakan dalam kumpulan masing-masing.

Mata pelajaran Sejarah
Tarikh 16/7/09 (Khamis)
Kelas 5K3
Tajuk Mula Bab 8: Pembangunan dan perpaduan untuk kesejahteraan.
  • Rancangan Pembangunan Lima Tahun Fasa 1(1956-1970).
Objektif Menyatakan matlamat, program/aktiviti pembangunan, agensi yang terlibat dan kesan.
Kaedah/Aktiviti
  1. Perbincangan kumpulan
  2. Dengan merujuk buku teks m/s 197-201, setiap kumpulan diminta mencari maklumat seperti Rancangan, Matlamat, Program , Agensi, dan Kesan serta melengkapkan jadual berkenaan di papan tulis.
  3. Setiap kumpulan diagihkan tugas berbeza.
  4. Pembentangan akan diadakan pada hari berikutnya.
Kbkk mengkategori
Nilai/Unsur patriotisme
  1. Kerjasama
  2. Keprihatinan pemimpin negara.
Konsep/Istilah
  1. Rancangan Malaya
  2. Rancangan Malaysia
Refleksi P&P berjalan lancar.

Mata pelajaran Sejarah 2
Tarikh 17/7/09 (Jumaat)
Kelas 6RK4/5
Tajuk Perubahan pentadbiran di Negeri-negeri Melayu Tidak Bersekutu, Sabah dan Sarawak.
Objektif
  1. Menganalisis corak pentadbiran oleh keluarga Brooke di Sarawak dan oleh Syarikat Berpiagam Borneo Utara (SBBU) di Sabah serta oleh kerajaan Inggeris di negeri berkenaan dan di Negeri-negeri Melayu Tidak Bersekutu.
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah
  2. sumbang saran
Kbkk membandingbeza
Nilai/Unsur patriotisme cinta kepada negara
Konsep/Istilah
  1. Majlis Mesyuarat Negeri
  2. Negeri-negeri Melayu Tidak Bersekutu
Refleksi P&P berjalan lancar.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh 17/7/09 (Jumaat)
Kelas6AK3
TajukUlangkaji Sejarah Malaysia
ObjektifMenganalisis tajuk-tajuk penting Sejarah Malaysia / 6 Rendah,
Tema 1
Kaedah / Aktiviti
  1. Perbincangan berpandukan contoh soalan STPM tahun-tahun lepas
  2. Menganalisis taburan kekerapan soalan STPM sebenar
  3. Perbincangan contoh jawapan
  4. Mencatat nota
Kbkkmenganalisis
Fokus soalan
  1. Sejauhmanakah sistem ekonomi Tanah Melayu sebelum penjajahan British bersifat sara diri sehingga 1919 (Q&A STPM, Longman 2007, m/s 259)
  2. Sistem ekonomi Tanah Melayu sebelum penjajahan British bersifat sara diri. Jelaskan (Kertas Model STPM,Federal Publication 2008, m/s10 dan 87)
Nilai/Unsur patriotismeKerajinan
Konsep/ Istilah
  1. ekonomi sara diri
  2. ekonomi komersial
RefleksiPelajar bekerjasama mencari maklumat/ jawapan bagi setiap soalan yang dikemukakan dalam kumpulan masing-masing.

1 comment:

  1. Pn, t. kasih kerana menghantar rph tepat pada masanya. Saya dapati ianya lengkap dan kemas. Saya yakin pross P&P akan berjalan dengan lancar. Kekalkan usaha baik ini.

    ReplyDelete