Tuesday, January 20, 2009

Minggu 6 (2/2/09 - 6/2/09)

Mata pelajaran Sejarah 2
Tarikh 2/2/09 (Isnin)
Kelas 6AK1
Tajuk Imperialisme Belanda di Indonesia
Objektif menganalisis dasar-dasar ekonomi yang diperkenalkan oleh Belanda di Indonesia dan ciri-cirinya .
Kaedah/Aktiviti menyusun perkembangan setiap dasar ekonomi beserta ciri-ciri dan kesan-kesannya.
Kbkk
  1. menyelidik
  2. mencirikan
Nilai/Unsur patriotisme
  1. kerjasama
  2. kegigihan
Konsep/Istilah
  1. Sistem Kultur/ Tanaman Paksa
  2. Dasar Liberal
  3. Dasar Etika
Refleksi Pelajar dapat mencirikan dasar-dasar ekonomi yang diperkenalkan oleh Belanda di Indonesia.

Mata pelajaran Sejarah
Tarikh 2/2/09 (Isnin)
Kelas 5S3 dan 5K2
Tajuk Mula Bab 2: Nasionalisme di Malaysia sehingga Perang Dunia ke-2.
  • Sebab-sebab penentangan pemimpin tempatan terhadap British
  • Peristiwa penentangan penduduk tempatan
Objektif
  1. menghuraikan faktor-faktor penentangan pemimpin tempatan
  2. menyatakan sebab-sebab pemimpin dan penduduk tempatan menentang British di Naning, Sabah dan Sarawak.
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah
  2. sumbang saran
  3. Meminta pelajar membuat kerja rumah berpandukan buku teks m/s 31-44 dengan membuat rajah minda penentangan yang mengandungi maklumat seperti senarai negeri, tahun penentangan, pemimpin, sebab-sebab penentangan, peristiwa dan kesan.
Kbkk
  1. memberi sebab
  2. mengumpul dan mengelas
Nilai/Unsur patriotisme
  1. bersatu menentang sebarang bentuk pencerobohan asing
  2. sedia berkorban untuk menghalau penjajah
Konsep/Istilah
  1. eksploitasi ekonomi
  2. undang-undang tanah
Refleksi Pelajar dapat menyatakan sebab-sebab pemimpin dan penduduk tempatan menentang British di Naning, Sabah dan Sarawak.

Mata pelajaranSejarah
Tarikh3/2/09 (Selasa)
Kelas5K3
TajukPeristiwa penentangan penduduk tempatan
Objektif
  1. menghuraikan faktor-faktor penentangan pemimpin tempatan
  2. menyatakan sebab-sebab pemimpin dan penduduk tempatan menentang British di Perak, Negeri Sembilan , Pahang, Kelantan dan Terengganu.
Kaedah/Aktiviti
  1. Pembentangan kumpulan
  2. setiap kumpulan ditugaskan membuat pembentangan bagi satu negeri dalam pelbagai cara seperti drama, pantun, nyanyian dan sebagainya. Tugasan ini telah diberi pada minggu sebelum ini.
Kbkk
  1. menganalisis
  2. memberi sebab
Nilai/Unsur patriotisme
  1. bersatu menentang sebarang bentuk pencerobohan asing
  2. sedia berkorban untuk menghalau penjajah
Konsep/Istilah
  1. eksploitasi ekonomi
  2. undang-undang tanah
Refleksi Pembentangan diadakan dalam pelbagai cara. Walaubagaimanapun, kebanyakan pelajar tidak membuat persediaan yang baik. Suara pembentang agak perlahan dan nampak kurang yakin bercakap di depan kelas. Keaadaan ini boleh ditambahbaik lagi pada masa depan.

Mata pelajaran Sejarah 2
Tarikh 3/2/09 (Selasa)
Kelas 6AK3
Tajuk Peperangan Inggeris-Myanmar I dan II
Objektif
  1. mengkaji sebab-sebab peperangan
  2. menganalisis kesan-kesan peperangan dan isi-isi penting perjanjian berkenaan yang ternyata berat sebelah/ merugikan Myanmar.
Kaedah/Aktiviti Menyusun perkembangan peristiwa mengikut kronologi.
Kbkk
  1. menganalisis
  2. memberi sebab
Nilai/Unsur patriotisme
  1. kebebasan
  2. keberanian
  3. kerjasama
Konsep/Istilah
  1. anarki
  2. monopoli diraja
Refleksi Pengajaran selesai.

Mata pelajaranSejarah
Tarikh3/2/09 (Selasa )
Kelas6AK1
Catatan
  1. UJIAN TOPIKAL TEMA 1

Mata pelajaranSejarah
Tarikh4/2/09 (Rabu)
Kelas5K2 dan 5S3
TajukPeristiwa penentangan penduduk tempatan
Objektif
  1. menghuraikan faktor-faktor penentangan pemimpin tempatan
  2. menyatakan sebab-sebab pemimpin dan penduduk tempatan menentang British di Perak, Negeri Sembilan , Pahang, Kelantan dan Terengganu.
Kaedah/Aktiviti
  1. Pembentangan kumpulan
  2. setiap kumpulan ditugaskan membuat pembentangan bagi satu negeri dalam pelbagai cara seperti drama, pantun, nyanyian dan sebagainya. Tugasan ini telah diberi pada minggu sebelum ini.
Kbkk
  1. menganalisis
  2. memberi sebab
Nilai/Unsur patriotisme
  1. bersatu menentang sebarang bentuk pencerobohan asing
  2. sedia berkorban untuk menghalau penjajah
Konsep/Istilah
  1. eksploitasi ekonomi
  2. undang-undang tanah
Refleksi Pembentangan berjalan lancar bagi kelas 5S3. Bagaimanapun, keadaan sebaliknya bagi kelas 5K2 kerana pelajar kurang bersedia dan kurang yakin. Kaedah pembentangan lebih kepada membaca. Keadaan ini boleh ditambahbaik pada masa depan.

Mata pelajaranSejarah
Tarikh5/2/09 (Khamis)
Kelas5K3
Tajuk
  1. Faktor-faktor pemangkin nasionalisme
  2. Gerakan Islah
Objektif
  1. menghuraikan faktor-faktor yang mencetuskan nasionalisme
  2. Menyenaraikan matlamat dan perjuangan Kaum Muda.
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah
  2. sumbang saran
Kbkkmenjelaskan sebab dan akibat
Nilai/Unsur patriotisme
  1. berkorban mempertahankan kedaulatan Negara
  2. peka terhadap isu-isu sosial dalam masyarakat
Konsep/Istilah
  1. pemangkin
  2. nasionalisme
  3. Islah
Refleksi Pengajaran selesai.

Mata pelajaran Sejarah 2
Tarikh 5/2/09 (Khamis)
Kelas 6AK1
Tajuk Peperangan Inggeris-Myanmar I dan II
Objektif
  1. mengkaji sebab-sebab peperangan
  2. menganalisis kesan-kesan peperangan dan isi-isi penting perjanjian berkenaan yang ternyata berat sebelah/ merugikan Myanmar.
Kaedah/Aktiviti Menyusun perkembangan peristiwa mengikut kronologi.
Kbkk
  1. menganalisis
  2. memberi sebab
Nilai/Unsur patriotisme
  1. kebebasan
  2. keberanian
  3. kerjasama
Konsep/Istilah
  1. anarki
  2. monopoli diraja
Refleksi Pengajaran berjalan lancar.

Mata pelajaranSejarah
Tarikh5/2/09 (Khamis )
Kelas6AK3
Catatan
  1. UJIAN TOPIKAL TEMA 1

Mata pelajaran Sejarah 2
Tarikh 6/2/09 (Jumaat)
Kelas 6AK3
Tajuk Peperangan Inggeris-Myanmar III
Objektif
  1. mengkaji sebab-sebab peperangan
  2. menganalisis kesan-kesan peperangan dan isi-isi penting perjanjian berkenaan yang ternyata berat sebelah/ merugikan Myanmar.
Kaedah/Aktiviti Menyusun perkembangan peristiwa mengikut kronologi.
Kbkk
  1. menganalisis
  2. memberi sebab
Nilai/Unsur patriotisme
  1. kebebasan
  2. keberanian
  3. kerjasama
Konsep/Istilah
  1. Isu kasut
Refleksi Pelajar dapat menyusun perkembangan peristiwa mengikut kronologi

1 comment:

  1. Tahniah. RPH Minggu 6 yang kemas dan teratur. RPH ini boleh menjadi contoh kepada RPH guru lain.

    ReplyDelete