Saturday, February 21, 2009

Minggu 9 (23/2/09 - 27/2/09)

Mata pelajaran Sejarah 2
Tarikh 23/2/09 (Isnin)
Kelas 6A1
Tajuk Perang Jawa
Objektif Menghuraikan sebab-sebab tercetusnya Perang Jawa dan kesan-kesannya.
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah
  2. sumbang saran
Kbkk menganalisis
Nilai/Unsur patriotisme sedia berkorban mempertahankan maruah bangsa dan negara.
Konsep/Istilah
  1. kontrak sewa tanah
  2. taktik gerila
Refleksi Pelajar dapat menyatakan sebab-sebab tercetusnya Perang Jawa dan kesan-kesannya.


Mata pelajaran Sejarah
Tarikh 23/2/09 (Isnin)
Kelas 5K2 dan 5S3
Tajuk Ciri-ciri negara dan bangsa
Objektif
  1. Menghuraikan ciri-ciri negara dan bangsa secara umum.
  2. Menganalisis ciri-ciri negara dan bangsa dalam Kesultanan Melayu Melaka.
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah
  2. sumbang saran
  3. nota / peta minda
Kbkk Mencirikan
Nilai/Unsur patriotisme
  1. menghargai warisan bangsa
  2. berbangga sebagai rakyat Malaysia.
Konsep/Istilah
  1. kawasan lingkungan pengaruh
  2. perlembagaan
Refleksi Pelajar dapat menyenaraikan ciri-ciri negara dan bangsa secara umum dan ciri-ciri dalam Kesultanan Melayu Melaka.


Mata pelajaran Sejarah 2
Tarikh 24/2/09 (Selasa)
Kelas 6AK1
Tajuk Dahagi India, 1857
Objektif
  1. Menyenaraikan sebab-sebab tercetusnya dahagi dan kesan-kesannya
  2. menyusun perkembangan peristiwa dahagi mengikut kronologi.
Kaedah/Aktiviti penerangan dan soal-jawab
Kbkk menyatakan sebab-musabab
Nilai/Unsur patriotisme
  1. sedia berkorban
  2. semangat cinta negara.
Konsep/Istilah
  1. tentera sepoi
  2. dahagi
  3. dowry
  4. suttee
  5. thugee
Refleksi Objektif P&P tercapai.


Mata pelajaran Sejarah 2
Tarikh 24/2/09 (Selasa)
Kelas 6AK3
Tajuk Gerakan Menguatkan Diri
Objektif
  1. Menghuraikan langkah-langkah yang dilakukan oleh Dinasti Manchu dalam usaha memajukan pelbagai aspek di negara China di peringkat pusat dan wilayah.
  2. Menganalisis sebab-sebab gerakan ini diperkenalkan dan sebab-sebab kegagalannya.
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah
  2. soal-jawab.
Kbkk menganalisis
Nilai/Unsur patriotisme
  1. kerjasama
  2. berdikari
Konsep/Istilah
  1. reformis
  2. Yang Wu Movement
Refleksi Pelajar dapat menyatakan sebab-sebab gerakan ini diperkenalkan dan sebab-sebab kegagalannya.

Mata pelajaranSejarah
Tarikh25/2/09 (Rabu)
Kelas5K2, 5K3 dan 5S3
TajukUndang-undang/ Warisan negeri melayu
Objektif
  1. Mengenalpasti persamaan dan perbezaan yang terdapat dalam Undang-undang Tubuh Kerajaan Johor dan Terengganu.
Kaedah/Aktiviti
  1. Secara spontan, pelajar di minta mencari maklumat berkaitan dengan merujuk buku teks m/s 80-86.Pelajar yang berjaya mencari maklumat lebih pantas, diminta melengkapkan jadual yang tertera di papan tulis. 2 jadual berikut ialah:
  • berkaitan persamaan antara kedua-dua undang-undang tersebut daripada aspek syarat menjadi sultan,tanggungjawab sultan dan menteri,Agama Islam,perlantikan Menteri Besar dan syarat menjadi menteri.
  • berkaitan perbezaannya daripada aspek nama perlembagaan,tahun dan tokoh yang memperkenalkannya.
Kbkkmembandingbeza
Nilai/Unsur patriotisme
  1. Kerjasama
  2. taat setia kepada pemerintah.
Konsep/Istilahkuasa perundangan
Refleksi Pelajar-pelajar yang berjaya melengkapkan maklumat kelihatannya begitu seronok kerana berpeluang menulis di papan tulis, lebih-lebih lagi setelah dipuji kerana berjaya menyenaraikan jawapan yang betul, hasil rujukan daripada buku teks.

Mata pelajaran Sejarah
Tarikh 26/2/09 (Khamis)
Kelas 5K3
Tajuk Sistem Jemaah Menteri di Kelantan.
Objektif Menghuraikan ciri-ciri Sistem Jemaah Menteri di Kelantan.
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah
  2. sumbang saran
Kbkk mencirikan
Nilai/Unsur patriotisme muafakat membawa berkat
Konsep/Istilah Menteri Pengimarahan Negeri
Refleksi Pengajaran selesai.


Mata pelajaran Sejarah 2
Tarikh 26/2/09 (Khamis)
Kelas 6AK1
Tajuk Gerakan Menguatkan Diri
Objektif
  1. Menghuraikan langkah-langkah yang dilakukan oleh Dinasti Manchu dalam usaha memajukan pelbagai aspek di negara China di peringkat pusat dan wilayah.
  2. Menganalisis sebab-sebab gerakan ini diperkenalkan dan sebab-sebab kegagalannya.
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah
  2. soal-jawab.
Kbkk menganalisis
Nilai/Unsur patriotisme
  1. kerjasama
  2. berdikari
Konsep/Istilah
  1. reformis
  2. Yang Wu Movement
Refleksi Pelajar dapat menyatakan sebab-sebab gerakan ini diperkenalkan dan sebab-sebab kegagalannya.

Mata pelajaran Sejarah 2
Tarikh 26/2/09 (Khamis)
Kelas 6AK3
Tajuk Gerakan Islah
Objektif
  1. Menghuraikan langkah-langkah yang dilakukan oleh Dinasti Manchu dalam usaha memajukan pelbagai aspek di negara China di peringkat pusat dan wilayah.
  2. Menganalisis sebab-sebab gerakan ini diperkenalkan dan sebab-sebab kegagalannya.
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah
  2. membandingkan pencapaian gerakan ini dengan Gerakan Menguatkan Diri
Kbkk menganalisis
Nilai/Unsur patriotisme
  1. kerjasama
  2. berdikari
Konsep/Istilah Islah
Refleksi Pelajar dapat menjelaskan sebab-sebab gerakan ini diperkenalkan dan sebab-sebab kegagalannya.

Mata pelajaran Sejarah 2
Tarikh 27/2/09 (Jumaat)
Kelas 6AK3
Tajuk Pemberontakan Boxer, 1900
Objektif
  1. Menganalisis sebab-sebab dan kesan-kesan Pemberontakan Boxer.
Kaedah/Aktiviti
  1. menghubungkait tajuk ini dengan kesan-kesan selepas Perjanjian yang termeterai dalam kedua-dua siri peperangan Candu.
Kbkk menghubungkait
Nilai/Unsur patriotisme sedia berkorban demi menghalau penjajah.
Konsep/Istilah
  1. I Ho Chuan
  2. Boxer.
Refleksi Pelajar dapat menjelaskan sebab-sebab dan kesan-kesan Pemberontakan Boxer.

No comments:

Post a Comment