| Mata pelajaran | Sejarah 2 |
| Tarikh | 6/7/09 (Isnin) |
| Kelas | 6AK1 |
| Tajuk |
|
| Objektif | Menganalisa latar belakang, matlamat dan strategi perjuangan KMT dan PKC |
| Kaedah/Aktiviti |
|
| Kbkk | membandingbeza |
| Nilai/Unsur patriotisme | disiplin dan usaha tangga kejayaan |
| Konsep/Istilah | 1.Ekspedisi Utara 2.Long March |
| Refleksi | Pelajar dapat membuat perkaitan langsung antara KMT dengan PKC. |
| Mata pelajaran | Sejarah |
| Tarikh | 6/7/09 (Isnin) |
| Kelas | 5K2 dan 5S3 |
| Tajuk | Pilihan Raya |
| Objektif |
|
| Kaedah/Aktiviti | kuliah dan sumbang saran |
| Kbkk | menghubungkait |
| Nilai/Unsur patriotisme | keadilan di sisi undag-undang |
| Konsep/Istilah |
|
| Refleksi | Pelajar dapat mengaitkan tajuk ini dengan peristiwa semasa pilihan raya yang berlaku di tempat mereka. |
| Mata pelajaran | Sejarah 2 |
| Tarikh | 7/7/09 (Selasa) |
| Kelas | 6AK3 |
| Tajuk |
|
| Objektif | Menganalisa latar belakang, matlamat dan strategi perjuangan KMT dan PKC |
| Kaedah/Aktiviti |
|
| Kbkk | membandingbeza |
| Nilai/Unsur patriotisme | disiplin dan usaha tangga kejayaan |
| Konsep/Istilah | 1.Ekspedisi Utara 2.Long March |
| Refleksi | Pelajar dapat membuat perkaitan langsung antara KMT dengan PKC. |
| Mata pelajaran | Sejarah 2 |
| Tarikh | 7/7/09 (Selasa) |
| Kelas | 6AK1 |
| Tajuk | Kegagalan Jepun menubuhkan kerajaan demokrasi berparlimen sebelum perang dunia ke-2. |
| Objektif | Menjelaskan sebab-sebab Jepun gagal menubuhkan kerajaan demokrasi berparlimen sebelum perang dunia ke-2. |
| Kaedah/Aktiviti |
|
| Kbkk | memberi pendapat |
| Nilai/Unsur patriotisme | kerjasama |
| Konsep/Istilah |
|
| Refleksi | Pelajar dapat menyatakan sebab-sebab pihak tentera lebih berkuasa daripada kerajaan sebelum perang dunia ke-2. |
| Mata pelajaran | Sejarah 2 |
| Tarikh | 7/7/09 (Selasa) |
| Kelas | 6RK4/5 |
| Tajuk | Sistem Residen |
| Objektif | Menganalisis corak pentadbiran di bawah sistem Residen dan perkembangannya sehingga 1895 |
| Kaedah/Aktiviti | membuat penerangan berpandukan rajah struktur pentadbiran Sistem Residen di peringkat negeri, daerah, mukim dan kampung. |
| Kbkk | menganalisis |
| Nilai/Unsur patriotisme | kerjasama |
| Konsep/Istilah | Majlis Mesyuarat Negeri |
| Refleksi | pelajar dapat mengkategorikan peranan setiap pegawai di peringkat pentadbiran berlainan. |
| Mata pelajaran | Sejarah |
| Tarikh | 8/7/09 (Rabu) |
| Kelas | 5K3 |
| Tajuk | Pilihan Raya |
| Objektif |
|
| Kaedah/Aktiviti | kuliah dan sumbang saran |
| Kbkk | menghubungkait |
| Nilai/Unsur patriotisme | keadilan di sisi undag-undang |
| Konsep/Istilah |
|
| Refleksi | Pelajar dapat mengaitkan tajuk ini dengan peristiwa semasa pilihan raya yang berlaku di tempat mereka. |
| Mata pelajaran | Sejarah |
| Tarikh | 8/7/09 (Rabu) |
| Kelas | 5K2 dan 5S3 |
| Tajuk |
|
| Objektif |
|
| Kaedah/Aktiviti | penerangan berpandukan jadual dalam buku teks (m/s 181-184) |
| Kbkk |
|
| Nilai/Unsur patriotisme | berbangga sebagai rakyat Malaysia |
| Konsep/Istilah |
|
| Refleksi | Pelajar dapat menyenaraikan perbezaan antara bidang kuasa kerajaan persekutuan dengan kerajaan negeri . |
| Mata pelajaran | Sejarah 2 |
| Tarikh | 9/7/09 (Khamis) |
| Kelas | 6AK3 |
| Tajuk | Kegagalan Jepun menubuhkan kerajaan demokrasi berparlimen sebelum perang dunia ke-2. |
| Objektif | Menjelaskan sebab-sebab Jepun gagal menubuhkan kerajaan demokrasi berparlimen sebelum perang dunia ke-2. |
| Kaedah/Aktiviti |
|
| Kbkk | memberi pendapat |
| Nilai/Unsur patriotisme | kerjasama |
| Konsep/Istilah |
|
| Refleksi | Pelajar dapat menyatakan sebab-sebab pihak tentera lebih berkuasa daripada kerajaan sebelum perang dunia ke-2. |
| Mata pelajaran | Sejarah 2 |
| Tarikh | 9/7/09 (Khamis) |
| Kelas | 6AK1 |
| Tajuk | Tema 4 : Pengisian kemerdekaan
|
| Objektif | Menganalisis perubahan dalam sistem pemerintahan, pembangunan sosial dan ekonomi di negara Asia sejurus selepas merdeka. |
| Kaedah/Aktiviti |
|
| Kbkk | menganalisis |
| Nilai/Unsur patriotisme | berbangga dengan negara sendiri |
| Konsep/Istilah |
|
| Refleksi | Pelajar dapat mengaitkan tema ini dengan tajuk-tajuk yang dipelajari sebelum ini. |
| Mata pelajaran | Sejarah |
| Tarikh | 9/7/09 (Khamis) |
| Kelas | 5K3 |
| Tajuk |
|
| Objektif |
|
| Kaedah/Aktiviti | penerangan berpandukan jadual dalam buku teks (m/s 181-184) |
| Kbkk |
|
| Nilai/Unsur patriotisme | berbangga sebagai rakyat Malaysia |
| Konsep/Istilah |
|
| Refleksi | Pelajar dapat menyenaraikan perbezaan antara bidang kuasa kerajaan persekutuan dengan kerajaan negeri . |
| Mata pelajaran | Sejarah 2 |
| Tarikh | 10/7/09 (Jumaat) |
| Kelas | 6RK4/5 |
| Tajuk | Pembentukan Persekutuan 1896 |
| Objektif | menganalisa sebab-sebab penggabungan Negeri-negeri Melayu Bersekutu dan syarat-syaratnya. |
| Kaedah/Aktiviti | Lakaran rajah perbandingan antara konsep dalam Sistem Residen dengan Persekutuan 1896 |
| Kbkk | memberi pendapat |
| Nilai/Unsur patriotisme | kerjasama untuk kemajuan bersama |
| Konsep/Istilah |
|
| Refleksi | Pelajar dapat menyatakan perbezaan corak pentadbiran yang terdapat dalam Sistem Residen dengan Persekutuan 1896. |
| Mata pelajaran | Sejarah 2 |
| Tarikh | 10/7/09 (Jumaat) |
| Kelas | 6AK3 |
| Tajuk | Tema 4 : Pengisian kemerdekaan
|
| Objektif | Menganalisis perubahan dalam sistem pemerintahan, pembangunan sosial dan ekonomi di negara Asia sejurus selepas merdeka. |
| Kaedah/Aktiviti |
|
| Kbkk | menganalisis |
| Nilai/Unsur patriotisme | berbangga dengan negara sendiri |
| Konsep/Istilah |
|
| Refleksi | Pelajar dapat mengaitkan tema ini dengan tajuk-tajuk yang dipelajari sebelum ini. |
No comments:
Post a Comment