| Mata pelajaran | Sejarah 2 |
| Tarikh | 19/1/09 (Isnin) |
| Kelas | 6AK1 |
| Tajuk |
|
| Objektif |
|
| Kaedah/Aktiviti |
|
| Kbkk |
|
| Nilai/Unsur patriotisme |
|
| Konsep/Istilah |
|
| Refleksi | Pelajar dapat menyenaraikan aktiviti ekonomi masyarakat Asia sebelum dan semasa penjajahan Barat. Mereka juga dapat menyenaraikan ciri-ciri perbandingan antara ekonomi tradisi dan ekonomi moden/komersial. |
| Mata pelajaran | Sejarah |
| Tarikh | 19/1/09 (Isnin) |
| Kelas | 5K2 dan 5S3 |
| Tajuk |
|
| Objektif |
|
| Kaedah/Aktiviti |
|
| Kbkk | menyatakan sebab-musabab |
| Nilai/Unsur patriotisme | mempertahankan maruah dan hak |
| Konsep/Istilah |
|
| Refleksi | Pelajar dapat menyatakan ciri-ciri nasionalisme kedua-dua tahap. |
| Mata pelajaran | Sejarah 2 |
| Tarikh | 20/1/09 (Selasa) |
| Kelas | 6AK1 dan 6AK3 |
| Tajuk | Dasar pintu tertutup dan pintu terbuka. |
| Objektif |
|
| Kaedah/Aktiviti |
|
| Kbkk | membanding beza |
| Nilai/Unsur patriotisme | berusaha mengekalkan kedaulatan bangsa dan negara |
| Konsep/Istilah | isolasi |
| Refleksi | Pelajar dapat membandingkan dasar pintu tertutup dan dasar pintu terbuka yang diamalkan di Siam, Vietnam, China dan Jepun. |
| Mata pelajaran | Sejarah |
| Tarikh | 20/1/09 (Selasa ) |
| Kelas | 5K3 |
| Tajuk | Nasionalisme di Filipina , Indonesia, Indochina, Burma dan Thailand. |
| Objektif |
|
| Kaedah/Aktiviti |
|
| Kbkk | mengumpul dan mengelas |
| Nilai/Unsur patriotisme |
|
| Konsep/Istilah |
|
| Refleksi | Pelajar dapat menjelaskan maksud setiap konsep. |
| Mata pelajaran | Sejarah |
| Tarikh | 21/1/09 (Rabu ) |
| Kelas | 5K2 dan 5S3 |
| Tajuk | Nasionalisme di Filipina ,Indonesia,Indochina, Burma dan Thailand. |
| Objektif |
|
| Kaedah/Aktiviti |
|
| Kbkk | mengumpul dan mengelas |
| Nilai/Unsur patriotisme |
|
| Konsep/Istilah |
|
| Refleksi | Pelajar dapat menjelaskan maksud setiap konsep. |
| Mata pelajaran | Sejarah |
| Tarikh | 15/1/09 (Khamis) |
| Kelas | 5K3 |
| Tajuk | Mula Bab 2: Nasionalisme di Malaysia sehingga Perang Dunia ke-2.
|
| Objektif |
|
| Kaedah/Aktiviti |
|
| Kbkk |
|
| Nilai/Unsur patriotisme |
|
| Konsep/Istilah |
|
| Refleksi | Pelajar dapat menyatakan sebab-sebab pemimpin dan penduduk tempatan menentang British di Naning, Sabah dan Sarawak. |
| Mata pelajaran | Sejarah 2 |
| Tarikh | 22/1/09 (Khamis) |
| Kelas | 6AK1 dan 6AK3 |
| Tajuk | Mula Tema 2: Transformasi Masyarakat
|
| Objektif |
|
| Kaedah/Aktiviti |
|
| Kbkk |
|
| Nilai/Unsur patriotisme |
|
| Konsep/Istilah |
|
| Refleksi | Pelajar dapat membuat perkaitan antara ketiga-tiga konsep yang mendorong kemunculan dasar peluasan kuasa asing |
| Mata pelajaran | Sejarah 2 |
| Tarikh | 23/1/09 (Jumaat) |
| Kelas | 6AK3 |
| Tajuk | Imperialisme Belanda di Indonesia |
| Objektif | menganalisis dasar-dasar ekonomi yang diperkenalkan oleh Belanda di Indonesia dan ciri-cirinya . |
| Kaedah/Aktiviti | menyusun perkembangan setiap dasar ekonomi beserta ciri-ciri dan kesan-kesannya. |
| Kbkk |
|
| Nilai/Unsur patriotisme |
|
| Konsep/Istilah |
|
| Refleksi | Pelajar dapat mencirikan dasar-dasar ekonomi yang diperkenalkan oleh Belanda di Indonesia. |
Tahniah. RPH Minggu 4 yang kemas dan teratur. RPH ini boleh menjadi contoh kepada RPH guru lain.
ReplyDeleteYa, sangat baik saya suka dan ambil jd contoh
ReplyDelete