Mata pelajaran | Sejarah 2 |
Tarikh | 6/7/09 (Isnin) |
Kelas | 6AK1 |
Tajuk |
|
Objektif | Menganalisa latar belakang, matlamat dan strategi perjuangan KMT dan PKC |
Kaedah/Aktiviti |
|
Kbkk | membandingbeza |
Nilai/Unsur patriotisme | disiplin dan usaha tangga kejayaan |
Konsep/Istilah | 1.Ekspedisi Utara 2.Long March |
Refleksi | Pelajar dapat membuat perkaitan langsung antara KMT dengan PKC. |
Mata pelajaran | Sejarah |
Tarikh | 6/7/09 (Isnin) |
Kelas | 5K2 dan 5S3 |
Tajuk | Pilihan Raya |
Objektif |
|
Kaedah/Aktiviti | kuliah dan sumbang saran |
Kbkk | menghubungkait |
Nilai/Unsur patriotisme | keadilan di sisi undag-undang |
Konsep/Istilah |
|
Refleksi | Pelajar dapat mengaitkan tajuk ini dengan peristiwa semasa pilihan raya yang berlaku di tempat mereka. |
Mata pelajaran | Sejarah 2 |
Tarikh | 7/7/09 (Selasa) |
Kelas | 6AK3 |
Tajuk |
|
Objektif | Menganalisa latar belakang, matlamat dan strategi perjuangan KMT dan PKC |
Kaedah/Aktiviti |
|
Kbkk | membandingbeza |
Nilai/Unsur patriotisme | disiplin dan usaha tangga kejayaan |
Konsep/Istilah | 1.Ekspedisi Utara 2.Long March |
Refleksi | Pelajar dapat membuat perkaitan langsung antara KMT dengan PKC. |
Mata pelajaran | Sejarah 2 |
Tarikh | 7/7/09 (Selasa) |
Kelas | 6AK1 |
Tajuk | Kegagalan Jepun menubuhkan kerajaan demokrasi berparlimen sebelum perang dunia ke-2. |
Objektif | Menjelaskan sebab-sebab Jepun gagal menubuhkan kerajaan demokrasi berparlimen sebelum perang dunia ke-2. |
Kaedah/Aktiviti |
|
Kbkk | memberi pendapat |
Nilai/Unsur patriotisme | kerjasama |
Konsep/Istilah |
|
Refleksi | Pelajar dapat menyatakan sebab-sebab pihak tentera lebih berkuasa daripada kerajaan sebelum perang dunia ke-2. |
Mata pelajaran | Sejarah 2 |
Tarikh | 7/7/09 (Selasa) |
Kelas | 6RK4/5 |
Tajuk | Sistem Residen |
Objektif | Menganalisis corak pentadbiran di bawah sistem Residen dan perkembangannya sehingga 1895 |
Kaedah/Aktiviti | membuat penerangan berpandukan rajah struktur pentadbiran Sistem Residen di peringkat negeri, daerah, mukim dan kampung. |
Kbkk | menganalisis |
Nilai/Unsur patriotisme | kerjasama |
Konsep/Istilah | Majlis Mesyuarat Negeri |
Refleksi | pelajar dapat mengkategorikan peranan setiap pegawai di peringkat pentadbiran berlainan. |
Mata pelajaran | Sejarah |
Tarikh | 8/7/09 (Rabu) |
Kelas | 5K3 |
Tajuk | Pilihan Raya |
Objektif |
|
Kaedah/Aktiviti | kuliah dan sumbang saran |
Kbkk | menghubungkait |
Nilai/Unsur patriotisme | keadilan di sisi undag-undang |
Konsep/Istilah |
|
Refleksi | Pelajar dapat mengaitkan tajuk ini dengan peristiwa semasa pilihan raya yang berlaku di tempat mereka. |
Mata pelajaran | Sejarah |
Tarikh | 8/7/09 (Rabu) |
Kelas | 5K2 dan 5S3 |
Tajuk |
|
Objektif |
|
Kaedah/Aktiviti | penerangan berpandukan jadual dalam buku teks (m/s 181-184) |
Kbkk |
|
Nilai/Unsur patriotisme | berbangga sebagai rakyat Malaysia |
Konsep/Istilah |
|
Refleksi | Pelajar dapat menyenaraikan perbezaan antara bidang kuasa kerajaan persekutuan dengan kerajaan negeri . |
Mata pelajaran | Sejarah 2 |
Tarikh | 9/7/09 (Khamis) |
Kelas | 6AK3 |
Tajuk | Kegagalan Jepun menubuhkan kerajaan demokrasi berparlimen sebelum perang dunia ke-2. |
Objektif | Menjelaskan sebab-sebab Jepun gagal menubuhkan kerajaan demokrasi berparlimen sebelum perang dunia ke-2. |
Kaedah/Aktiviti |
|
Kbkk | memberi pendapat |
Nilai/Unsur patriotisme | kerjasama |
Konsep/Istilah |
|
Refleksi | Pelajar dapat menyatakan sebab-sebab pihak tentera lebih berkuasa daripada kerajaan sebelum perang dunia ke-2. |
Mata pelajaran | Sejarah 2 |
Tarikh | 9/7/09 (Khamis) |
Kelas | 6AK1 |
Tajuk | Tema 4 : Pengisian kemerdekaan
|
Objektif | Menganalisis perubahan dalam sistem pemerintahan, pembangunan sosial dan ekonomi di negara Asia sejurus selepas merdeka. |
Kaedah/Aktiviti |
|
Kbkk | menganalisis |
Nilai/Unsur patriotisme | berbangga dengan negara sendiri |
Konsep/Istilah |
|
Refleksi | Pelajar dapat mengaitkan tema ini dengan tajuk-tajuk yang dipelajari sebelum ini. |
Mata pelajaran | Sejarah |
Tarikh | 9/7/09 (Khamis) |
Kelas | 5K3 |
Tajuk |
|
Objektif |
|
Kaedah/Aktiviti | penerangan berpandukan jadual dalam buku teks (m/s 181-184) |
Kbkk |
|
Nilai/Unsur patriotisme | berbangga sebagai rakyat Malaysia |
Konsep/Istilah |
|
Refleksi | Pelajar dapat menyenaraikan perbezaan antara bidang kuasa kerajaan persekutuan dengan kerajaan negeri . |
Mata pelajaran | Sejarah 2 |
Tarikh | 10/7/09 (Jumaat) |
Kelas | 6RK4/5 |
Tajuk | Pembentukan Persekutuan 1896 |
Objektif | menganalisa sebab-sebab penggabungan Negeri-negeri Melayu Bersekutu dan syarat-syaratnya. |
Kaedah/Aktiviti | Lakaran rajah perbandingan antara konsep dalam Sistem Residen dengan Persekutuan 1896 |
Kbkk | memberi pendapat |
Nilai/Unsur patriotisme | kerjasama untuk kemajuan bersama |
Konsep/Istilah |
|
Refleksi | Pelajar dapat menyatakan perbezaan corak pentadbiran yang terdapat dalam Sistem Residen dengan Persekutuan 1896. |
Mata pelajaran | Sejarah 2 |
Tarikh | 10/7/09 (Jumaat) |
Kelas | 6AK3 |
Tajuk | Tema 4 : Pengisian kemerdekaan
|
Objektif | Menganalisis perubahan dalam sistem pemerintahan, pembangunan sosial dan ekonomi di negara Asia sejurus selepas merdeka. |
Kaedah/Aktiviti |
|
Kbkk | menganalisis |
Nilai/Unsur patriotisme | berbangga dengan negara sendiri |
Konsep/Istilah |
|
Refleksi | Pelajar dapat mengaitkan tema ini dengan tajuk-tajuk yang dipelajari sebelum ini. |
No comments:
Post a Comment