Mata pelajaran | Sejarah 2 |
Tarikh | 2/3/09 (Isnin) |
Kelas | 6AK1 |
Tajuk | Gerakan Islah |
Objektif |
|
Kaedah/Aktiviti |
|
Kbkk | menganalisis |
Nilai/Unsur patriotisme |
|
Konsep/Istilah | Islah |
Refleksi | Pelajar dapat membandingkan pencapaian gerakan ini dengan Gerakan Menguatkan Diri. |
Mata pelajaran | Sejarah |
Tarikh | 2/3/09 (Isnin) |
Kelas | 5K2 dan 5S3 |
Tajuk | Sistem Jemaah Menteri di Kelantan. |
Objektif | Menghuraikan ciri-ciri Sistem Jemaah Menteri di Kelantan. |
Kaedah/Aktiviti |
|
Kbkk | mencirikan |
Nilai/Unsur patriotisme | muafakat membawa berkat |
Konsep/Istilah | Menteri Pengimarahan Negeri |
Refleksi | Selesai bab 3. |
Mata pelajaran | Sejarah 2 |
Tarikh | 3/3/09 (Selasa) |
Kelas | 6AK1 |
Tajuk | Pemberontakan Boxer, 1900 |
Objektif | Menganalisis sebab-sebab dan kesan-kesan Pemberontakan Boxer. |
Kaedah/Aktiviti |
|
Kbkk | menghubungkait |
Nilai/Unsur patriotisme |
|
Konsep/Istilah |
|
Refleksi | Pelajar dapat menganalisis sebab-sebab dan kesan-kesan Pemberontakan Boxer. |
Mata pelajaran | Sejarah 2 |
Tarikh | 3/3/09 (Selasa) |
Kelas | 6AK3 |
Tajuk | Gerakan Pembaharuan Ching, 1901-1911 |
Objektif | Menilai pencapaian gerakan pemulihan yang dilakukan oleh Dinasti Ching. |
Kaedah/Aktiviti | Menerangkan cara pelaksanaan dan pencapaian gerakan ini berbanding gerakan pemulihan yang dilakukan sebelum ini. |
Kbkk | Membanding beza. |
Nilai/Unsur patriotisme | sedia menerima perubahan demi kemajuan negara |
Konsep/Istilah | unsur-unsur pendidikan Barat |
Refleksi | Pelajar dapat membandingkan cara pelaksanaan dan pencapaian gerakan ini berbanding gerakan pemulihan yang dilakukan sebelum ini. |
Mata pelajaran | Sejarah |
Tarikh | 4/3/09 (Rabu) |
Kelas | 5K2, 5K3 dan 5S3 |
Tajuk | Mula bab 4: Pembinaan negara dan bangsa Malaysia.
|
Objektif |
|
Kaedah/Aktiviti | Membuat penerangan dengan mengimbas kembali corak pentadbiran British di Tanah Melayu sebelum Perang Dunia kedua. |
Kbkk | Mencirikan |
Nilai/Unsur patriotisme | Setia kepada bangsa dan negara |
Konsep/Istilah |
|
Refleksi | Pelajar dapat menyataakan sebab-sebab Malayan Union diperkenalkan dan ciri-cirinya. |
Mata pelajaran | Sejarah |
Tarikh | 5/3/09 (Khamis) |
Kelas | 5K3 |
Tajuk | Reaksi terhadap Malayan Union. |
Objektif |
|
Kaedah/Aktiviti |
|
Kbkk | memberi sebab musabab. |
Nilai/Unsur patriotisme |
|
Konsep/Istilah |
|
Refleksi | Pelajar dapat menyatakan sebab-sebab dan cara-cara orang Melayu menentang Malayan Union . |
Mata pelajaran | Sejarah 2 |
Tarikh | 5/3/09 (Khamis) |
Kelas | 6AK1 |
Tajuk | Gerakan Pembaharuan Ching, 1901-1911 |
Objektif | Menilai pencapaian gerakan pemulihan yang dilakukan oleh Dinasti Ching. |
Kaedah/Aktiviti | Menerangkan cara pelaksanaan dan pencapaian gerakan ini berbanding gerakan pemulihan yang dilakukan sebelum ini. |
Kbkk | Membanding beza. |
Nilai/Unsur patriotisme | sedia menerima perubahan demi kemajuan negara |
Konsep/Istilah | unsur-unsur pendidikan Barat |
Refleksi | Pelajar dapat membandingkan cara pelaksanaan dan pencapaian gerakan ini berbanding gerakan pemulihan yang dilakukan sebelum ini. |
Mata pelajaran | Sejarah 2 |
Tarikh | 5/3/09 (Khamis) |
Kelas | 6AK3 |
Tajuk | Reaksi masyarakat Jepun terhadap Barat. |
Objektif | Menilai keberkesanan langkah-langkah pemodenan yang dilakukan oleh Jepun dalam usaha menangani ancaman kuasa Barat. |
Kaedah/Aktiviti |
|
Kbkk | Menganalisis |
Nilai/Unsur patriotisme | berfikiran terbuka. |
Konsep/Istilah |
|
Refleksi | Pelajar dapat menyenaraikan langkah-langkah pemodenan yang dilakukan oleh Jepun dalam usaha menangani ancaman kuasa Barat |
Mata pelajaran | Sejarah 2 |
Tarikh | 6/3/09 (Jumaat) |
Kelas | 6AK3 |
Tajuk | Mula Tema 3: Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa.
|
Objektif | Menganalisis faktor-faktor yang mencetuskan nasionalisme di kalangan penduduk Asia. |
Kaedah/Aktiviti |
|
Kbkk | Menganalisis |
Nilai/Unsur patriotisme |
|
Konsep/Istilah |
|
Refleksi | Pelajar dapat menyatakan faktor-faktor yang mencetuskan nasionalisme di kalangan penduduk Asia. |
Assalamualaikum,
ReplyDeleteSaya berterima kasih kerana dijemput utk melihat rph puan. Didapati rph puan kemas, cantik dan terkini.Sila kekalkan tugas yang mulia ini. Semoga sihat disamping yang dikasihi sekalian. Inysallah.
Terima kasih
Wassallam.