Friday, January 16, 2009

Minggu 4: 19/1/09 - 23/1/09

Mata pelajaran Sejarah 2
Tarikh 19/1/09 (Isnin)
Kelas 6AK1
Tajuk
  1. Sistem ekonomi di Asia
Objektif
  1. menganalisa perubahan dalam sistem ekonomi tradisi yang lebih menumpukan aktiviti pertanian kepada aspek yang lebih luas dalam ekonomi moden iaitu turut melibatkan aktiviti perdagangan.
Kaedah/Aktiviti
  1. meminta pelajar menyenaraikan aktiviti ekonomi masyarakat setempat.
  2. guru menerangkan aktiviti ekonomi masyarakat Asia sebelum dan semasa penjajahan Barat
Kbkk
  1. menganalisis
  2. membanding beza
Nilai/Unsur patriotisme
  1. menghargai sumber alam
  2. sedia berubah kearah kebaikan.

Konsep/Istilah
  1. ekonomi dualisme
  2. Zamindar
  3. Hyakusho
Refleksi Pelajar dapat menyenaraikan aktiviti ekonomi masyarakat Asia sebelum dan semasa penjajahan Barat. Mereka juga dapat menyenaraikan ciri-ciri perbandingan antara ekonomi tradisi dan ekonomi moden/komersial.


Mata pelajaran Sejarah
Tarikh 19/1/09 (Isnin)
Kelas 5K2 dan 5S3
Tajuk
  1. Faktor-faktor kemunculan nasionalisme di Asia Tenggara
  2. Perkembangan nasionalisme
    1. Ciri-ciri tahap pertama dan kedua
Objektif
  1. menjelaskan faktor berkaitan
  2. menyatakan ciri-ciri nasionalisme kedua-dua tahap
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah
  2. sumbang saran
Kbkk menyatakan sebab-musabab
Nilai/Unsur patriotisme mempertahankan maruah dan hak
Konsep/Istilah
  1. pan-islamism
  2. nasionalisme
  3. gerakan Islah
  4. intelektual
  5. priyayi
Refleksi Pelajar dapat menyatakan ciri-ciri nasionalisme kedua-dua tahap.


Mata pelajaran Sejarah 2
Tarikh 20/1/09 (Selasa)
Kelas 6AK1 dan 6AK3
Tajuk Dasar pintu tertutup dan pintu terbuka.
Objektif
  1. mengesan sebab-sebab sesebuah negara mengamalkan dasar berkenaan
  2. membandingkan dasar pintu tertutup dan dasar pintu terbuka yang diamalkan di Siam, Vietnam, China dan Jepun.
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah
  2. sumbang saran
Kbkkmembanding beza
Nilai/Unsur patriotisme berusaha mengekalkan kedaulatan bangsa dan negara
Konsep/Istilah isolasi
Refleksi Pelajar dapat membandingkan dasar pintu tertutup dan dasar pintu terbuka yang diamalkan di Siam, Vietnam, China dan Jepun.


Mata pelajaran Sejarah
Tarikh 20/1/09 (Selasa )
Kelas 5K3
Tajuk Nasionalisme di Filipina , Indonesia, Indochina, Burma dan Thailand.
Objektif
  1. menjelaskan perkembangan nasionalisme kedua-dua tahap di Filipina , Indonesia, Indochina, Burma dan Thailand.
Kaedah/Aktiviti
  1. penerangan
  2. sumbang saran
Kbkkmengumpul dan mengelas
Nilai/Unsur patriotisme
  1. sedia berkorban untuk negara
  2. bersemangat setia negara
Konsep/Istilah
  1. revolusi
  2. sekular
  3. golongan Mandarin
  4. Thakin
  5. sekularisme Barat
  6. raja berkuasa mutlak
  7. raja berperlembagaan.
Refleksi Pelajar dapat menjelaskan maksud setiap konsep.


Mata pelajaran Sejarah
Tarikh 21/1/09 (Rabu )
Kelas 5K2 dan 5S3
Tajuk Nasionalisme di Filipina ,Indonesia,Indochina, Burma dan Thailand.
Objektif
  1. menjelaskan perkembangan nasionalisme kedua-dua tahap di Filipina dan Indonesia, Indochina, Burma dan Thailand.
Kaedah/Aktiviti
  1. penerangan
  2. sumbang saran
Kbkkmengumpul dan mengelas
Nilai/Unsur patriotisme
  1. sedia berkorban untuk negara
  2. bersemangat setia negara
Konsep/Istilah
  1. revolusi
  2. sekular
  3. golongan Mandarin
  4. Thakin
  5. sekularisme Barat
  6. raja berkuasa mutlak
  7. raja berperlembagaan.
Refleksi Pelajar dapat menjelaskan maksud setiap konsep.


Mata pelajaran Sejarah
Tarikh 15/1/09 (Khamis)
Kelas 5K3
Tajuk Mula Bab 2: Nasionalisme di Malaysia sehingga Perang Dunia ke-2.
  • Sebab-sebab penentangan pemimpin tempatan terhadap British
  • Peristiwa penentangan penduduk tempatan
Objektif
  1. menghuraikan faktor-faktor penentangan pemimpin tempatan
  2. menyatakan sebab-sebab pemimpin dan penduduk tempatan menentang British di Naning, Sabah dan Sarawak.
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah
  2. sumbang saran
  3. Meminta pelajar membuat kerja rumah berpandukan buku teks m/s 31-44 dengan membuat rajah minda penentangan yang mengandungi maklumat seperti senarai negeri, tahun penentangan, pemimpin, sebab-sebab penentangan, peristiwa dan kesan.
Kbkk
  1. memberi sebab
  2. mengumpul dan mengelas
Nilai/Unsur patriotisme
  1. bersatu menentang sebarang bentuk pencerobohan asing
  2. sedia berkorban untuk menghalau penjajah
Konsep/Istilah
  1. eksploitasi ekonomi
  2. undang-undang tanah
Refleksi Pelajar dapat menyatakan sebab-sebab pemimpin dan penduduk tempatan menentang British di Naning, Sabah dan Sarawak.

Mata pelajaran Sejarah 2
Tarikh 22/1/09 (Khamis)
Kelas 6AK1 dan 6AK3
Tajuk Mula Tema 2: Transformasi Masyarakat
  • Peluasan kuasa asing
Objektif
  1. menghuraikan faktor-faktor yang mendorong kemunculan dasar peluasan kuasa asing
  2. menjelaskan definisi bagi setiap konsep
Kaedah/Aktiviti
  1. soal-jawab
  2. perbincangan
Kbkk
  1. menjelaskan
  2. memberi sebab
  3. menghubungkait
Nilai/Unsur patriotisme
  1. kebebasan
  2. berdikari
  3. kerjasama
Konsep/Istilah
  1. Mekantilisme
  2. Imperialisme
  3. Kolonialisme
Refleksi Pelajar dapat membuat perkaitan antara ketiga-tiga konsep yang mendorong kemunculan dasar peluasan kuasa asing


Mata pelajaran Sejarah 2
Tarikh 23/1/09 (Jumaat)
Kelas 6AK3
Tajuk Imperialisme Belanda di Indonesia
Objektif menganalisis dasar-dasar ekonomi yang diperkenalkan oleh Belanda di Indonesia dan ciri-cirinya .
Kaedah/Aktiviti menyusun perkembangan setiap dasar ekonomi beserta ciri-ciri dan kesan-kesannya.
Kbkk
  1. menyelidik
  2. mencirikan
Nilai/Unsur patriotisme
  1. kerjasama
  2. kegigihan
Konsep/Istilah
  1. Sistem Kultur/ Tanaman Paksa
  2. Dasar Liberal
  3. Dasar Etika
Refleksi Pelajar dapat mencirikan dasar-dasar ekonomi yang diperkenalkan oleh Belanda di Indonesia.

2 comments:

  1. Tahniah. RPH Minggu 4 yang kemas dan teratur. RPH ini boleh menjadi contoh kepada RPH guru lain.

    ReplyDelete
  2. Ya, sangat baik saya suka dan ambil jd contoh

    ReplyDelete