Thursday, July 2, 2009

Minggu 28 (6/7/09 - 10/7/09)

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh6/7/09 (Isnin)
Kelas6AK1
Tajuk
  1. Parti Kuomintang (KMT)
  2. Parti Komunis China (PKC)
ObjektifMenganalisa latar belakang, matlamat dan strategi perjuangan KMT dan PKC
Kaedah/Aktiviti
  1. Mengaitkan tajuk ini antara satu sama lain.
  2. Mengaitkan tajuk ini dengan Parti Komunis Indonesia yang turut menjadi duri dalam daging kepada Sarekat Islam, sama kes seperti PKC dalam KMT.
  3. Membincangkan contoh soalan STPM berkaitan.
Kbkkmembandingbeza
Nilai/Unsur patriotismedisiplin dan usaha tangga kejayaan
Konsep/Istilah1.Ekspedisi Utara
2.Long March
Refleksi Pelajar dapat membuat perkaitan langsung antara KMT dengan PKC.

Mata pelajaran Sejarah
Tarikh 6/7/09 (Isnin)
Kelas 5K2 dan 5S3
Tajuk Pilihan Raya
Objektif
  1. menyatakan peranan dan konsep Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), calon Pilihan Raya, pengundi, Pilihan Raya Umum dan Pilihan Raya Kecil
  2. membuat perkaitan antara satu sama lain
Kaedah/Aktiviti kuliah dan sumbang saran
Kbkk menghubungkait
Nilai/Unsur patriotisme keadilan di sisi undag-undang
Konsep/Istilah
  1. daftar pemilih
  2. sistem majoriti mudah
  3. bermastautin
  4. manifesto
Refleksi Pelajar dapat mengaitkan tajuk ini dengan peristiwa semasa pilihan raya yang berlaku di tempat mereka.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh7/7/09 (Selasa)
Kelas6AK3
Tajuk
  1. Parti Kuomintang (KMT)
  2. Parti Komunis China (PKC)
ObjektifMenganalisa latar belakang, matlamat dan strategi perjuangan KMT dan PKC
Kaedah/Aktiviti
  1. Mengaitkan tajuk ini antara satu sama lain.
  2. Mengaitkan tajuk ini dengan Parti Komunis Indonesia yang turut menjadi duri dalam daging kepada Sarekat Islam, sama kes seperti PKC dalam KMT.
  3. Membincangkan contoh soalan STPM berkaitan.
Kbkkmembandingbeza
Nilai/Unsur patriotismedisiplin dan usaha tangga kejayaan
Konsep/Istilah1.Ekspedisi Utara
2.Long March
Refleksi Pelajar dapat membuat perkaitan langsung antara KMT dengan PKC.

Mata pelajaran Sejarah 2
Tarikh 7/7/09 (Selasa)
Kelas 6AK1
Tajuk Kegagalan Jepun menubuhkan kerajaan demokrasi berparlimen sebelum perang dunia ke-2.
Objektif Menjelaskan sebab-sebab Jepun gagal menubuhkan kerajaan demokrasi berparlimen sebelum perang dunia ke-2.
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah
  2. perbincangan
Kbkk memberi pendapat
Nilai/Unsur patriotisme kerjasama
Konsep/Istilah
  1. DIET/Parlimen
  2. Satsuma
  3. Choshu
Refleksi Pelajar dapat menyatakan sebab-sebab pihak tentera lebih berkuasa daripada kerajaan sebelum perang dunia ke-2.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh7/7/09 (Selasa)
Kelas6RK4/5
TajukSistem Residen
ObjektifMenganalisis corak pentadbiran di bawah sistem Residen dan perkembangannya sehingga 1895
Kaedah/Aktivitimembuat penerangan berpandukan rajah struktur pentadbiran Sistem Residen di peringkat negeri, daerah, mukim dan kampung.
Kbkkmenganalisis
Nilai/Unsur patriotismekerjasama
Konsep/IstilahMajlis Mesyuarat Negeri
Refleksi pelajar dapat mengkategorikan peranan setiap pegawai di peringkat pentadbiran berlainan.

Mata pelajaran Sejarah
Tarikh 8/7/09 (Rabu)
Kelas 5K3
Tajuk Pilihan Raya
Objektif
  1. menyatakan peranan dan konsep Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), calon Pilihan Raya, pengundi, Pilihan Raya Umum dan Pilihan Raya Kecil
  2. membuat perkaitan antara satu sama lain
Kaedah/Aktiviti kuliah dan sumbang saran
Kbkk menghubungkait
Nilai/Unsur patriotisme keadilan di sisi undag-undang
Konsep/Istilah
  1. daftar pemilih
  2. sistem majoriti mudah
  3. bermastautin
  4. manifesto
Refleksi Pelajar dapat mengaitkan tajuk ini dengan peristiwa semasa pilihan raya yang berlaku di tempat mereka.

Mata pelajaran Sejarah
Tarikh 8/7/09 (Rabu)
Kelas 5K2 dan 5S3
Tajuk
  1. Parti-parti politik sehingga 1963
  2. Negara Persekutuan
Objektif
  1. menyenaraikan parti-parti politik di Malaysia, tujuan dan sejarah penubuhannya
  2. membandingkan bidang kuasa kerajaan persekutuan dan negeri.
Kaedah/Aktiviti penerangan berpandukan jadual dalam buku teks (m/s 181-184)
Kbkk
  1. mencirikan
  2. membandingbeza
Nilai/Unsur patriotisme berbangga sebagai rakyat Malaysia
Konsep/Istilah
  1. penamaan calon
  2. senarai persekutuan, negeri dan bersama.
Refleksi Pelajar dapat menyenaraikan perbezaan antara bidang kuasa kerajaan persekutuan dengan kerajaan negeri .

Mata pelajaran Sejarah 2
Tarikh 9/7/09 (Khamis)
Kelas 6AK3
Tajuk Kegagalan Jepun menubuhkan kerajaan demokrasi berparlimen sebelum perang dunia ke-2.
Objektif Menjelaskan sebab-sebab Jepun gagal menubuhkan kerajaan demokrasi berparlimen sebelum perang dunia ke-2.
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah
  2. perbincangan
Kbkk memberi pendapat
Nilai/Unsur patriotisme kerjasama
Konsep/Istilah
  1. DIET/Parlimen
  2. Satsuma
  3. Choshu
Refleksi Pelajar dapat menyatakan sebab-sebab pihak tentera lebih berkuasa daripada kerajaan sebelum perang dunia ke-2.


Mata pelajaran Sejarah 2
Tarikh 9/7/09 (Khamis)
Kelas 6AK1
Tajuk Tema 4 : Pengisian kemerdekaan
  • Sistem pemerintahan, pembangunan sosial dan ekonomi di Asia.
Objektif Menganalisis perubahan dalam sistem pemerintahan, pembangunan sosial dan ekonomi di negara Asia sejurus selepas merdeka.
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah
  2. perbincangan
Kbkk menganalisis
Nilai/Unsur patriotisme berbangga dengan negara sendiri
Konsep/Istilah
  1. pemerintahan sosialis
  2. ekonomi kolonial, kapitalis dan sosialis
Refleksi Pelajar dapat mengaitkan tema ini dengan tajuk-tajuk yang dipelajari sebelum ini.

Mata pelajaran Sejarah
Tarikh 9/7/09 (Khamis)
Kelas 5K3
Tajuk
  1. Parti-parti politik sehingga 1963
  2. Negara Persekutuan
Objektif
  1. menyenaraikan parti-parti politik di Malaysia, tujuan dan sejarah penubuhannya
  2. membandingkan bidang kuasa kerajaan persekutuan dan negeri.
Kaedah/Aktiviti penerangan berpandukan jadual dalam buku teks (m/s 181-184)
Kbkk
  1. mencirikan
  2. membandingbeza
Nilai/Unsur patriotisme berbangga sebagai rakyat Malaysia
Konsep/Istilah
  1. penamaan calon
  2. senarai persekutuan, negeri dan bersama.
Refleksi Pelajar dapat menyenaraikan perbezaan antara bidang kuasa kerajaan persekutuan dengan kerajaan negeri .

Mata pelajaran Sejarah 2
Tarikh 10/7/09 (Jumaat)
Kelas 6RK4/5
Tajuk Pembentukan Persekutuan 1896
Objektif menganalisa sebab-sebab penggabungan Negeri-negeri Melayu Bersekutu dan syarat-syaratnya.
Kaedah/Aktiviti Lakaran rajah perbandingan antara konsep dalam Sistem Residen dengan Persekutuan 1896
Kbkk memberi pendapat
Nilai/Unsur patriotisme kerjasama untuk kemajuan bersama
Konsep/Istilah
  1. Persekutuan
  2. DURBAR
  3. Residen Jeneral
Refleksi Pelajar dapat menyatakan perbezaan corak pentadbiran yang terdapat dalam Sistem Residen dengan Persekutuan 1896.

Mata pelajaran Sejarah 2
Tarikh 10/7/09 (Jumaat)
Kelas 6AK3
Tajuk Tema 4 : Pengisian kemerdekaan
  • Sistem pemerintahan, pembangunan sosial dan ekonomi di Asia.
Objektif Menganalisis perubahan dalam sistem pemerintahan, pembangunan sosial dan ekonomi di negara Asia sejurus selepas merdeka.
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah
  2. perbincangan
Kbkk menganalisis
Nilai/Unsur patriotisme berbangga dengan negara sendiri
Konsep/Istilah
  1. pemerintahan sosialis
  2. ekonomi kolonial, kapitalis dan sosialis
Refleksi Pelajar dapat mengaitkan tema ini dengan tajuk-tajuk yang dipelajari sebelum ini.

No comments:

Post a Comment