Sunday, January 11, 2009

Minggu 3: 12/1/09 - 17/1/09

Mata pelajaran Sejarah 2
Tarikh 12/1/09 (Isnin)
Kelas 6AK1
Tajuk
  1. Hukum adat di Asia Tenggara, Selatan dan Timur
Objektif
  1. mengenalpasti bentuk, jenis amalan masyarakat tempatan dalam hukum adat di Asia
Kaedah/Aktiviti
  1. meminta pandangan pelajar berkenaan adat-adat masyarakat setempat yang pernah didengari dan diketahui
  2. penerangan
  3. sumbang saran
Kbkk
  1. memberi pendapat
  2. mengenalpasti
  3. menghubungkait
Nilai/Unsur patriotisme
  1. keadilan
  2. patuh kepada adat.
  3. kerjasama
Konsep/Istilah
  1. amalan kow-tow
  2. feng-shui
  3. adat suttee dan thugee
Refleksi Pelajar memberi pelbagai pendapat berkenaan hukum adat yang diamalkan oleh masyarakat setempat dan menghubungkaitkannya dengan jenis amalan masyarakat tempatan dalam hukum adat di Asia


Mata pelajaran Sejarah
Tarikh 12/1/09 (Isnin )
Kelas 5K2 dan 5S3
Tajuk Perubahan sistem politik
Objektif
  1. menyatakan ciri-ciri umum sistem birokrasi Barat di Asia Tenggara
  2. membandingkan sistem pentadbiran sebelum dan semasa penjajahan Barat di Filipina, Burma dan Indonesia
Kaedah/Aktiviti
  1. penerangan
  2. melengkapkan nota berpandukan maklumat yang terdapat dalam buku teks
Kbkk
  1. membandingbeza
  2. mencari maklumat
Nilai/Unsur patriotisme
  1. mempertahankan nilai tradisi masyarakat
  2. sedia berkorban untuk negara
Konsep/Istilah
  1. birokrasi
  2. Barangay
  3. Encomienda
  4. Encomiendero
Refleksi Pelajar dapat menyatakan beberapa perbezaan yang terdapat dalam pentadbiran di Filipina, Burma dan Indonesia sebelum dan semasa penjajahan Barat


Mata pelajaran Sejarah 2
Tarikh 13/1/09 (Selasa)
Kelas 6AK1 dan 6AK3
Tajuk Peraturan dan undang-undang di Asia Tenggara, Selatan dan Timur
Objektif
  1. mengenalpasti bentuk dan jenis amalan masyarakat tempatan dalam peraturan dan undang-undang di Asia
Kaedah/Aktiviti
  1. penerangan
  2. sumbang saran
Kbkkmemberi pendapat
Nilai/Unsur patriotisme kesetiaan kepada raja dan negara
Konsep/Istilah
  1. Kanun Marang
  2. Undang-undang 3 Tera
  3. Social Rites
  4. Undang-undang sivil
Refleksi Pelajar dapat mengenalpasti bentuk dan jenis amalan masyarakat dalam peraturan dan undang-undang di Asia.


Mata pelajaran Sejarah
Tarikh 13/1/09 (Selasa )
Kelas 5K3
Tajuk Perubahan sistem politik
Objektif
  1. menyatakan ciri-ciri umum sistem birokrasi Barat di Asia Tenggara
  2. membandingkan sistem pentadbiran sebelum dan semasa penjajahan Barat di Filipina, Burma dan Indonesia
Kaedah/Aktiviti
  1. penerangan
  2. melengkapkan nota berpandukan maklumat yang terdapat dalam buku teks
Kbkk
  1. membandingbeza
  2. mencari maklumat
Nilai/Unsur patriotisme
  1. mempertahankan nilai tradisi masyarakat
  2. sedia berkorban untuk negara
Konsep/Istilah
  1. birokrasi
  2. Barangay
  3. Encomienda
  4. Encomiendero
Refleksi Pelajar dapat membandingkan beberapa aspek dalampentadbiran di Filipina, Burma dan Indonesia sebelum dan semasa penjajahan Barat


Mata pelajaran Sejarah
Tarikh 14/1/09 (Rabu)
Kelas 5K2 dan 5S3
Tajuk Perubahan sistem politik
Objektif
  1. membandingkan sistem pentadbiran sebelum dan semasa penjajahan Barat di Indochina, Tanah Melayu dan Thailand.
Kaedah/Aktiviti
  1. Penerangan berpandukan rajah dan nota yang diringkaskan di papan tulis
Kbkk membandingbeza
Nilai/Unsur patriotisme
  1. sedia menerima perubahan
  2. kerjasama
Konsep/Istilah
  1. Union Indochinoise
  2. Sistem pembesar 4 lipatan
  3. Negeri-negeri Selat
  4. Negeri Melayu Bersekutu
  5. Negeri Melayu Tidak Bersekutu
Refleksi Pelajar dapat membandingkan beberapa ciri dalam sistem pentadbiran sebelum dan semasa penjajahan Barat di Indochina, Tanah Melayu dan Thailand. Berpandukan buku teks,mereka juga dapat menyenaraikan anggota bagi setiap negeri Selat, Bersekutu dan Tidak Bersekutu di Tanah Melayu.


Mata pelajaran Sejarah
Tarikh 15/1/09 (Khamis)
Kelas 5K3
Tajuk Perubahan sistem politik
Objektif
  1. membandingkan sistem pentadbiran sebelum dan semasa penjajahan Barat di Indochina, Tanah Melayu dan Thailand.
Kaedah/Aktiviti
  1. Penerangan berpandukan rajah dan nota yang diringkaskan di papan tulis
Kbkk membandingbeza
Nilai/Unsur patriotisme
  1. sedia menerima perubahan
  2. kerjasama
Konsep/Istilah
  1. Union Indochinoise
  2. Sistem pembesar 4 lipatan
  3. Negeri-negeri Selat
  4. Negeri Melayu Bersekutu
  5. Negeri Melayu Tidak Bersekutu
Refleksi Pelajar dapat membandingkan beberapa ciri dalam sistem pentadbiran sebelum dan semasa penjajahan Barat di Indochina, Tanah Melayu dan Thailand.Berpandukan buku teks,mereka juga dapat menyenaraikan anggota bagi setiap negeri Selat, Bersekutu dan Tidak Bersekutu di Tanah Melayu.



Mata pelajaran Sejarah 2
Tarikh 15/1/09 (Khamis)
Kelas 6AK1 dan 6AK3
Tajuk
  1. Sistem Feudal
Objektif
  1. mengkaji konsep dan struktur masyarakat awal mengikut hierarki.
  2. menilai peranan tanah dalam masyarakat feudal
Kaedah/Aktiviti
  1. penerangan berpandukan rajah hierarki masyarakat
  2. sumbang saran
Kbkkmembuat penilaian
Nilai/Unsur patriotisme
  1. hormat dan taat kepada pemimpin.
  2. setiap anggota masyarakat mempunyai peranan dan
    tanggungjawabnya sendiri walaupun berkedudukan rendah.
Konsep/Istilah
  1. birokrasi
  2. mobiliti sosial
  3. Shogun
  4. Daimyo
  5. Samurai
  6. Mahalica
  7. Timagua
  8. Aliping Sanguguili
Refleksi Pelajar dapat mengaitkan peranan pembesar dan kepentingan tanah dalam masyarakat tradisi di Asia.


Mata pelajaran Sejarah 2
Tarikh 16/1/09 (Jumaat)
Kelas 6AK3
Tajuk
  1. Sistem Agama dan kepercayaan.
Objektif
  1. menganalisis pelbagai kepercayaan masyarakat tempatan sebelum dan selepas kedatangan Barat.
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah
  2. sumbang saran
Kbkk
  1. menganalisis
  2. membanding beza
Nilai/Unsur patriotisme
  1. hormat-menghormati kepelbagaian kepercayaan dan agama masyarakat lain

Konsep/Istilah
  1. animisme
  2. Nirvana
  3. Hinayana
  4. Mahayana
  5. Hukum karma
  6. takama no hara
  7. yomi no kuni
  8. tokoyo no kuni
  9. Kami
  10. Matsuri
  11. Syuhen
Refleksi Pelajar dapat membuat perbandingan ciri-ciri yang terdapat dalam pelbagai kepercayaan masyarakat. Mereka juga membuat catatan berkenaan maksud setiap konsep yang kebanyakannya tidak pernah didengar atau dibaca.


Mata pelajaran Sejarah 2
Tarikh 17/1/09 (Sabtu ganti-jadual Khamis)
Kelas 6AK1
Tajuk
  1. Sistem Agama dan kepercayaan.
Objektif
  1. menganalisis pelbagai kepercayaan masyarakat tempatam sebelum dan selepas kedatangan Barat.
    kuliah
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah
  2. sumbang saran
Kbkk
  1. menganalisis
  2. membanding beza
Nilai/Unsur patriotisme
  1. hormat-menghormati kepelbagaian kepercayaan dan agama masyarakat lain

Konsep/Istilah
  1. animisme
  2. Nirvana
  3. Hinayana
  4. Mahayana
  5. Hukum karma
  6. takama no hara
  7. yomi no kuni
  8. tokoyo no kuni
  9. Kami
  10. Matsuri
  11. Syuhen
Refleksi Pelajar dapat membuat perbandingan ciri-ciri yang terdapat dalam pelbagai kepercayaan masyarakat. Mereka juga membuat catatan berkenaan maksud setiap konsep yang kebanyakannya tidak pernah didengar atau dibaca.


Mata pelajaran Sejarah 2
Tarikh 17/1/09 (Sabtu ganti-jadual Khamis)
Kelas 6AK3
Tajuk
  1. Sistem ekonomi di Asia
Objektif
  1. menganalisa perubahan dalam sistem ekonomi tradisi yang lebih menumpukan aktiviti pertanian kepada aspek yang lebih luas dalam ekonomi moden iaitu turut melibatkan aktiviti perdagangan.
Kaedah/Aktiviti
  1. meminta pelajar menyenaraikan aktiviti ekonomi masyarakat setempat.
  2. guru menerangkan aktiviti ekonomi masyarakat Asia sebelum dan semasa penjajahan Barat
Kbkk
  1. menganalisis
  2. membanding beza
Nilai/Unsur patriotisme
  1. menghargai sumber alam
  2. sedia berubah kearah kebaikan.

Konsep/Istilah
  1. ekonomi dualisme
  2. Zamindar
  3. Hyakusho
Refleksi Pelajar dapat menyenaraikan aktiviti ekonomi masyarakat Asia sebelum dan semasa penjajahan Barat. Mereka juga dapat menyenaraikan ciri-ciri perbandingan antara ekonomi tradisi dan ekonomi moden/komersial.


Mata pelajaran Sejarah
Tarikh 17/1/09 (Sabtu ganti-jadual Khamis)
Kelas 5K3
Tajuk
  1. Faktor-faktor kemunculan nasionalisme di Asia Tenggara
  2. Perkembangan nasionalisme
    1. Ciri-ciri tahap pertama dan kedua
Objektif
  1. menjelaskan faktor berkaitan
  2. menyatakan ciri-ciri nasionalisme kedua-dua tahap
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah
  2. sumbang saran
Kbkk menyatakan sebab-musabab
Nilai/Unsur patriotisme mempertahankan maruah dan hak
Konsep/Istilah
  1. pan-islamisme
  2. nasionalisme
  3. gerakan Islah
  4. intelektual
  5. priyayi
Refleksi Pelajar dapat menyatakan ciri-ciri nasionalisme kedua-dua tahap.

1 comment:

  1. Tahniah. RPH Minggu 3 yang kemas dan teratur. RPH ini boleh menjadi contoh kepada RPH guru lain.

    ReplyDelete