Saturday, February 28, 2009

Minggu 10 (2/3/09-5/3/09)

Mata pelajaran Sejarah 2
Tarikh 2/3/09 (Isnin)
Kelas 6AK1
Tajuk Gerakan Islah
Objektif
  1. Menghuraikan langkah-langkah yang dilakukan oleh Dinasti Manchu dalam usaha memajukan pelbagai aspek di negara China di peringkat pusat dan wilayah.
  2. Menganalisis sebab-sebab gerakan ini diperkenalkan dan sebab-sebab kegagalannya.
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah
  2. membandingkan pencapaian gerakan ini dengan Gerakan Menguatkan Diri
Kbkk menganalisis
Nilai/Unsur patriotisme
  1. kerjasama
  2. berdikari
Konsep/Istilah Islah
Refleksi Pelajar dapat membandingkan pencapaian gerakan ini dengan Gerakan Menguatkan Diri.

Mata pelajaran Sejarah
Tarikh 2/3/09 (Isnin)
Kelas 5K2 dan 5S3
Tajuk Sistem Jemaah Menteri di Kelantan.
Objektif Menghuraikan ciri-ciri Sistem Jemaah Menteri di Kelantan.
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah
  2. sumbang saran
Kbkk mencirikan
Nilai/Unsur patriotisme muafakat membawa berkat
Konsep/Istilah Menteri Pengimarahan Negeri
Refleksi Selesai bab 3.


Mata pelajaran Sejarah 2
Tarikh 3/3/09 (Selasa)
Kelas 6AK1
Tajuk Pemberontakan Boxer, 1900
Objektif Menganalisis sebab-sebab dan kesan-kesan Pemberontakan Boxer.
Kaedah/Aktiviti
  1. menghubungkait tajuk ini dengan kesan-kesan selepas Perjanjian yang termeterai dalam kedua-dua siri peperangan Candu.
Kbkk menghubungkait
Nilai/Unsur patriotisme
  1. sedia berkorban demi menghalau penjajah
Konsep/Istilah
  1. I Ho Chuan
  2. Boxer.
Refleksi Pelajar dapat menganalisis sebab-sebab dan kesan-kesan Pemberontakan Boxer.


Mata pelajaran Sejarah 2
Tarikh 3/3/09 (Selasa)
Kelas 6AK3
Tajuk Gerakan Pembaharuan Ching, 1901-1911
Objektif Menilai pencapaian gerakan pemulihan yang dilakukan oleh Dinasti Ching.
Kaedah/Aktiviti Menerangkan cara pelaksanaan dan pencapaian gerakan ini berbanding gerakan pemulihan yang dilakukan sebelum ini.
Kbkk Membanding beza.
Nilai/Unsur patriotisme sedia menerima perubahan demi kemajuan negara
Konsep/Istilah unsur-unsur pendidikan Barat
Refleksi Pelajar dapat membandingkan cara pelaksanaan dan pencapaian gerakan ini berbanding gerakan pemulihan yang dilakukan sebelum ini.

Mata pelajaran Sejarah
Tarikh 4/3/09 (Rabu)
Kelas 5K2, 5K3 dan 5S3
Tajuk Mula bab 4: Pembinaan negara dan bangsa Malaysia.
  • Sebab-sebab Malayan Union diperkenalkan dan ciri-cirinya.
Objektif
  1. Menghuraikan faktor-faktor yang mendorong British memperkenalkan Malayan Union
  2. menyatakan ciri-ciri Perjanjian Malayan Union,1946.
Kaedah/Aktiviti Membuat penerangan dengan mengimbas kembali corak pentadbiran British di Tanah Melayu sebelum Perang Dunia kedua.
Kbkk Mencirikan
Nilai/Unsur patriotisme Setia kepada bangsa dan negara
Konsep/Istilah
  1. Malayan Union
  2. kuasa politik.
Refleksi Pelajar dapat menyataakan sebab-sebab Malayan Union diperkenalkan dan ciri-cirinya.


Mata pelajaran Sejarah
Tarikh 5/3/09 (Khamis)
Kelas 5K3
Tajuk Reaksi terhadap Malayan Union.
Objektif
  1. Membahagikan reaksi ini kepada kumpulan yang menentang dan menyokong.
  2. Menjelaskan sebab-sebab orang Melayu menentang Malayan Union .
  3. Menjelaskan sebab-sebab orang dagang dan lain-lain menyokong Malayan Union.

Kaedah/Aktiviti
  1. mencirikan
  2. menyenaraikan.
Kbkk memberi sebab musabab.
Nilai/Unsur patriotisme
  1. perpaduan
  2. bersatu menentang penjajah.
Konsep/Istilah
  1. golongan melayu radikal
  2. orang dagang
Refleksi Pelajar dapat menyatakan sebab-sebab dan cara-cara orang Melayu menentang Malayan Union .



Mata pelajaran Sejarah 2
Tarikh 5/3/09 (Khamis)
Kelas 6AK1
Tajuk Gerakan Pembaharuan Ching, 1901-1911
Objektif Menilai pencapaian gerakan pemulihan yang dilakukan oleh Dinasti Ching.
Kaedah/Aktiviti Menerangkan cara pelaksanaan dan pencapaian gerakan ini berbanding gerakan pemulihan yang dilakukan sebelum ini.
Kbkk Membanding beza.
Nilai/Unsur patriotisme sedia menerima perubahan demi kemajuan negara
Konsep/Istilah unsur-unsur pendidikan Barat
Refleksi Pelajar dapat membandingkan cara pelaksanaan dan pencapaian gerakan ini berbanding gerakan pemulihan yang dilakukan sebelum ini.

Mata pelajaran Sejarah 2
Tarikh 5/3/09 (Khamis)
Kelas 6AK3
Tajuk Reaksi masyarakat Jepun terhadap Barat.
Objektif Menilai keberkesanan langkah-langkah pemodenan yang dilakukan oleh Jepun dalam usaha menangani ancaman kuasa Barat.
Kaedah/Aktiviti
  1. membuat urutan
  2. menyenaraikan.
Kbkk Menganalisis
Nilai/Unsur patriotisme berfikiran terbuka.
Konsep/Istilah
  1. Perjanjian Kanagawa
  2. Restorasi Meiji
Refleksi Pelajar dapat menyenaraikan langkah-langkah pemodenan yang dilakukan oleh Jepun dalam usaha menangani ancaman kuasa Barat

Mata pelajaran Sejarah 2
Tarikh 6/3/09 (Jumaat)
Kelas 6AK3
Tajuk Mula Tema 3: Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa.
  • Faktor-faktor kebangkitan nasionalisme.
Objektif Menganalisis faktor-faktor yang mencetuskan nasionalisme di kalangan penduduk Asia.
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah
  2. sumbang saran
Kbkk Menganalisis
Nilai/Unsur patriotisme
  1. perpaduan
  2. sedia berkorban mempertahankan negara.
Konsep/Istilah
  1. Nasionalisme
  2. faktor dalaman dan luaran
  3. liberalisme.
Refleksi Pelajar dapat menyatakan faktor-faktor yang mencetuskan nasionalisme di kalangan penduduk Asia.

1 comment:

  1. Assalamualaikum,
    Saya berterima kasih kerana dijemput utk melihat rph puan. Didapati rph puan kemas, cantik dan terkini.Sila kekalkan tugas yang mulia ini. Semoga sihat disamping yang dikasihi sekalian. Inysallah.
    Terima kasih
    Wassallam.

    ReplyDelete